5a_bereginya

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2. Бесіда

·Що таке мистецтво?

·Що таке образне слово?

·Які види мистецтва вам відомі?

·Що таке міф?

·Що таке легенда?

·Три різновиди легенд?

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1. Опрацювання міфу "Берегиня" та легенди "Неопалима купина" на ст. 13-15

2. Відповіді на запитання 5, 6, 7, 11, 12 (підручник ст. 20)

V. Підсумки уроку

VІІ. Домашнє завдання

Прочитати легенду (міф) "Як виникли Карпати", "Чому в морі є перли і мушлі"; вміти переказувати.


 

5a_mifi_i_legendi

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2. Бесіда

·Що таке мистецтво?

·Що таке образне слово?

·Які види мистецтва вам відомі?

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1. Записати визначення у зошит.

Фольклор, або усна народна творчість – це різножанрові твори, які створювалися народом, передавалися з уст в уста із сивої давнини, зазнавали певних змін.

Міф – давній за походженням твір, який у символічній формі передає уявлення людей про явища природи, богів, різних фантастичних істот чи людську долю.

Легенда – усний фольклорний твір про якусь незвичайну, фантастичну подію, явище природи чи визначну постать: біблійних персонажів, історичних героїв, окремих осіб.

2. Опрацювання теоретичного матеріалу на ст.8 – 9; читання однієї з легенд, обговорення її змісту; відповідь на запитання ст.12.

V. Підсумки уроку

VІІ. Домашнє завдання

Прочитати легенду (на вибір); вміти переказувати; вивчити визначення.


 

5a_oles_mikita_kozhumyaka

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2. Бесіда за питаннями

·Які факти біографії Олександра Олеся ви запам’ятали?

·Що ви знаєте про збірку ″Княжа Україна″?

·Чим відзначився в історії України князь Ярослав?

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1. Робота з підручником. Опрацювання поняття про драматичний твір та його особливості на ст.192-193

2. Робота з підручником. Опрацювання поняття гіпербола на ст. 193

3. Виразне читання казки ″Микита Кожум’яка″

4. Робота з текстом твору. Бесіда за питаннями

Ø Які сили уособлює Змій?

Ø Чи виявляє князь рішучість у боротьбі зі Змієм?

Ø Чому відповідь воєвод на прохання битися зі Змієм була неодностайною?

Ø Чому Микита все ж погодився битись зі Змієм? Хто вплинув на його рішення?

Ø Як ви розумієте фразу одного з воєвод: ″В лихоліття всі до згоди″?

5. Дидактична гра ″Так чи ні″

§ Князь із княгинею сумували, бо повинні були віддати Змію улюбленого сина. (ні)

§ Посланець Змія був ″чорний та окатий, як та ніч″. (так)

§ Народ боявся змія. (так)

§ Князь зібрав воєвод, щоб повідомити їм про своє рішення добровільно віддати дочку Змію. (ні)

§ Чи всі воєводи одностайно погодилися з Князем боротися проти змія. (ні)

§ У три роки Микита міг побороти свого батька. (так)

§ Микита брутальний, злий, жорстокий. (ні)

§ У Микити було п’ять братів. (ні)

§ Микита одразу погодився боротися зі Змієм. (ні)

V. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа ″Мікрофон″

— Драматичний твір у порівнянні з прозовим (народною казкою, оповіданням чи віршами) мені здався…

VІІ. Домашнє завдання

переказувати твір О. Олеся ″Микита Кожум’яка″; питання 11 на ст. 194 (письмово)


 

5a_oles_stepan_vasilchenko

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1. Опрацювання твору Степана Васильченка на ст.166

Тема: тяжке становище селянської України часів дитинства Т. Шевченка.

Ідея: перші кроки поета.

Основна думка: випробування долі здатні перенести великі люди, а саме Т. Шевченко.

Композиція: три частини.

І частина: передбачення долі поета ″Виросте твій син неабиякою людиною — буде змагатися з панами та царями″.

ІІ частина: Шевченко — немовля.

ІІІ частина: пригоди маленького Тараса. Жага до свободи.

Герої: Мати, батько, чумаки, Катря, Тарас, Баба.

Жанр: повість.

2. Робота з текстом твору. Бесіда за питаннями

Ø Де народився Тарас Шевченко?

Ø Хто були його батьки?

Ø Яку долю ненародженої дитини побачила бабуся?

Ø Хто доглядав маленького Тараса в дитинстві? Чому цього не могли зробити його батьки?

Ø Розкажіть як проходило Тарасове дитинство, як він ″набирався розуму″?

Ø Розкажіть про пригоду, яка трапилась у малого Тараса з чумаками.

