Творча спілка вчителів України
Асоціація вчителів української мови
ОЛЕКСАНДРА ГЛАЗОВА
РІДНЕ СЛОВО
Посібник з розвитку
зв’язного мовлення
7 КЛАС
Рекомендовано Міністерством освіти України
Київ
«Магістр-S»
1997
У посібнику зібрано й систематизовано матеріал, який упродовж навчального року семикласники вивчають на уроках розвитку зв’язного мовлення. Посібник укладено відповідно до вимог чинної програми. Він не дублює, а доповнює підручник мови для 7 класу.
Система поданих у посібнику вправ готує семикласників до роботи над твором-описом зовнішності людини, твором про процес праці, твором-роздумом дискусійного характеру. Посібник передбачає підготовку учнів до роботи над оповіданням за поданим сюжетом. Посібник ознайомлює семикласників з особливостями публіцистичного та офіційно-ділового стилів, готує до складання ділових паперів.
До посібника введено рубрику «Спілкуймося правильно!», де згруповано лексику до певної теми («У громадських місцях», «Дорогі мені люди», «На класних зборах» тощо), подано зразки діалогів, ситуативні вправи. Тексти для вправ узято з усної народної творчості, творів класиків української літератури та сучасних письменників. Посібник уміщує тексти для усних і письмових переказів.
Посібник призначений для учнів сьомого класу.
Учителі можуть використовувати видання як методичний посібник та збірник дидактичного матеріалу. Студенти педагогічних вузів можуть скористатися посібником для підготовки до занять з методики викладання української мови.
ЮНІ ДРУЗІ!
Мова народу – найдорожчий скарб, переданий нам попередніми поколіннями, скарб, викоханий і злеліяний у пісні, казці, приказці. У мові відбито характер народу, його історію, його душу. Саме мова є найпершою ознакою неповторності, індивідуальності народу.
Щоб відчувати себе кровинкою свого народу, потрібно опанувати рідну мову, добре оволодіти мовленням. Щоб стати гідним громадянином України, прислужитися народові, потрібно навчатися користуватися всіма багатствами мовних засобів, адже таке вміння є необхідним в усіх сферах життя нашого суспільства.
У цій книжці зібрано матеріал, який протягом навчального року ви будете вивчати на уроках розвитку зв’язного мовлення. Посібник допоможе поновити в пам’яті все вже відоме вам про текст, типи та стилі мовлення, допоможе навчитися усно й письмово переказувати тексти, працювати над творами.
Посібник уміщує розділ «Спілкуймося правильно!». Тут подано слова та словосполучення, вживання яких є доречним у певній ситуації спілкування, а також наведено зразки різноманітних діалогів. Адже це дуже важливо – навчатися грамотно спілкуватися!
Не забувайте, що істинна любов до своєї землі немислима без знання рідної мови, без доброго володіння мовленням, без постійного прагнення самовдосконалюватися в цьому.
ЗМІСТ
Повторення вивченого про мовлення, спілкування, текст |
3 |
Повторення відомостей про стилі та типи мовлення |
5 |
СПІЛКУЙМОСЯ ПРАВИЛЬНО! У громадських місцях |
10 |
Детальний і стислий перекази розповідного тексту |
11 |
§1. Особливості побудови розповіді про процес праці |
16 |
§2. Переказ тексту-розповіді про процес праці |
20 |
§3. Твір-розповідь про процес праці |
23 |
СПІЛКУЙМОСЯ ПРАВИЛЬНО! Моє улюблене заняття |
24 |
§4. Особливості побудови опису зовнішності людини |
26 |
§5. Переказ розповідного тексту з елементами опису зовнішності людини |
29 |
§6. Твір-опис зовнішності людини |
33 |
СПІЛКУЙМОСЯ ПРАВИЛЬНО! Дорогі мені люди |
34 |
§7. Поняття про публіцистичний стиль мовлення |
36 |
§8. Детальний усний переказ тексту публіцистичного стилю |
39 |
§9. Особливості побудови роздуму |
40 |
СПІЛКУЙМОСЯ ПРАВИЛЬНО! На класних зборах |
42 |
§10. Усний твір-роздум дискусійного характеру |
43 |
§11. Замітка дискусійного характеру в газету |
47 |
§12. Твір-оповідання за поданим сюжетом |
49 |
§13. Ділові папери. Розписка |
51 |
ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО
ПРО МОВЛЕННЯ, СПІЛКУВАННЯ, ТЕКСТ
1. Прочитати народну казку. Що таке мова і що таке мовлення? Як, на вашу думку, могла спілкуватися героїня казки після того, як оніміла? Чи ж може таке спілкування замінити спілкування за допомогою мовлення? Чому?
