5 клас, л-ра, Мудра дівчина
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка домашнього завдання
2.Бесіда
Ø Що таке казка?
Ø На які групи поділяються казки за змістом?
Ø Які характерні ознаки казки? (чудодійні предмети, повтори слів)
Ø Яка Будова казки? (типовий початок (зачин), основна частина й кінцівка)
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1.Опрацювання казки «Мудра дівчина» на ст. 36-40
2.Відповіді на запитання 1-4, 6, 7
3.Установіть відповідність між рисами характеру та героями казки «Мудра дівчина»
1 багатий брат |
А пихатість, жорстокість |
2 бідний брат |
Б працьовитість, простота |
3 Маруся |
В жартівливість, лінощі |
4 пан |
Г жадібність, нерозумність |
|
Д розумність, кмітливість |
4.Установіть відповідність між висловлюваннями героїв казки «Мудра дівчина» та тим, кому вони належать.
1 -Слухайте: що в світі ситніше, прудкіше, миліше над усе? |
А одному з чоловіків із кобилою |
2 -Чи ба…- адже й справді так! Так же й я панові казатиму. |
Б Марусі |
3 – От дурниця, а не загадка! |
В бідному братові |
4 – Не журіться… все буде гаразд. |
Г панові |
|
Д багатому братові |
Відповіді: 3 – 1Г, 2Б, 3Д, 4А; 4 - 1Г, 2В, 3Д, 4Б
V. Підсумки уроку
VІ. Домашнє завдання
Переказувати казку «Мудра дівчина»
5_klas_tichina__gayi_shumlyat
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
2. Бесіда за питаннями
ü Коли народився Павло Тичина?
ü Яка назва першої збірки письменника?
ü Що таке порівняння, гіпербола, персоніфікація? Наведіть приклади.
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1. Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 211-212
2. Виразне читання поезії ″Гаї шумлять″ на ст.210
3. Робота з текстом твору. Бесіда за питаннями
Ø Який настрій переважає у вірші?
Ø Схарактеризуйте автора за його віршем.
Ø Знайдіть у творі епітети, порівняння та персоніфікацію. Випишіть їх у робочий зошит.
4. Виразне читання поезії ″Блакить мою душу обвіяла″ на ст.211
5. Робота з текстом твору
ü Усно опишіть картину, яка виникла у вашій уяві після прочитання поезії Павла Тичини.
ü Виписати з твору художні засоби: епітети, порівняння, метафори.
V. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа ″Мікрофон″
-Читаючи поезії П. Тичини, я думаю…
VІІ. Домашнє завдання
вивчити напам’ять поезію ″Гаї шумлять″; питання 12 на ст.213 письмово
5_klas_yevgen_gutsalo__charivniki
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
2. Цифровий диктант ″Пригадай-но!″
Учні записують 0 — якщо твердження неправильне, та 1 – якщо твердження правильне.
1. Роги лося нагадували осінній кущ, із якого обнесло листя. (1)
2. Лось хотів повернутись на свою батьківщину, у тайгу. (0)
3. До річки він прийшов, щоб збити вовків зі сліду. (0)
4. Лось не передбачив, що лід на річці затонкий для нього. (1)
5. Хлопчаки приїхали до лісу по хмиз. (1)
6. Брати покликали дядька на допомогу. (0)
7. Лось злякався хлопчаків. (0)
8. Жодному з братів не вірилося, що такий великий Лось міг втопитись. (1)
9. Шпичак не почав стріляти в Лося на очах у дітей. (0)
10.Дядько пропонував братам поділити здобич. (1)
11.Мисливець знав, що Лось був мешканцем заповідника. (1)
12.У фіналі оповідання Шпичак щиро каявся у всьому, що наробив. (0)
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1. Виразне читання поезії ″Зірка″ на ст. 215
2. Аналіз вірша у формі бесіди за питаннями
Ø Які небесні світила зустрічаються у вірші? Як вони пов’язані
Ø між собою?
Ø Що автор розуміє під ″сріблом″? Обґрунтуйте свою думку.
