самостійна робота синоніми, антоніми, омоніми

1.Синоніми – це слова:

А. різні за звучанням, але однакові чи близькі за значенням.

Б. протилежні за значенням.

2.Знайти синонім до слова азбука

А. алфавіт

Б. кросворд

3.Знайти групу слів, які є синонімами

А. брудно, охайно, скрутно, довкола

Б. солдат, боєць, воїн, армієць, ратник

4.Антоніми – це слова

А. схожі за звучанням, але різні за значенням

Б. протилежні за значенням

5.Знайти антонім до слова радіти

А. сумувати

Б. жартувати

6.Знайти антонім до слова тихий

А. вітряний

Б. гучний

7.Омоніми – це слова

А. схожі за звучанням, але різні за значенням

Б. однакові за звучанням, але зовсім різні за значенням

8.Знайти групу речень з омонімами

А. Щебет солов’їв заснув. Говір галок пробудився.

Б. Високо десь гусиний лине ключ. На столі лежав великий, старовинної різьби ключ


 

 

 

1.Синоніми – це слова:

А. різні за звучанням, але однакові чи близькі за значенням.

Б. протилежні за значенням.

2.Знайти синонім до слова азбука

А. алфавіт

Б. кросворд

3.Знайти групу слів, які є синонімами

А. брудно, охайно, скрутно, довкола

Б. солдат, боєць, воїн, армієць, ратник

4.Антоніми – це слова

А. схожі за звучанням, але різні за значенням

Б. протилежні за значенням

 

 

 

 

 

5.Знайти антонім до слова радіти

А. сумувати

Б. жартувати

6.Знайти антонім до слова тихий

А. вітряний

Б. гучний

7.Омоніми – це слова

А. схожі за звучанням, але різні за значенням

Б. однакові за звучанням, але зовсім різні за значенням

8.Знайти групу речень з омонімами

А. Щебет солов’їв заснув. Говір галок пробудився.

Б. Високо десь гусиний лине ключ. На столі лежав великий, старовинної різьби ключ


 

Синоніми

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІV. Систематизація й узагальнення вивченого

1.Опрацювання теоретичного матеріалу на ст.184

2.Робота з підручником (вправа 456 ст. 184; вправа 458 ст.184; вправа 459 ст. 184-185; вправа 460, ст. 185; вправа 461, ст. 185).

3.Заміни слово великийу всіх словосполученнях синонімами відповідно до його конкретного значення. Записати утворені словосполучення.

Великий вітер, велика гора, велика прірва, велике подвіря, великий врожай, великий натовп, велика сімя, великі діти, велика родина, велика ніч.

Слова для довідок: високий, глибокий, сильний, багатий, просторий, численний, багатолюдний, видатний, дорослий, довгий.

Вправа 459

Стежкою біжить меленька дівчинка. Коротенькі косички смішно підстрибують на її щуплих плечиках. А квіти вклоняються їй своїми крихітними голівками. Вона простягає до них тендітні руки й струшує з мініатюрних пелюсток дрібні крапельки роси.

Маленький - МАЛИЙМАЛЕНЬКИЙ, невеликий, невеличкий, незначний; (дуже) манюній, мацюпіснький; (- річку) недовгий, неширокий, неглибокий; (на зріст) невисокий, низький;

Підсумки уроку

Бесіда за питаннями

Ø Що таке синоніми?

Ø Доберіть до слова базіка синоніми

VІІ. Домашнє завдання

§49, вправа 463, ст.185

Синонімічність речень з прямою й непрямою мовою

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання (§21, вправа 200, 195, ст. 88-89)

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1.Робота з підручником. ( вправа 194,197, ст. 87-88).

V. Закріплення знань, умінь і навичок

1.Пояснювальний диктант.

Запишіть речення, поясніть постановку розділових знаків. Накресліть схеми речень.

