1.Опрацювання теоретичного матеріалу на сторінці 4 - 5
2.Записати у зошит визначення
Мистецтво – це творче відображення дійсності за допомогою художніх образів.
Образне слово – слово, яке допомагає створити художній образ (яскраве відображення за допомогою порівняння, означення чи перенесення ознак з іншого предмета).
Фольклор – усна народна творчість.
3. Робота з підручником(виконання вправ на ст. 5)
4.Підсумки уроку
Що таке фольклор?
Що таке образне слово?
Що таке мистецтво?
Які види мистецтва вам відомі?
Тарас Григорович Шевченко. Тестові завдання
1. Де навчався Т. Шевченко?
А у школі; В Академії мистецтв; Гу Київському педагогічному інституті
2. У якому селі минали дитячі роки Т. Шевченка?
А У Миронцях; Б у Микитівці;
В у Кирилівці; Гу Дмитрівці.
3. Яку долю пророкувала сусідка Тарасові?
А Що він відніме волю в панів; Б що він принесе нещастя родині;
В що він стане царем; Г що він знищить свого пана.
4.Чому одного квітневого вечора родина мала невеселу вечерю?
А Бо не було чого їсти; Б бо пан змушував батьків працювати вночі;
В бо Тарас десь дівся; Гбо родина отримала сумна звістку.
5. Хто допоміг Тарасові дістатися додому?
А Кріпаки;Б чумаки;
В пан;Г сусідські діти.
6. Чому мати кепкувала з Тараса?
А Тому що він був замурзаний;
Б тому що він хотів подорожувати з чумаками;
В тому що він дивно співав;
Г тому що він розповідав надзвичайні історії.
7. За словами батька, на кого мав бути схожим Тарас у майбутньому?
А На Хмельницького; Б на Ковпака;
В на Кармелюка; Гна Бандеру.
8.Чому вночі з 26 на 27 лютого старого стилю в хаті Шевченків
блиснув вогник світла?
А помер Григорій Шевченко;
Б народилася сестра Тараса — Катерина;
Г святкували визволення з кріпацтва;
Г народився Тарас Шевченко.
9.Коли помер Т. Шевченко?
А 9 березня 1861; Б 8 березня 1862;
В 10 березня 1861; Г10 квітня 1865.
10. Назвіть героїв повісті С. Васильченка ″В бурянах″
11. Запишіть, чим захоплювався Тарас Шевченко в дитинстві (за твором С. Васильченка ″В бур’янах″) 4-5 речень
1. Де навчався Т. Шевченко?
А у школі; В Академії мистецтв; Гу Київському педагогічному інституті
2. У якому селі минали дитячі роки Т. Шевченка?
А У Миронцях; Б у Микитівці;
В у Кирилівці; Гу Дмитрівці.
3. Яку долю пророкувала сусідка Тарасові?
А Що він відніме волю в панів; Б що він принесе нещастя родині;
В що він стане царем; Г що він знищить свого пана.
4.Чому одного квітневого вечора родина мала невеселу вечерю?
А Бо не було чого їсти; Б бо пан змушував батьків працювати вночі;
В бо Тарас десь дівся; Гбо родина отримала сумна звістку.
5. Хто допоміг Тарасові дістатися додому?
А Кріпаки;Б чумаки;
В пан;Г сусідські діти.
6. Чому мати кепкувала з Тараса?
А Тому що він був замурзаний;
Б тому що він хотів подорожувати з чумаками;
В тому що він дивно співав;
Г тому що він розповідав надзвичайні історії.
7. За словами батька, на кого мав бути схожим Тарас у майбутньому?
А На Хмельницького; Б на Ковпака;
В на Кармелюка; Гна Бандеру.
8.Чому вночі з 26 на 27 лютого старого стилю в хаті Шевченків
блиснув вогник світла?
А помер Григорій Шевченко;
Б народилася сестра Тараса — Катерина;
Г святкували визволення з кріпацтва;
Г народився Тарас Шевченко.