СИРІТКА Й ГАДЮКА
Пасла сирітка Галинка в лісі корову й вишивала. Підлізла до дівчини гадюка з коронкою на голові, звилась у коліщатко й дивиться: куди Галя голкою поведе, туди гадюка головою. Побачила дівчина гадюку й скрикнула від переляку.
А змія говорить:
- Не бійся мене, Галиночко! Я така ж, як ти, самотня й нещасна. Будь мені, Галю, посестрою!
Здивувалася Галинка: невже вона зміїну мову розуміє?
- Не дивуйся, дівчино! – каже їй гадюка. – Я по-людськи з тобою говорю, бо насправді я не змія, а зачарована відьмою дівчина. Врятувати мене може тільки вірна посестра… Та ти не погодишся, бо зміїна посестра мусить оніміти…
Пожаліла сирітка зачаровану дівчину-гадюку й погодилася на посестримство.
Прийшла оніміла Галинка додому. Ще більше люта мачуха почала над сиріткою збиткуватись. А тоді зовсім з хати прогнала. Тяжкою працею дівчина на кусень хліба заробляла. А що була німа, то жилося їй через це ще тяжче.
Якось наснився дівчині сон, ніби приповзла до неї гадюка й говорить: «Чи ж я тобі, Галиночко, щось зле зробила, що ти мене забула? Я ж твоя посестра!».
Схопилася дівчина вранці в ліс, де тоді корову пасла. А гадюка вже чекає. Повела вона Галю в повну золота й самоцвітів глибоку печеру й каже:
- Вірна моя посестро, ти заради мене найдорожчого позбулась – слова. Знаю, що не замінить його жодне в світі багатство. Та все ж візьми собі хоч трохи самоцвітів і золота, все-таки легше тобі в світі житиметься…
Тяжко образилася Галинка на посестру. Повернулася, щоб піти геть з печери. Тут гадюка торкнулася дівчини своєю коронкою, і відчула Галя, що може говорити. Тільки повернулася до посестри, щоб гірку образу висловити, як луснула зміїна шкура, й стала гадюка дівчиною.
Узяли посестри в печері самоцвіти й золото, побудували розкішний палац і зажили в достатку й злагоді.
Народна казка
2. Прочитати. Чи є подане висловлювання текстом? Чому ви так гадаєте? Які ознаки тексту вам відомі? Чи всі вони притаманні поданому висловлюванню?
ПОБРАТИМСТВО (ПОСЕСТРИМСТВО)
Побратимство (посестримство) – звичай духовного споріднення, який сягає найдавніших часів. Мотиви побратимства присутні в билинах України-Русі, в українських легендах (про Котигорошка, Вернигору, Вернидуба). Принципи побратимства шанувались на Запорізькій Січі.
Звичай широко побутував у повсякденному житті українців до початку ХХІ ст..
Оформлення акту братання відбувалося в присутності односельців. Обряд супроводжувався примовляннями, молитвою, цілуванням ікони, перев’язуванням рушниками. Обмінювалися хрестами, святими образами. Частиною обряду був обмін подарунками: худобою, вуликами, рушниками.