Ø Що говорили сусіди про малого поета? Чому?

Ø Зачитайте епізоди, які найбільше вас зацікавили, схвилювали. Чому?

3. Рубрика ″Поміркуй″

§ Про що мріяв маленький Тарасик?

§ Чи здійснилися його мрії?

§ Чи могли втілитися в життя прагнення малого хлопчини в умовах тогочасного суспільства?

4. Складіть портрет Тараса Шевченка в дитинстві (асоціативний ряд)

(Тарас розумний, прагне до науки, наполегливий, упертий, волелюбний, стійкий у життєвих труднощах, талановитий, любить прекрасне, уміє добре співати, малювати, справедливий, чутливий, щирий.)

V. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа ″Мікрофон″

-У житті Т. Шевченка мене найбільше вразило те, що…

VІІ. Домашнє завдання

переказувати ст. 196 - 206


 

5a_povist_minulikh_lit

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2. Бесіда

Ø Що таке літописи? Які події вони оповідають?

Ø Яких київських князів ви знаєте? Чим вони вам відомі?

Ø Чому літописи вважають і художніми, і науковими (історичними) творами? (У них історичні відомості поєднуються зі зразками усної народної творчості)

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього…

Максим Рильський

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1. Коментар учителя

″Повість минулих літ″ – літописне зведення, складене в Киві на початку ХІІ століття, пам’ятка літератури Київської Русі.

Тема: хронологічне зображення подій, які відбувались на наших територіях до утворення Київської Русі та за часів правління перших князів.

Ідея: уславлення славетного минулого нашого народу.

У ″Повісті минулих літ″:

§ йдеться про героїчне минуле Київської держави з 852 р. до 1110 р.;

§ подано докладні відомості про територію, заселену слов’янськими племенами;

§ дізнаємось про звичаї, мову та вірування наших предків;

§ розповідається про славетних київських князів – Олега, Володимира Великого, Ярослава Мудрого, княгиню Ольгу, князя Святослава.

2. Виразне читання літописної оповіді ″Володимир вибирає віру″ ст. 161 – 163

3. Рубрика ″Поміркуймо разом″

Ø Представники яких вір прийшли до князя Володимира?

Ø Яка віра найбільше припала до душі князеві?

Ø Через що він відхилив інші віри?

Ø Чому князеві не сподобався іслам? (Бо не можна було їсти свинини і пити вина)

Ø А чому Володимир відмовився від католицтва? (Бо й батьки наші ніколи не прийняли його)

Ø Чому ж князь знехтував іудаїзмом?(Тому що іудеї розсіяні по чужих землях. Отже, Бог відкинув їх.)

Ø Що ж тоді змусило Володимира замислитися? (Картина Страшного суду, яку йому показав грецький філософ.)

4. Виразне читання літописної оповіді ″Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам″ ст. 163 – 164

Літопис зображує події 1034 року, коли печеніги напали на Київ за відсутності Ярослава, який зібрав військо у Новгороді та пішов визволяти свою столицю. Печеніги були розгромлені, а на місті битви князь збудував Золоті Ворота з церквою Благовіщення, монастирі Юрія та Ірини, собор Св.Софії.

5. Робота з текстом твору. Бесіда за питаннями

Ø Яким показано в оповіді Ярослава як полководця?

Ø Як описано закладини ″великого міста″?

Ø Про яке місто йдеться?

Ø Чим завершилася славетна битва Ярослава з печенігами?

Ø Які пам’ятки архітектури залишив Ярослав нам у спадок?

Ø Яким було ставлення Ярослава до книжок?

Ø Чому, на вашу думку, народ назвав Ярослава Мудрим?

6. Робота з таблицею ″Казкові та історичні мотиви літописних сюжетів″

Заповніть таблицю, визначивши казкові та історичні мотиви літописних сюжетів.

Казкові мотиви

Історичні мотиви

Прихід до Володимира послів із пропозиціями прийняти їхню віру.

Залишки печенігів бігають десь до сьогоднішнього дня.

Князь Ярослав церкву ″яку сам збудував, оздобив … золотом″

Поляни зі своїми князем Києм, його братами Щеком і Хоривом та сестрою Либіддю заклали місто Київ. Про це свідчать географічні назви Хоревиця та Щековиця, річка Либідь; були навколо великі ліси, багато звірів.

Святослав спорядив послів до греків та уклав з ними мир; загинув у битві з печенігами

 

V. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— З літописних оповідей найсильніше враження справила на мене…, тому що…

VІІ. Домашнє завдання

Переказувати ст. 158 – 164; написати міні – твір (5-7 речень) на тему ″Літопис, який мені найбільше сподобався″