Лисиця скаржилась одна: «І що за світ?! Скрізь ворогів стіна!» (В. Еллан) Скрипіло колесо криве: «Усяк по-своєму живе!» (П. Гришко) «Хто там?» - як музика, звучить із хати. «Бач, як міцно заснув», - дивуються мати. (Панас Мирний) Ходить вітер і пита з болем: «Де поділо ти жита, поле?» (В. Сосюра)

VІ. Підсумки уроку

1.Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Для мене складним на уроці було…

 

VІІ. Домашнє завдання

§ 21, вправа 198 , ст. 88

 

Складні речення із безсполучниковим і сполучниковим зв’язком

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

1.Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте речення. Визначте, яке з них просте, а яке складне. Що вам необхідно було для цього зробити?

Ялинки і сосни поодягали снігові шапки і сумно позирають з-під зелених гілочок. (О. Шума) Дощ пройшов, і світлі ручаї в синє море виливають воду. (П. Воронько)

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1.Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 82-83.

2.Робота з підручником. ( вправа 184, вправа 186, ст. 83).

V. Закріплення знань, умінь і навичок

1. До поданого простого речення, додайте другу частину й утворіть складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком, підкресліть граматичну основу, поясніть наявність розділових знаків.

Настала весна, ….(прилетіли перші птахи, і прилетіли перші птахи).

2. Записати речення. Підкреслити в них підмети і присудки. Поставити коми між частинами складних речень.

Шумить і хвилюється Київ, і сонце сміється з висот. (В. Сосюра) А літо йде полями і гаями, і вітер віє, і цвіте блакить. (А. Малишко) Літо минуло, і осінь приспіла, і листям пожовклим всі стежки покрила. (Л. Глібов) Сонце впало за гору, але надворі ще довго сяяв тихий світ. (І. Нечуй-Левицький) Холодні осінні тумани клубочаться вгорі і спускають на землю мокрі коси. (За М. Коцюбинським) Як тільки насувалась ніч, село пірнало в темряву й тишу. ( Г. Тютюнник) Додому я приїхав пізно, коли вже місяць кидав на ясени вологе срібло. (М. Рильський)

VІ. Підсумки уроку

1.Пояснювальний диктант.

Запишіть речення. Зверніть увагу на вживання коми перед сполучником і. Підкресліть граматичні основи речень.

Пишіть листи і надсилайте вчасно, коли їх ждуть далекі адресати. Блищить ріка, метляє вітер чуба, і сонце світить гаряче. А сонний гриб в смарагдовій одежі дощу напився і за день підріс.

(За тв. Ліни Костенко)

VІІ. Домашнє завдання

§ 20, вправа 187 , ст. 83

слова іншомовного походження

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІV. Систематизація й узагальнення вивченого

1.Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 164, 165, 168.

2.Робота з підручником ( вправа 421, ст. 168; вправа 424, ст. 168)

3.Словниковий диктант

Директор, циклон (повітряна маса), Дізель (німецький інженер ( Рудольф Дізель )), дизель (двигун), ринг, клас, манна, брутто (маса товару з упаковкою), нетто ( маса товару без упаковки), грип, каса, Голландія, алея ( дорога пішоходна або проїзна обсжена з обох сторін деревами), пасажир, бароко (стиль у мистецтві), Міссурі (річка в Америці), марокканець, лібрето (літературна основа вокального твору, наприклад духовного, опери), імміграція( вїзд громадян інших держав у країну), еміграція ( вимушене або добровільне переселення людей зі своєї батьківщини).

4.Робота біля дошки й у зошитах

До поданих слів іншомовного походження доберіть синоніми. Складіть з ними речення.

Візит (відвідин), дискусія (форма колективного обговорення, мета якої — виявитиістину через зіставлення різних поглядів, правильне розв'язанняпроблеми), гід (Провідник-професіонал, який супроводить туристів і знайомить їх з визначними пам'ятками місцевості).

V. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа ″Мікрофон″

-Сьогодні на уроці я навчився (навчилась) …

VІІ. Домашнє завдання § 45, вправа 422

Узагальнювальне слово при однорідних членах речення

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

2.Пояснення розділових знаків у наведених реченнях.