Укладали союз, як правило, небагаті одинокі люди, щоб допомагати одне одному. Відносини побратимства встановлювали на все життя і вважали їх такими ж обов’язковими і священними, як і родинні зв’язки. Звичай визнавався й освячувався православною церквою.
З довідника
Текст – це група речень, об’єднаних темою та головною думкою. Речення в тексті розташовані в послідовності, яка потрібна для розкриття теми. Речення тільки висловлює якусь думку. Висловлена ж у тексті думка має розвиток за рахунок того, що кожне речення до вже відомого додає щось нове. Ознаки тексту такі: · пов’язаність речень за змістом (темою); · наявність головної думки, її розвиток; · певна послідовність речень; · зв'язок речень між собою за допомогою займенників, синонімів, повторів, спільнокореневих слів, сполучників. |
3. Прочитати. Назвати притаманні висловлюванню ознаки тексту. Дібрати заголовок. Що дібраний вами заголовок відбиває – тему тексту чи його основну думку?
Мова – неоціненний скарб народу, найголовніший літопис його життя. У її глибинах – могутній розум, витончений смак, праця зосередженої думки, високі духовні злети. І щоб оволодіти скарбом, людина мусить постійно докладати зусиль, усвідомлюючи, що існує складна наука рідної мови.
Уже немовля пізнає таємничу красу звуків, слово допомагає дитині освоювати світ, учить її думати, а школа формує, кладе знання про мову на твердий підмурівок. І в зрілому віці ця наука триває, бо, як висловлюються мудреці, «нерозумний той, хто думає, що свою мову добре знає».
З посібника
4. Виразно прочитати. Визначити тему та головну думку тексту.
Мово рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
Як ту мову забувати,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила?
У тій мові ми співали,
В ній казки казали,
У тій мові нам минувшість
Нашу відкривали.
…………………….
Ой тому плекайте, діти,
Рідну нашу мову,
Вчіться складно говорити
Своїм рідним словом!
1869 р.С. Воробкевич
ПОВТОРЕННЯ ВІДОМОСТЕЙ
ПРО СТИЛІ Й ТИПИ МОВЛЕННЯ
5. Розглянути таблицю, заповнити порожні рядки. Дати відповідь на запитання: від чого залежить стиль наших виловлювань?
Стилі мовлення |
||
Назви стилів
|
Де використовуються |
Основні види висловлювань
|
______________
______________
_____________
____________ |
У науці, техніці, освіті
У художній літературі
У суспільному житті
У побуті
|
Наукова доповідь, лекція, підручник
Оповідання, повість, роман, п’єса, вірш
Виступ, промова, газетна стаття
Розмова на побутові теми |
6. Визначити, у якій галузі життя можливе кожне з висловлювань. Назвати можливого адресата та мету висловлювання кожного висловлювання. З’ясувати стиль кожного з них.
І. Почесне місце в боротьбі українського народу проти турецько-татарських загарбників посідає українське козацтво. З часу свого виникнення Запорозька Січі стає опорним пунктом, військовою базою для виступів проти турецько-татарської агресії. З розвитком Січі боротьба козацтва проти турецьких султанів і кримських ханів набирає активного, наступального характеру.
З підручника
ІІ.Я вірив, що краще всього
Пісні, які знав дідусь.
Вмощусь на коліна до нього
І в очі йому дивлюсь.
А він вимовляє, виспівує
Гарячі, прості слова –
І все давниною сивою
В очах моїх ожива.
Мелькають червоні жупани,
Вирує, кипить Дніпро.
І Байда стріляє в султана,
Підвішений за ребро.