9.Коли помер Т. Шевченко?
А 9 березня 1861; Б 8 березня 1862;
В 10 березня 1861; Г10 квітня 1865.
10. Назвіть героїв повісті С. Васильченка ″В бурянах″
11. Запишіть, чим захоплювався Тарас Шевченко в дитинстві (за твором С. Васильченка ″В бур’янах″) 4-5 речень
Тарас Шевченко. За сонцем хмаронька пливе
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1. Виразне читання поезії ″За сонцем хмаронька пливе″ на ст.205 – 206
Символ (грец. ″знак″) — умовне позначення якого-небудь предмета, поняття або явища; художній образ, що умовно відтворює усталену думку, ідею, почуття.
В українських віршах наявні традиційні уснопоетичні народні символи: сонце, місяць, зіроньки, човен, терен, верба, весна та ін.
Символ сонця — уособлення тепла, світла й радості.
Туман — темряви, небезпеки.
Тема: змалювання вечірньої пори та очікування нового дня.
Ідея: туга за рідним краєм, його чарівною природою.
Основна думка: батьківщина — рідна домівка.
Жанр: пейзажна лірика.
2. Робота з текстом твору. Бесіда за питаннями
Ø Яку ви уявили картину, коли читали цей вірш?
Ø Який образ дарує нам світло й радість?
Ø З чим протиставляється сонце у вірші ″За сонцем хмаронька пливе″? Чому?
Ø Які явища природи описані у вірші Т. Шевченка?
Ø Ця поезія милозвучна? Чому?
Ø Які художні засоби ви побачили у вірші ″За сонцем хмаронька пливе″?
Ø Яка головна думка цього вірша?
3. Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 205, 206
Персоніфікація — це перенесення властивостей живих істот на предмети чи явища природи. (Дощ іде, сонце співає; В золотій смушевій шапці циган-вечір сходив з гір,ніс він ніченьці-циганці з срібла кований набір. (О. Олесь)
Гіпербола – художній прийом, який полягає в перебільшенні рис людини, предмета чи явища з метою надання зображуваному виняткової виразності. (Щира праця гори верне (нар. тв.); я говорив це тисячу разів; море сліз; ми не бачилися вже сто років).
Порівняння – художній прийом, у якому один предмет чи явище порівняється (зіставляється) з іншим, чимось подібним до нього. (Росте хлоп’я мов кущ калини (Б. – І. Антонич); парубок, мов явір; очі, як намистинки).
4. Виразне читання поезії ″Садок вишневий коло хати″ на ст. 207
Тема: зображення мальовничої української природи.
Ідея: замилування простим, природним ладом трудового життя з чергуванням праці і відпочинку.
Основна думка: Т. Шевченко звеличує красу українського народу.
Жанр: пейзажна лірика.
5. Бесіда за змістом поезії
Ø Яку пору року зображено у вірші?
Ø Чому співають дівчата, адже вони потомлені йдуть після важкої роботи?
Ø Чому сім’я вечеряє коло хати, а не в хаті?
Ø Чому подає вечеряти дочка, а не мати, яка її, напевно, варила?
Ø Чого хоче научати мати?
Ø Як соловейко не дає матері научати?
Ø Чому затихли всі, окрім дівчат та соловейка?
Ø Про які українські звичаї, традиції згадується в поезії?
Ø Які риси українського національного характеру вимальовуються з поезії? (Працьовитість, шанобливість, чутливість до краси, співучість.)
Ø Висловіть свої враження від цієї поезії. Який настрій вона створює? Як відображає мрію самого автора?
V. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа ″Мікрофон″
Поезія Т. Шевченка ″Садок вишневий коло хати…″ справила на мене (нагадала мені)…
VІІ. Домашнє завдання
вивчити поезію напам’ять
укр. літ. 5 клас, народні казки, 7 урок (2)
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
2.Бесіда
Ø Що таке міф?