А) Тут ростуть сосни, осики, берези, дуби.

Б) Тут ростуть і сосни, і осики, і берези, і дуби.

В) Тут ростуть сосни, а не берези.

Г) Тут ростуть сосни та берези.

Д) Тут ростуть сосни і осики, берези та дуби.

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1.Коментар учителя

Однорідні члени речення можна обєднати спільною назвою – узагальнювальним словом. Узагальнювальне слово є тим самим членом речення, що й однорідні члени.

Наприклад: Летять великі птиці: орлиі соколи, зозулі і шпаки. (Б. Грінченко). Слово птиці – узагальнювальне, виконує роль підмета.

2.Опрацювання навчального матеріалу на ст. 72.

3.Робота з підручником (вправа 159, ст. 72)

V. Закріплення знань, умінь і навичок

1. Переробити речення так, щоб у них були узагальнюючі слова.

У нашому лісі ростуть і берези, і дуби, і вільхи, і клени, і сосни.

Ми назбирали боровиків, маслюків, лисичок, сироїжок.

На подвірї красувались калина, бузок, горобина.

Назар зловив щуку, чотири карасі, два коропи.

3.Коментоване письмо.

Запишіть речення, підкресліть однорідні члени, поясніть постановку розділових знаків.

Лози, кручі, висип, ліс – усе блищить і сяє на сонці. (О. Довженко). Скрізь червоно: на небі, і на узгір’ях, і на горі. (Марко Вовчок). Блакитне море, небо й чарівні береги затоки – усе залите сяйвом південного сонця. (О. Довженко). Ранок зачинався тихий та лагідний, все навкіл: і трави, і дерева, і кущі – наче замерло. (Ю. Смолич). Всюди: і на вулицях, і круг стадіону, і обабіч дороги до заводу – росли молоді осокори, клени й каштани. (В. Собко). В лісі не було нічого: ані грибів, ані ягід, ані черешень. (Ю. Яновський). Карі очі, чорні брови – все в неї сміється. (П. Куліш).

 

VІ. Підсумки уроку

Творче завдання.

Складіть усний твір на тему «Однорідні члени речення».

VІІ. Домашнє завдання

17, вправа 164, ст. 74

 

Укр мова, тести В 2 самостійна словосполучення і речення

Варіант II

1. Укажіть правильне твердження.

А Пунктуація — це розділ науки про мову, який вивчає вживання на письмі розділових знаків у реченні й тексті.

Б Синтаксис — це розділ науки про мову, який вивчає вживання коми в реченні.

В Додаток — це другорядний член речення, що означає предмет, про який говориться в реченні.

Г Речення за метою висловлювання бувають односкладні та двоскладні.

2. Укажіть словосполучення.

А соняшник і кукурудза

Б у школі

В журавлі відлетіли

Г слухати музику

3. Укажіть поширене словосполучення.

А вісімдесятирічний ювілей

Б читати журнал

В яскраві ґрона горобини

Г старанно вчитися

4. Укажіть розповідне речення.

А Завтра підемо до музею.

Б Відчиніть, будь ласка, двері.

В Надворі похолоднішало?

Г Бережімо природу.

5. Укажіть двоскладне речення.

А Удосвіта встанеш — більше зробиш.

Б У хаті було чисто та гарно, як у квітнику.

В Потемніло, завітрило.

Г Кожен день приносив якусь новину.

6. Укажіть поширене речення.

А Прийшли батько із сином.

Б Іду до лісу.

В Степ спочиває.

Г Груші та яблука достигли.

7. Із наведених пар слів утворіть словосполучення, складіть і запишіть із ними речення.

Думати, навчання. Розповідь, Ольга Петрівна.

8. Спишіть речення, поставте, де треба, розділові знаки, визначте граматичну основу.

Весела думка є половиною здоров’я. (Нар. творч.). Казка брехня, а пісня правда. (Нар. творч.)

9. Виконайте синтаксичний розбір речення.