………………………
І плачу, було, й сміюся,
Як слухаю ті пісні…
Спасибі тобі, дідусю,
За те, що ти дав мені…
В. Симоненко
ІІІ. Хто такі козаки? Звідки вони взялися? Якби існувала машина часу, про яку мріяв англійський фантаст Герберт Уеллс, то на ці питання було б легко відповісти. Клацнув важільцем – і машина переносить тебе на сотні років назад. А тут не лови гав, встигай фіксувати все бачене й почуте… Та, на жаль, машина часу існує лише в уяві фантастів. Тому єдиним провідником в минуле є історик. Немов слідопит з романів Фенімора Купера, розшукує він сліди минулого та історичні джерела і, спираючись на них, відтворює далекі події. Наскільки відтворена ним картина минулого є точною, залежить від збереженості історичних джерел, тобто речових пам’яток, документів, літописів і від таланту самого історика.
З журналу
ІV.
До уваги батьків
Оголошується конкурсний набір хлопчиків віком 8-11 років до дитячого танцювального колективу «Козачок», що організовується при Центрі дитячої та юнацької творчості Дніпровського району м. Києва.
Про умови конкурсу можна дізнатися за тел. 513-22-28.
Дирекція Центру
V. - Читав на дошці оголошення?
- Про танцювальний колектив? Ну, читав…
- Може, запишемось?
- Танцюристом? Хлопцеві? А балериною не дражнитимуть?
- Щоб ти знав, гопак – то не просто собі танець, то мистецтво двобою.
Кажуть, нічим не поступається дзю-до або самбо!
- Ти ба! Хто таке каже?
- Тренер із дзю-до розповідав.
- Значить, правда. Мо’й справді записатися?
З розмови
7. Розглянути таблицю. Заповнити порожні рядки. Пояснити, на що слід звернути увагу, щоб визначити тип мовлення.
Типи мовлення |
||
Назви типів мовлення |
На які питання дається відповідь
|
Про що йдеться |
Розповідь
Опис
Роздум |
______________________
_____________________ |
Про дії, події
Про ознаки предмета та його частин
Про причини ознак чи дій |
8. Прочитати уривки. Визначити, до якого типу мовлення слід віднести кожен з них, свою думку обґрунтувати.
І. Олені й дикі козулі влітку живуть у горах, восени вони спускаються в ліс. Гірські козли цієї породи відкочовують у лісову частину гір і оселяються тут на крутих скелястих схилах. Іноді вони переходять на південні схили, де сніг тане в перші ж години після снігопаду. Слідом за тваринами перекочовують і хижаки, що полюють на них.
З енциклопедії
ІІ. У ярку, ліворуч,
Немов різьблений, дикий цап стояв.
Усе: його постава непорушна,
Тоненькі ніжки, виточене тіло,
Розвилки рогів на сухій голівці
І спокій величавий, що зливався
З напруженістю звіра сторожкого, -
Усе було довершеність сама.
Сама краса…
М. Рильський
ІІІ. Коза в традиційних віруваннях українців відігравала неоднозначну роль. З одного боку, ця тварина вважалася породженням диявола, тому козла тримали в стайні разом з кіньми для охорони їх від нечистої сили. Водночас коза символізувала родючість і життєву силу, тому й влаштовувались на Різдво традиційні обходи села з «козою», яку «водили» колядники.
З довідника
9. Розглянути таблицю, пояснити, що слід узяти до уваги, щоб зорієнтуватися в ситуації спілкування. Що залежно від цього необхідно визначати? Наскільки ситуація спілкування впливає на вибір стилю висловлювання та вибір типу мовлення?
Перед тим, як вступити до спілкування, слід УЗЯТИ до УВАГИ:
в офіційній обстановці ДЕ спілкуємось?
у невимушеній обстановці СИТУАЦІЯ СПІЛКУВАННЯ ХТО адресат?
