Антоніми
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
2.Заміни слово великийу всіх словосполученнях синонімами відповідно до його конкретного значення. Записати утворені словосполучення.
Великий вітер, велика гора, велика прірва, велике подвір’я, великий врожай, великий натовп, велика сім’я, великі діти, велика родина, велика ніч.
Слова для довідок: високий, глибокий, сильний, багатий, просторий, численний, багатолюдний, видатний, дорослий, довгий.
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІV. Систематизація й узагальнення вивченого
1.Опрацювання теоретичного матеріалу на ст.186
2.Робота з підручником (вправа 465 ст. 186-187; вправа 466 ст.187)
3.Добрати до прикметників у словосполученнях антоніми до слів у дужках. Записати їх разом з іменниками.
Старий зошит, старий дуб (молодий, новий). Тиха погода, тиха вулиця (шумлива, вітряна). Черства людина, черства булка (свіжа, чуйна).
Підсумки уроку
Бесіда за питаннями
Ø Що таке антоніми?
Ø Доберіть антоніми до поданих слів: гіркий, робота, ніч, тепло, гучно, сміятися.
Ø Утворіть антоніми за допомогою префікса без-:
Вітряна погода, грамотна людина, діяльне життя, людна вулиця, сердечне ставлення, сніжна зима, хмарне небо.
Ø Утворіть антоніми за допомогою префікса не-:
Акуратна дівчина, ввічливе запитання, вдалий виступ, велике місто, відомий факт, вмілі руки, голосна розмова, доречне зауваження, рішуча людина, слухняний хлопець, смачна страва.
VІІ. Домашнє завдання
§50, вправа 467, ст. 187; 472, ст. 188
будова слова
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІV. Систематизація й узагальнення вивченого
1.Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 200
2.Робота з підручником (вправа 500 ст. 200; вправа 501 ст. 201; вправа 502 ст. 201; вправа 503, ст. 201; вправа 506, ст. 202; вправа 507, ст. 202; вправа 509, ст. 202).
Підсумки уроку
Бесіда за питаннями
Ø Що таке основа слова, закінчення, корінь, префікс, суфікс, спільнокореневі слова?
Ø Чи є спільнокореневими слова, які мають різне лексичне значення?
VІІ. Домашнє завдання
§ 53, вправа 508, ст. 202
вживання літери г і г
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання (§23, 24, вправа 226, ст. 101).
2.Самостійна робота
3.Спишіть, вставте голосні, прочитайте прислів’я.
4.Н.. к..д..й сл..в н.. в..т..р.
5.Л..пш.. м..вч..т.., н..ж св…рк.. р..зп..ч..т.. .
6.П’..ть р..з..в п..д..м..й, ..д..н р..з г..в..р.. .
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1.Опрацювання статті підручника (ст. 103).
2.Робота з підручником (вправа 236, ст. 104; вправа 239, ст. 105).
3.Коментар учителя.
В українській мові є дві подібні букви – г і ґ.
Вони позначають на письмі різні звуки.
Звук [г] утворюється низько в гортані (гарний, гуси, господар), звук [ґ] утворюється за допомогою задньої частини язика (ґава, ґрунт, ґазда).
За правилами орфоепії [ґ]вживається в словах:
Аґрус (кущова рослина з колючими гілками та великими кисло-солодкими їстівними ягодами, ягоди цієї рослини); ґава (те саме, що ворона); ґазда (господар); ґандж (вада); ґанок (прибудова з площадкою і східцями, а подекуди з покрівлею біля входу в будинок); ґатунок (сорт, розряд виробу за якістю); ґвалт (сильний крик, галас);ґедзь (велика муха, що живиться кров'ю тварин і соком рослин); ґелґотати(гуси, в переносному - голосно, нерозбірливо, незрозуміло розмовляти; галасувати); ґирлиґа (ціпок, часто загнутий на кінці, яким користуються пастухи, старі люди і т. ін.); ґлей (загуслий сік, що виступає на стовбурах черешень, вишень, слив і т.д.);ґніт (у лампі, стрічка або шнур, що використовується для горіння у деяких освітлювальних та нагрівальних приладах (гасових лампах, керогазах, свічках та ін.) ); ґоґель-моґель (яєчний напій, коктейль з цукром); ґречний (вихований, ввічливий); ґринджоли(санки); ґрунт; ґрати (іменник (загорожа)); ґудзик; ґуля; дзиґа (дитяча іграшка у вигляді круга або кулі на осі, яка при швидкому обертанні утримується у вертикальному положенні); дзиґлик(стільчик), а також у прізвищах Ґалаґан, Ґудзьі под.