Ø Як поет зображує у вірші маки, калину та Україну?
Ø З ким ототожнює Є. Гуцало зірку у своїй поезії?
Ø Які слова у вірші повторюються, яка їхня роль? (Срібна, зірка; виділяються, підкреслюються образи.)
Ø Які художні засоби утворюють образність цього вірша?
Ø Запишіть асоціації, які у вас виникають у зв’язку з поетичними образами.
« Зірка, що з коромислом по воду ходить. (Дівчина.)
« Срібло з відер ллється. (Світло місяця, зірок; щось цінне, красиве, вода.)
« Маки й калина. (Українська природа.)
« Заквітчана у місяць срібна Україна. (Жінка, мати, батьківщина.)
3. Виразне читання поезії ″Чарівники″ на ст. 215
4. Аналіз вірша у формі бесіди за питаннями
Ø Як побудований вірш, зі скількох частин він складається?
(Перша строфа — це опис ночі-чарівниці, друга — опис ранку; у третій строфі вони протиставляються; остання строфа, що складається усього з двох рядків, об’єднує поняття день і ніч, вони нерозривні, не можуть існувати одне без одного, так було і буде завжди.)
Ø Схарактеризуйте ніч за поезією.
Ø Опишіть, як характеризується ранок, за допомогою яких художніх засобів він описується.
Ø Що у творі повторюється, яку роль це відіграє? (Початкові слова рядків — не, ні, і; це більше ритмізує вірш, увиразнює, виділяє образи.)
Ø Про що говорить вживання автором зменшено-пестливих слів?(Про захоплення природою, зачарування нею.)
Ø Доведіть, що вірш належить до пейзажної лірики.
5. Виразне читання поезії ″Журавлі високо пролітають″
6. Аналіз вірша у формі бесіди за питаннями
Ø Які почуття викликає у вас ця поезія?
Ø Поміркуйте, чому автор зобразив у цьому вірші саме журавлів. Обґрунтуйте свою думку.
Ø За допомогою яких засобів автор створює образність вірша?
Ø Яке перо ″високе, піднебесне″ просить ліричний герой у журавлів? (Натхнення у творчості.)
Ø Які художні образи в поезії персоніфіковані? (Дніпро, слово.)
Ø Яка головна думка твору? (Поетичне слово має бути правдивим, ″високим″, патріотичним, служити своєму народові, уславлювати красу рідної землі.)
V. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа ″Мікрофон″
-Світ поезії Є. Гуцала мене захопив тим, що…
VІІ. Домашнє завдання
прочитати Є. Гуцало ″Сім’я дикої качки″; навчитися виразно читати, аналізувати поезії.
5_klas_yevgen_gutsalo__simya_dikoyi_kachki
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
1. Робота над ідейно – художнім змістом твору
Тема: відтворення взаємостосунків дітей зі світом природи (качиною сім’єю).
Ідея: засудження жорстокості, байдужості, прагнення піднестися за рахунок хвалькуватості, брехні (Юрко); возвеличення доброти, чуйності, милосердя (Тося).
Основна думка: а) дитина — майбутня доросла людина, яка повинна осмислено ставитися до своїх вчинків, нести відповідальність за них; б) не завдавай шкоди природі, вона варта поваги, любові; має право на життя.
2. Бесіда за питаннями.
Ø Чому радів Юрко? (…Що сьогодні таки прокинувся вчасно, що не очікував ні на батька, ні на матір, а подався сам до річки, щоб порибалити)
Ø Як Юрко ставився до Тосі? Чим його дратувала дівчина?
Ø Чим пояснити прив’язаність Тосі до Юрка? (…Весь час намагалася бути в його товаристві, не спускала з нього очей. Спочатку Юркові подобалась її увага, але скоро та увага стала йому надокучати й заважати)
Ø Яку побрехеньку розповів Юрко дівчині? (Колись ми з батьком піймали були сома… Півтора пуда заважив… А як тельбушили його, то всередині знайшли краснопірку на кілограм. І вона ще була жива!» З якою метою він це робив?