повідомлення
яка МЕТА спілкування? з’ясування
спонукання
Залежно від цього ТРЕБІ ВИЗНАЧИТИ: (спланувати)
ТЕМУ
ГОЛОВНУ ДУМКУ висловлювання
ФОРМУ (діалог чи монолог)
|
10. Використовуючи подану вище таблицю, визначити (спрогнозувати) можливу тему та головну думку, форму (діалог чи монолог), стиль та тип висловлювання, уявивши, що:
·ви разом з татом та меншим братом недільного дня прийшли до зоопарку;
·ви прийшли до міської бібліотеки в пошуках книжки відомого німецького біолога Альфреда Брема «Життя тварин»;
·ви готуєте доповідь для виголошення на засіданні шкільного біологічного гуртка;
·ви допомагаєте сестрі-другокласниці написати творчу роботу з української мови на тему «Осінь».
СПІЛКУЙМОСЯ ПРАВИЛЬНО!
У ГРОМАДСЬКИХ МІСЦЯХ
* Виразно прочитайте діалог за особами. Поясніть лексичне значення виділених слів. Між ким могла відбутися така ромова? Яка мета спілкування (у кожного співрозмовника)?
-Будьте люб’язні, чи не могли б ви мені допомогти?
-З охотою. Слухаю вас.
-Чи не підкажете, як дістатися Зоологічного саду?
-На метро потрібно доїхати до зупинки «Політехнічний інститут», перейти на протилежний бік вулиці, будь-яким тролейбусом проїхати одну зупинку. Можна пройти й пішки, там недалеко.
-Дуже вам вдячний. Ще одне запитання.
-Прошу.
-Де і як можна придбати вхідні квитки до зоосаду?
-Каса розташована біля входу. Ціна символічна.Зрозуміло, що харчування, лікування, профілактиказахворювань тварин обходиться недешево. В основному зоосад існує завдяки пожертвуванням відвідувачів та допомозі спонсорів.
-Вельми дякую за таку інформацію. Подумаю, чим особисто я можу допомогти. Ще раз дякую за пояснення, до побачення.
-Бувайте здорові.
* За поданим у попередній вправі зразком складіть діалог, можливий між відвідувачем зоопарку та службовцем. Мета спілкування відвідувача: з’ясувати, як і чим він може погодувати тварин (слона, ведмедя, вовка, мавпу). Мета його співрозмовника: нагадати правила поведінки в зоопарку, пояснити, що підгодівля тварин відвідувачами часом має трагічні наслідки. Використовуйте деякі з поданих у рамці слів та словосполучень. «Проговоріть» діалог за особами.
Клітка, вольєра, загорожа, майданчик для молодняка, умови, наближені до природних, басейн, скелястий рельєф, імітація (підробка, наслідування) степового ландшафту, режим харчування, шкідлива їжа, непристосований шлунок, отруєння, небезпека для життя, можливе каліцтво, злочинне нехтування правилами, трагічні наслідки, дражнити, привертати увагу, ризикувати життям. |
* Складіть діалог, який міг би відбутися між школярем, що прийшов переглянути циркову виставу, та службовцем цирку. Мета спілкування школяра: з’ясувати, чи не можна під час вистави або після неї пройти за лаштунки і «познайомитися» з тиграми. Мета його співрозмовника: розтлумачити правила поведінки в цирку під час вистави та поза нею. Використовуйте деякі з поданих у рамці слів та словосполучень. «Проговоріть» діалог за особами.
Гардероб, сектор, арена, прохід, відповідно до вказаного в квитку місця, крісло, програма, антракт, парад-але, фінал, буфет, афіша, акробати, жонглери, клоуни, дресирувальники, уніформісти (працівники арени), декорації, реквізит. |
* Уявіть, що недільного дня ви з мамою та меншим братом пішли на прогулянку до міського парку. Вашу увагу привернули атракціони. Мама пішла придбати квитки, попросивши вас тим часом розтлумачити братові правила поведінки на каруселях, на гойдалках, у пневматичному тирі. Особливо мама просила вас пояснити, як слід поводиться біля водойм, яких у парку так багато. Складіть та «проговоріть» за особами діалог, можливий між вами та братом.