УМР, переказ тексту в науковому стилі

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

2.Бесіда за питаннями:

Ø Мовні стилі –це…..?

Ø Які мовні стилі вам відомі?

Ø Що таке докладний переказ тексту?

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1.Коментар учителя

Науковий стиль передбачає виклад інформації з використанням термінів. У наукових текстах пояснюють причини певних явищ і подій.

2.Опрацювання таблиці «Науковий стиль»

 

Науковий стиль

Сфера використання

Жанри (різновиди)

Призначення

Ознаки

Мовні засоби

у науці, освіті

 

 

 

наукова доповідь, стаття, підручник

 

 

 

повідомити про результати дослідження, обґрунтувати явища, гіпотези, вплинути на інтелект

 

 

точність, зрозумілість, аргументованість,

логічна послідовність викладу, наявність висновків

 

 

велика кількість термінів, наявність таблиць, схем, відсутня емоційна лексика

 

 

 

3.Читання тексту для переказу вчителем

МЕТЕЛИКИ

Метелики – це літаючі комахи, здебільшого з яскравими крилами. У своєму розвитку метелики зазнають чудесних перетворень – метаморфоз.

На світі існує близько 170 тисяч видів метеликів. Вони утворюють групу комах, яку називають загоном лускокрилих. Крила метеликів укриті тисячами крихітних лусочок, які, по-різному відбиваючи сонячне світло, надають їм яскравого забарвлення.

Більшість метеликів літає вдень, і крила їх яскраво забарвлені. Коли вони відпочивають, то складають крила за спиною. У метеликів витончене тіло й тонкі вусики з потовщенням на кінцях, якими вони вловлюють запахи.

Більшість нічних метеликів скромно забарвлені. Вони літають у сутінках чи вночі. Їх вусики та щільне тільце густо вкриті волосинками. Відпочиваючи, такі метелики тримають свої крила розкритими.

Більшість метеликів живиться квітковим нектаром, який вони всмоктують довгим хоботком.

4.Лексична робота

Поясніть лексичне значення слова метаморфоза.

Довідка. Метаморфоза – перетворення організму тварин у процесі його індивідуального розвитку.

5.Усний докладний переказ тексту наукового стилю: «Метелики»

 

V. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

-Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась)…

VІ. Домашнє завдання

Повторити вивчене ст. 234

УРМ. Загальне уявлення про мовлення як діяльність. Види мовленнєвої діяльності

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ.Актуалізація опорних знань

1.Перевірк домашнього завдання

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1. Коментар учителя. Люди спілкуються між собою за допомогою мови. Обмін думками, життєвим досвідом здійснюється в процесі мовлення. Отже, мова — найдосконаліший спосіб людського спілкування, вона також служить для здобуття нових знань.

Мова — це засоби спілкування (слова, словосполучення, речення, тексти).

Мовлення — це використання цих засобів для спілкування, тобто процес спілкування людей між собою за допомогою мови. (записуємо визначення в зошит)

2. Робота з підручником (вправа 549, ст. 217)

3. Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 219

Види мовленнєвої діяльності

 

сприйняття чужого мовлення творення власного мовлення

 

аудіювання читання говоріння письмо

 

 

4.Згрупувати слова, словосполучення у дві колонки:

·ті, які ми використовуємо у побутовій ситуації

·ті, які вказують на офіційну сферу спілкування

Удома; на роботі; у школі на уроці; у школі на перерві; під час екскурсії в музеї; на прогулянці; у магазині; у поліклініці; у громадському транспорті; у бібліотеці; в гостях у друга; на класних зборах.

 

V. Закріплення знань, умінь і навичок

Бесіда (подумайте і дайте відповідь на запитання)

Ø Що таке мова?

Ø Що таке мовлення?

Ø Які ви знаєте види мовленнєвої діяльності?

VІ. Підсумки уроку

VІІ. Домашнє завдання

 

УРМ. розігрування діалогів відповідно до запропонованої ситуації спілкування

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання (§ 22, вправа 207, ст. 92)

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте діалог. Яких слів у ньому бракує? Доповніть діалог словами, котрі, на вашу думку, будуть доречними в ньому.

-Котра тепер година? – поцікавився Дмитро. – Мені час додому.

-Не знаю, годинник залишився вдома, - відповів Іван. – Треба у перехожих спитати!

-Скажіть, котра зараз година? – запитали хлопці.

-За двадцять п’ять хвилин дев’ятнадцята, - відповів чоловік.

-…, - сказав Дмитро.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1.Творча робота в групах.

Складіть діалоги, використовуючи звертання та вставні слова.

I група – «Цікавий фільм».

II група – «День народження».

III група – «Зимові канікули».

IVгрупа – «Цікава книга».

V група – «Неперевершена екскурсія».

V. Закріплення знань, умінь і навичок

1. Робота біля дошки й у зошитах.

Списати, розставити розділові знаки, розіграти діалог.

Молода мати х дівчинкою їдуть до села. Жінка, що сидить поруч, запитує Куди доню їдеш? По бабусині казки! Відповідає дівчинка. Жінка посміхається і знову питає А ти любиш свою бабусю? А хіба можна бабуся не любити дивується дівчинка.