Ø Опишіть, застосовуючи текст твору, як Юрко ловив каченят.(…Юрко, кинувши свою вудочку, стрімголов шугнув уперед… забіг наперед, відрізаючи їм дорогу на берег. …Коли Юрко кинувся до них, розставляючи руки, щоб вони не повтікали, качка злетіла вгору. Хлопець поспіхом узявся ховати каченят за пазуху…)
Ø Як поводила себе качка-мати, коли хлопець збирав її малят? (…Не наважуючись покинути дітей, не злітала в повітря, вона кидалася то туди, то сюди, захищаючи їх… качка злетіла вгору. …Од річки долетів розпачливий материн крик. …Зовсім близько пролетіла качка, сіла на землю, пробігла в напрямку до дітей,— і знову зірвалася, гнана страхом і розлукою)
3. Для чого Юрку потрібні були дикі каченята?
4. Якою була реакція Тосі на вчинок Юрка? (А Тосі було сумно… Може, й справді, вона даремно побоюється, а Юркові удасться їх доглянути й приручити? У її вухах стояв отой качиний крик, довго ще стояв…)
5. Чи можна Юрка звинуватити у жорстокості, коли він забрав каченят від матері?
6. Чому Тося не перешкодила вчинку хлопця? Як би ви повели себе, перебуваючи на місці дівчини?
3. Складання плану до твору
Орієнтовний план
1. Подорож Юрка через ранковий ліс до річки.
2. Відчуття задоволення героя.
3. Юрко на рибалці.
4. Прихід Тосі до Юрка.
5. Небажання Юрка товаришувати з Тосею.
6. Невдала рибалка хлопця.
7. Побрехеньки Юрка про вдалі лови.
8. Діти побачили сім’ю дикої качки.
9. Юрко виловив всіх каченят. Розпачливий крик качки.
10. Намагання Юрка приручити каченят.
11. Тося вирішує випустити маленьких диких пташенят.
12. Намагання дівчини привчити каченят до води.
13. Незадоволення Юрка вчинком Тосі.
14.Від’їзд Юрка до міста.
4. Характеристика образу Юрка
Риси характеру героя:
·брехливий і жорстокий;
·грубий у ставленні до Тосі;
·байдужий до страждань качки-матері та її дітей;
·хвалькуватий та підступний.
Бесіда за питаннями
§ Які враження виникли у вас від першого знайомства з Юрком?
§ Чим пояснити самостійність хлопця наприкінці твору?
§ Про що свідчить бажання хлопця побачити сім’ю дикої качки перед від’їздом до міста?
§ Яким, на ваш погляд, буде Юрко, коли стане дорослим? Відповідь вмотивуйте.
§ Чи можна вважати Юрка уособленням зла?
§ Що б ви запропонували для перевиховання героя?
5. Характеристика образу Тосі
Риси характеру:
ü чемна і порядна;
ü чуйна і добра;
ü здатна до співпереживання;
ü вміє прощати образи Юрка, його зневажливе ставлення до неї;
ü любить природу, турбується про неї.
Бесіда за питаннями.
Ø Чому дівчина повсякчас прощала зневажливе до себе ставлення з боку Юрка?
Ø Що відчувала Тося, коли хлопець ″полював″ на малих диких каченят? Чому вона не змогла заборонити Юркові чинити шкоду сім’ї дикої качки?
Ø Які факти свідчать, що Тося розумілася з природою?
Ø Що спонукало дівчину віднести каченят до води?
Ø Яким чином Тося намагалася ″оживити″ каченят?
Ø Чому, коли Юрко від’їжджав додому, дівчина хотіла підійти до нього, але не наважувалася це зробити?
Ø Яким духовним скарбом Є. Гуцало наділив свою героїню?
V. Підсумки уроку
Інтерактивна вправа ″Мікрофон″
-Оповідання Є. Гуцала сподобалось (не сподобалось) мені тим, що…
VІІ. Домашнє завдання
підготуватись до контрольного твору за творчість Є. Гуцала ″Добро і зло″.