У решті слів звучить [г].
4.Прочитайте уривки з віршу. На місці пропуску вставте літеру г або ґ.
..ава всілася на ..анку
І сиділа там до ранку.
Вранці ..уси пробі..али,
..аву з ..анку ..еть про..нали.
(Г. Чубач)
V. Закріплення знань, умінь і навичок
1.Пояснювальний диктант. Запишіть слова, поділяючи їх на два стовпчики.
г |
ґ |
|
|
Дзиґа, город, говорити, ґанок, аґрус, гвинт, пільги, ґелґотати, поганяти, згорнути, ґречний, ґринджоли, гвардія, агент, ґуля, ґрунт, ґрати, гарний, друг, гриміти.
VІ. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
-Сьогодні на уроці я дізнався (дізналась)…
VІІ. Домашнє завдання
§ 23 -26 повторити
Види речень за метою висловлювання
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
2.Бесіда за питаннями
Ø Як називається розділ науки про мову, який вивчає будову словосполучень та речень?
Ø Що таке речення?
Ø Що таке граматична основа речення?
Ø Якими частинами мови можуть бути виражені підмет і присудок?
Ø Як називається речення з одним головним членом речення?
3.Вправа на повторення
Запишіть речення, підкресліть граматичну основу, поясніть чим виражений підмет і присудок у реченнях, назвіть односкладні речення.
Весна. У повітрі пахне свіжістю. Над лісовим озерцем запалав рожевий ранок. На тихому плесі почали виринати зелені пуп’янки. Минула година. Золоті промені перетворили смарагдові бруньки на білосніжні чашечки з пучками гарячого сонця.
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1.Коментар учителя
Прості речення розрізняються за метою висловлювання та за емоційним забарвленням.
За метою висловлювання речення бувають: розповідні, питальні, спонукальні.
Розповідні містять у собі повідомлення про якийсь факт, розповідають про щось.
У сонця друзі – трави й квіти.
Питальні містять у собі якесь запитання, покликане отримати інформацію, про щось дізнатися.
Ліси мої, хто вас убереже?
Спонукальні виражають наказ, пораду, прохання, застереження, вимогу, заклик.
Сонце, знову щедро світи!
Розповідні питальні й спонукальні речення можуть бути емоційно забарвленими. Тоді вони вимовляються з почуттям радості, захоплення, здивування, обурення, страху. Такі речення називають окличними.
Народ мій! Народ мій завжди буде!
Неокличні речення вимовляються без вираження особливих емоцій.
Пісню колискову я складаю знову. ( за тв. В. Сосюри)
2.Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 60-62
3.Робота з підручником ( вправа 129 ст. 61-62, вправа 133 ст. 63)
4.Творче завдання
Складіть і запишіть речення, у яких про щось розповідається; про щось запитується; виражається спонукання до дії.
V. Підсумки уроку
VІ. Домашнє завдання
Впр. 131ст. 62
Діалог. Тире при діалозі
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання (§21, вправа 198, ст. 88)
2.Бесіда.
-Що таке пряма мова й слова автора?
-Які розділові знаки слід ставити при прямій мові? Навести приклад речення
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1.Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу ( ст. 90).
2.Робота з підручником. (вправа 203, ст. 90-91, вправи 204, 205, 206 ст. 91).
3.Самостійна робота.
Переписати текст. Розставити розділові знаки.
Зустріла черепаха орла та й каже
Навчи мене літати
Навчу погодився орел
Узяв черепаху вилетів з нею високо та й питає
Уже привчилася
Уже відповіла черепаха
То пускаю мовив орел
Упала черепаха на землю. Орел підлетів до неї й запитує
То як було летіти
А черепаха каже
Летіти легко але сідати важко.
(Нар. творч.)
V. Закріплення знань, умінь і навичок
1.Пояснювальний диктант.
Спишіть, поставивши розділові знаки.
Випрала мати сорочку і каже малому Яшкові Неси синку повісь на сонці хай сохне Вернувся Яшко в хату з сорочкою Чого ж ти не повісив питає мати Не дістав до сонця відповів Яшко.
(Нар. творч.)
VІ. Підсумки уроку
1.Інтерактивна вправа «Мікрофон».
- Я зрозумів (зрозуміла), що діалог – це…
VІІ. Домашнє завдання
§ 22, вправа 207 , ст. 92