Ø Що таке легенда?
Ø Що таке народний переказ?
Ø Чим легенда відрізняється від міфу? (у міфах, на відміну від легенд, ідеться про вигаданих людиною фантастичних богів і демонів)
Ø Чим народні перекази близькі до легенд? ( в переказах значно менше фантастичних елементів і більше реальних подій, достовірності)
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1.Коментар учителя
Казка – це давній з походженням і популярний у народі малий епічний (розповідний) жанр фольклору про вигадані фантастичні події з усталеною композицією і, переважно, щасливим кінцем: добро перемагає зло.
2.Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 29
3.Казка має усталені форми:
·традиційний зачин;
·ряд подій, які ведуть до загострення конфлікту, що втілює боротьбу добра і зла;
·характерні повтори слів( хліб-сіль, ледве-ледве, земля-мати, лили-поливали), особливо часто вик. троїстість.
·традиційна кінцівка (щасливе закінчення).
V. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Бесіда (подумайте і дайте відповідь на запитання)
Ø Що таке казка?
Ø Які усталені форми має казка?
Ø На які групи поділяють казки за змістом?
VІ. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання
ст. 29-30, вивчити, що таке казка
укр. літ. 5 клас, народні казки, 7 урок
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
2.Бесіда
Ø Що таке міф?
Ø Що таке легенда?
Ø Що таке народний переказ?
Ø Чим легенда відрізняється від міфу? (у міфах, на відміну від легенд, ідеться про вигаданих людиною фантастичних богів і демонів)
Ø Чим народні перекази близькі до легенд? ( в переказах значно менше фантастичних елементів і більше реальних подій, достовірності)
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1.Коментар учителя
Казка – це давній з походженням і популярний у народі малий епічний (розповідний) жанр фольклору про вигадані фантастичні події з усталеною композицією і, переважно, щасливим кінцем: добро перемагає зло.
2.Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 29
3.Казка має усталені форми:
·традиційний зачин;
·ряд подій, які ведуть до загострення конфлікту, що втілює боротьбу добра і зла;
·характерні повтори слів( хліб-сіль, ледве-ледве, земля-мати, лили-поливали), особливо часто вик. троїстість.
·традиційна кінцівка (щасливе закінчення).
V. Закріплення знань, умінь і навичок
1. Бесіда (подумайте і дайте відповідь на запитання)
Ø Що таке казка?
Ø Які усталені форми має казка?
Ø На які групи поділяють казки за змістом?
VІ. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання
ст. 29-30, вивчити, що таке казка
укр. літ. 5-й клас, білгородський кисіль
Хід уроку
І. організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
2.Бесіда
Ø Що таке міф?
Ø Що таке легенда?
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1.Записати визначення у зошит.
Народний переказ – це один із видів усної народної творчості, у якому з великою долею достовірності розповідається про історичні події та народних героїв.
2.Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 21; читання народних переказів, обговорення змісту.
3.Складання паспорту переказу «Білгородський кисіль»
Зразок
Тема |
Розповідь про перемогу білгородів над печенігами |
Ідея
|
Славлення мужності, відваги народу в боротьбі з ворогами, уміння допомогти в скрутну хвилину |
Жанр
|
народний переказ |
Персонажі |
Князь Володимир, старці, городяни, печеніги |
V. Підсумки уроку
VІ. Домашнє завдання
Прочитати народний переказ «Ой Морозе, Морозенко»; вміти переказувати; скласти паспорт переказу; вивчити визначення.
Фарбований лис. Особливості літературної казки. ЇЇ відмінність від народної
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
-оповідь про письменника
2.Бесіда за питаннями:
Ø Літературна казка – це ….?
Ø Мова автора – це
Ø Мова персонажів – це
Ø Відмінність літературної казки від народної полягає у тому, що…?
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1.Інтерактивна вправа «Мозговий штурм»
Визначте тему та основну думку казки
Орієнтовна відповідь:
Тема: зображення історії хитрого Лиса, який постраждав через свій обман.