Давно обсипався в лісі цвіт із диких груш і яблунь.

 

укр. мова 5 клас, дієслово

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

2.Бесіда за питаннями

Ø Що таке докладний переказ тексту?

Ø Що таке мовні стилі?

Ø Які стилі мовлення вам відомі?

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІV. Систематизація й узагальнення вивченого

1.Коментар учителя

Дієслово – самостійна частина мови, що означає дію або стан предмета, і відповідає на питання що робити? що зробити?

2.Початковою формою дієслова є неозначена форма (інфінітив). Неозначена форма дієслова може бути будь-яким членом речення.

3.Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 29 (особи).

4.Всі дієслова поділяються на дві дієвідміни – першу і другу.

Дієслова першої дієвідміни у формі 2-ї та 3-ї особи однини і множини мають закінчення –е, -є, а 3-тя особа множини –уть, -ють.

я пишу ми пишемо

ти пишеш ви пишете

він (вона, воно) пише вони пишуть

Дієслова другої дієвідміни у формі 2-ї та 3-ї особи однини і множини мають закінчення –и, -ї, а 3-тя особа множини –ать, -ять.

я бачу ми бачимо

ти бачиш ви бачите

він (вона, воно) бачить вони бачать

5.Провідміняти дієслова в теперішньому часі однини і множини. Підкреслити закінчення. (казати, ходити).

6.Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 32

7.Записати дієслова у дві колонки: перша колонка – 1 дієвідміна, друга колонка – 2 дієвідміна. Пояснити свій вибір

Мати(1), говорити, горіти, везти(1), казати (1), іти(1), вчити, бігти, ходити, кричати, малювати(1), сидіти, працювати(1), спати, ненавидіти, любити, боротися.

8.Стояти, боятися, спати, бігти, вчити належать до другої дієвідміни як винятки.

9.Опрацювання теоретичного матеріалу н ст. 31

10.Словниковий диктант

Не радує, не могти, нехтувати, не дослідили, не вірити, не наздоженеш, неславити, ненавидіти, не сміються, не добудували, нетямитися, не встигати, незчутися, нездужати (хворіти), не здужати ( не змогти).

V. Підсумки уроку

VІ. Домашнє завдання

§7, впр. 58, вивчити правила.

 

 

 

 

Укр. мова тексти В 1 самостійна словосполучення і речення

Варіант I

1. Укажіть правильне твердження.

А Синтаксис — це розділ науки про мову, який вивчає будову словосполучень і речень.

Б Пунктуація — це розділ науки про мову, який вивчає вживання коми в реченні.

В Додаток — це другорядний член речення, що означає предмет, про який говориться в реченні.

Г Речення за метою висловлювання бувають односкладні та двоскладні.

2. Укажіть словосполучення.

А сливи й груші

Б біля будинку

В рідні ниви

Г осінь настала

3. Укажіть поширене словосполучення.

А червоні кетяги калини

Б багатоповерховий будинок

В слухати музику

Г прийти вчасно

4. Укажіть розповідне речення.

А Принесіть, будь ласка, газету.

Б Яке красиве наше місто!

В Чому ви засмутились?

Г Ходімо до осіннього лісу.

5. Укажіть двоскладне речення.

А Не кидай слів на вітер.

Б Від добра добра не шукають.

В Надворі тихо й затишно.

Г Удома й стіни гріють.

6. Укажіть поширене речення.

А Настала весна.

Б Надворі спекотно.

В Почало розвиднятися.

Г Нарциси й тюльпани розцвіли.

7. Із наведених пар слів утворіть словосполучення, складіть і запишіть із ними речення.

Мріяти, поїздка. Порада, Марія Іванівна.

8. Спишіть речення, поставте, де треба, розділові знаки, визначте граматичну основу.

Троянда є ніжною та красивою квіткою. Язик не помело, слова не полова.

9. Виконайте синтаксичний розбір речення.

На лісових горбках солодко пахло стиглою полуницею та суницями.