VІ. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

-Сьогодні на уроці я навчився (навчилась)…

VІІ. Домашнє завдання

Складіть діалог 8-10 реплік на одну із запропонованих тем:

1.День святого Миколая.

2.Новий рік.

3.Коляда.

 

УРМ. Усний докладний переказ тексту художнього стилю

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІV. Систематизація й узагальнення вивченого

1.Вступне слово вчителя

Художній стиль – використовується у літературі, його призначення – впливати засобами слова на почуття, розум і волю людей, формувати смаки; ознаками стилю є: образність, поетичність, емоційність.

Роздум – висловлювання, у якому йдеться про причини і наслідки дій. До роздуму можна поставити питання чому?

Частини роздуму мають такі зв’язки:

-теза – частина, що містить думку, яку потрібно довести – вимагає подальшої відповіді на питання чому?

-докази – частина, що пояснює тезу; щоб перейти до висновку, поставте питання, що з того виходить?

-висновок – завершує роздум твердженням про правильність чи хибність висловленого в першій частині.

2. Робота з підручником (вправа 600 ст. 248)

3. Читання тексту для переказу вчителем.

Годинникар і лікар

Подорожували годинникар і лікар. Почали суперечку, кого з них треба людям більше. Так і не дійшли згоди. Договорилися, що зайдуть переночувати до першої хати в селі – і ніч покаже, чий верх.

Прийшли до села, попросилися на нічліг. Ґазда був добрий, прийняв їх.

-Посидьте в хаті, а я піду попорядкую, - каже Ґазда. – Вечеряти будемо о дев’ятій годині.

Кліпнув годинникар на лікаря, що господар без нього не обійдеться. А господар попорядкував коло стайні і забіг до хати:

-Дружино, давай вечеряти! По зірках видно, що дев’ята година.

Подивився годинникар на годинник – точно: дев’ята година.

Повечеряли. Ґазда з’їв півпаляниці хліба, миску розсолу. Ледве виліз з-за столу. Кліпнув лікар на годинникаря, що без лікування Ґазді не переночувати.

А Ґазда виліз на теплу піч…та проспав собі смачно до ранку.

-Що із цієї притчі виходить? Що не треба ні одного, ні другого? Не те! Не в того вони виясняли, кого з них більше треба. Здоровому не треба лікаря, щасливому – годинникаря.

(180 сл.) (За притчею)

 

4. Колективна робота учнів над складанням плану.

Орієнтовний план

1) Суперечка двох подорожуючих.

2) На нічліг до Ґазди.

3) Сподівання годинникаря.

4) Вечеря й сподівання лікаря.

5) Здоровому не треба лікаря, щасливому – годинникаря.

5. Повторне читання тексту для переказу вчителем.

6. Усний переказ тексту учнями.

V. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа ″Мікрофон″

-Текст мені сподобався (не сподобався), тому що…

VІІ. Домашнє завдання

урок 76-77, спрощення в групах приголосних

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІV. Систематизація й узагальнення вивченого

1. Збіг кількох приголосних утруднює вимову, а тому важкі для вимови групи приголосних фонем мають здатність спрощуватися (одна з приголосних фонем випадає).

Найчастіше спрощуються такі групи приголосних:

ждн – жн: тиждень – тижневий;

здн – зн: виїздити – виїзний;

слн – сн: ремесло – ремісник;

рдц – рц: серденько – серце;

скн – сн: тиск – тиснути;

зкн – зн: бризкати – бризнути;

ждн – жн: тиждень – тижневий;

стн – сн: честь – чесний;

стл – сл: щастя – щасливий.

2. Опрацювання теоретичного матеріалу на ст.131

3. Робота з підручником (вправа 313 ст.131; 315 ст. 132; 317 ст. 132)

4. Робота біля дошки й у зошитах.

Переписати речення, вставляючи, де потрібно, пропущені літери в словах.

1) Щасливому щастя. (Народна творчість). 2) Це був міцний і пристрасний солдат. (О. Довженко). 3) Чесне діло роби сміло. (Народна творчість). Олеся була величенька дівчина років шістнадцяти. (Б. Грінченко). Іржа їсть залізо, а горе – серце. (Нар. творчість).

5.Утворити від поданих іменників прикметники, підкреслити буквосполучення зі спрощенням.

Область, честь, форпост, виїзд, пристрасть, хвастати, кількість, захист, ненависть, щастя, якість.

6.Пояснювальний диктант. Записані на дошці слова поділіть на дві групи (відповідно до того відбувається спрощення чи ні). Де потрібно, вставте пропущені букви.

Тиж..невий, шіс..надцять, шіс..десят, п’я..десят, сер..це, сон..це, аген..ство, гіган..ський, пес..ливий, студен..ський, блис..нути, випу..ний, прекрас..ний, чес..ний, влас..ний, корис..ний, улес..ливий, зап’яс..ний.

V. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа ″Мікрофон″

-Сьогодні на уроці я навчився (навчилась) …

VІІ. Домашнє завдання§34, вправа 319, ст. 133; вивчити правила

Назад Вперед