Основна думка: засудження користолюбства, нечесності, висміювання пихатості та зарозумілості людей, схожих на Лиса Микиту.
2.Бесіда:
- Що є смішним, а що сумним у цій казці?
- Чи дійсно справедливим царем був Лис Микита?
- Чи не надто жорстоко вчинили звірі, покаравши фарбованого Лиса?
V. Закріплення знань, умінь та навичок
ü Тестування
Варіант I
1.Що зробило Лиса Микиту «страшенно гордим»?
А. уміння уникати небезпеки
Б. знайдене багатство
В. слава найсильнішого у всьому лісі
Г. те, що він мав велику і дружню сім’ю
2. Найбільшу небезпеку в місті для Лиса становили
А. перекупки
Б . мисливці
В. коти
Г. собаки
3. Торговиця, на яку збирався заскочити Лис, відзначалася
А. багатим товаром
Б . сильним гамором
В. багатством кольорів
Г. великою ріднею
4. Лис сховався
А. під прилавком
Б . на возі
В. на подвір’ї
Г. у копиці соломи
5. «Серце у бідолахи билося сильно, голод крутив кишки…», коли Лис Микита
А. сидів у бочці з фарбою
Б . вискочив на базарну площу
В. впіймав найбільшу здобич
Г. прийшов додому без здобичі
6. У лісі Лис підкріпився
А. куріпкою
Б . перепелиними яйцями
В. зайчатиною
Г. грибами та ягодами
7. Скласти невеличке висловлювання (5-7 речень) про те, чим Вам сподобалась казка І. Франка «Фарбований Лис»
Варіант II
1.Лис побачив «щось таке величезне і важке, мов довбня або здоровий ступернак, і також колюче». Це був(ла)
А. булава царя
Б . бейсбольна бита
В. його хвіст
Г. його лапа
2.Вовк , побачивши в лісі дивного звіра,
А. підійшов до нього і ввічливо привітався
Б . став сміятися з нього й дражнити
В. завив із переляку і втік
Г. побіг розповісти усім новину
3.Микита скористався враженням, яке справив на звірів його вигляд, і це свідчить про
А. схильність до брехні, підступність
Б . жартівливість
В. серйозність та зваженість при прийнятті рішень
Г. його спостережливість та розум
4.Головний герой казки, прийшовши на галявину, де зазвичай збиралися звірі, заговорив до них
А. ласкаво
Б . грізно
В. жалісливо
Г. весело
5.За словами Лиса в новій подобі, його виліпив із небесної глини
А. сам Господь Бог
Б . святий Андрій
В. святий Миколай
Г. святий Петро
6.Звірі розлютилися на Лиса Микиту за те, що
А. він був несправедливим царем
Б . так довго давали йому дурити себе
В. він примушував їх тяжко працювати
Г. він за цей час дуже розбагатів
7. Скласти невеличке висловлювання (5-7 речень) про те, чим Вам сподобалась казка І. Франка «Фарбований Лис»
VI. Підсумки уроку
1. Заключне слово вчителя
Ознайомившись із казкою І. Франка «Фарбований Лис», ми переконались, що обман ніколи не закінчується добром. Ця казка, як і багато інших творів мистецтва слова, змушує кожного з нас поглянути на себе через призму життя героя твору. Який я? Чи чесний зі своїми друзями, батьками чи хочу бути лідером і щоб усі працювали на мене? Можливо, комусь уперше в житті спало на думку дати оцінку і своїй власній поведінці.
Англійське прислів’я влучно стверджує: «Найдовша у світі відстань- відстань від голови до серця». Бажаю, щоб кожен із нас зміг подолати цю відстань і саме серцем дати відповідь на запитання: якою я зростаю люлиною?
VІІ. Домашнє завдання
Скласти таблицю «Головні та другорядні персонажі казки І. Франка «Фарбований Лис»».