5a_ukr_lit__leonid_glibov

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2. Бесіда

·Що таке загадка?

·Від чого походить назва ″загадка″?

·Які є види загадок?

ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

1. Опрацювання біографії Леоніда Глібова на ст.150

2. Виразне читання вірша-загадки ″Химерний, маленький″ ст. 150-151

3. Довідкове бюро

Химерний – дивний;

Шкандибати – повільно йти;

Окріп – кип’яток;

Макітра – великий глиняний горщик.

 

4. Робота з текстом

А) Виписати слова, що характеризують вареник (художні означення – епітети (химерний, маленький, бокастий, товстенький)).

5.Поміркуйте. Яка різниця між авторською та народною загадками? Що між ними спільного?

Авторська загадка

ü має назву;

ü є пряма мова;

ü присутній оповідач;

ü віршована мова;

ü є відповідь;

ü автор відомий;

ü багато художніх засобів;

ü складається з двох частин (загадка – відгадка)

6. Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 151

Акровірш – це вірш, в якому перші букви рядків, прочитані зверху вниз, складають слово чи словосполучення – відгадку.

7. Виразне читання акровірша ″Хто розмовляє?″

Бесіда за змістом твору

Ø Як письменник називає осоку? (бідна удовиця, жалібниця)

Ø А сороку? (джеркотуха)

Ø Чому?

Ø На що жаліється осока сороці? Зачитайте рядки з тексту.

Ø Яких людей автор зобразив у образах осоки та сороки? (хвалькуватих, тих, хто женуться за славою)

Ø Який повчальний зміст цього вірша?

8.Виразне читання акровірша «Що за птиця». Ст. 152

9. Виразне читання акровірша Л. Глібова ″Хто сестра і брат?″ та ″Хто вона?″

Виписати з творів епітети, зменшено – пестливі слова, звертання. Яку роль вони виконують у творах?

10.Опрацювання теоретичного матеріалу на ст. 153

11.Робота з підручником (виконання тестових завдань 1 – 3 на ст. 153-154

( 1. (В. гречка і просто); 2. (В. Наче справжні музики..); 3. (1-А, 2- Б, 3 – В, 4 – Д)

12.Робота з таблицею

Складіть узагальнюючу таблицю, з’ясувавши, на що Л. Глібов натякає у своїх акровіршах, як ставиться до героїв.

 

Акровірші Л. Глібова

На що натякає автор

Як ставиться до своїх героїв

Яку головну думку утверджує

«Хто вона?»

Які б складні часи не були, але вони обов’язково пройдуть, весна обов’язково настане

Із замилуванням

Треба вірити в краще – усе лихе минає

«Що за птиця?»

Є ледарі серед людей, які експлуатують чужу працю

З неприязню

Засуджує набридливість і неробство

«Хто розмовляє?»

Казка-примовляння прославила сороку («Сорока-ворона кашку варила, діток кормила»)

З легким гумором

Заздрість – погана риса характеру, найбільшу славу мають ті, про кого складають казки й пісні

«Хто сестра і брат?»

Всі зернові, круп’яні культури поважають однаково, бо вони є смачною та поживною стравою для людей

З легкою усмішкою

Уславлює людську працю, можливість бути корисним іншим

V. Підсумки уроку

Бесіда за питаннями

Ø З яким автором ми познайомились сьогодні на уроці?

Ø Як називали рідні Глібова в дитинстві?

Ø Які твори Глібова ми вивчали сьогодні на уроці?

Ø Чим відрізняються авторські загадки від народних?

Ø Що таке акровірш? Чим він відрізняється від звичайного вірша?

Ø Що таке порівняння? Якими бувають порівняння?

Ø Чи сподобались тобі загадки Глібова? Чому?

VІІ. Домашнє завдання

скласти три загадки використовуючи порівняння, скласти акровірш.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5a_ukr_lit__simonenko__tsar_plaxiy_i_loskoton

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вітання з учнями, перевірка готовності класу до уроку; перевірка присутніх та готовності учнів до проведення уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда за питаннями

·Дайте визначення казці як жанру.

·Чим відрізняються літературні казки від народних?

·Із творчістю яких українських письменників – казкарів ви познайомились?

2. Перевірки домашнього завдання

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Коротка розповідь про письменника

2. Опрацювання біографії на ст. 91

3. Опрацювання статті ″Прозова і віршована мова″ на ст. 96

Прозова мова

Віршована мова

в основі розповідь про життя, події, вчинки героїв

Ритм – рівномірне повторення наголошених і ненаголошених складів, рими, віршованого рядка, строфи

своєрідні засоби зображення в прозовому творі

§ портрети

§ прямі характеристики

§ діалоги, монологи, полілоги

§ пейзажі, інтер’єри, описи

Рима – співзвучне закінчення слів у віршованих рядках

Строфа – група віршованих рядків, виокремлених графічно, об’єднаних здебільшого спільним римуванням

Інверсія – особливий, непрямий порядок слів

образна мова

життя зображується через почуття, настрої, переживання, емоції ліричного героя

4. Виразне читання твору учнями ст. 92 – 96

5. Робота з підручником, виконання завдань 1-4, ст. 97-98

6. Бесіда за змістом казки

Ø На які частини поділена казка?

Ø Які дійові особи є в казці? Коротко їх охарактеризуйте.

Ø Прокоментуйте імена членів царської родини, назву її країни й столиці.

Ø Через що могла виникнути ідея у В. Симоненка написати казку про плаксу й веселуна?

VI. Закріплення знань, умінь і навичок

ü Літературна гра «Так чи ні»

1. Цар Плаксій звелів, щоб усі діти у його країні постійно плакали. (Так.)

2. Уся царська сім’я раділа й веселилася, коли всі навкруги сумували. (Ні.)

3. Цар Плаксій любив пити чужі сльози. (Так.)

4. Голодну малечу Лоскотон потішав цукерками. (Ні.)

5. Дядько Лоскотон не боявся царських заслон, його охоронців. (Так.)

6. Цар пообіцяв нагородити медаллю того, хто впіймає Лоскотона. (Ні.)

7. Капітан Макака був віроломним, як змія. (Так.)

8. Царівні та її жениху один гладкий поет присвятив хвалебні вірші. (Так.)

9. До в’язниці вирушили діти й попросили охоронців відпустити Лоскотона. (Ні.)

10.Лоскотон став царя лоскотати, і той вперше зареготав. (Так.)

11.Сини Плаксуни втекли до чужих країв. (Так.)

12.Лоскотон до цього часу приносить дітям щирий сміх. (Так.)

VІI. Підсумки уроку

Бесіда за питаннями

-Які нові терміни ми вивчили на сьогоднішньому уроці? Поясніть своїми словами, що таке прозова та віршована мова художнього твору, рима, ритм. Для чого, на вашу думку, потрібно знати теорію літератури?

-Інтерактивна вправа «Вислови думку»

Як ви вважаєте, чи стає людина сильнішою, добрішою, якщо не впадає у відчай від негараздів і невдач, а з гумором ставиться до них?

VІІI. Домашнє завдання

дочитати казку ″Цар Плаксій та Лоскотон″; вивчити біографію; завдання 12 на ст. 98

 

samostiyna_5_klas_Yevgen_Gutsalo

Прочитайте уривокіз тексту та виконайте завдання до нього.

«Тепер [дядько] дивився на звіра і хотів вірити, що лось оживе. Так, як недавно дітям, йому дуже кортіло, щоб лось підняв голову, звівся на свої стрункі міцні ноги і неквапно побіг до лісу, як він ще недавно біг, поки дороги йому не перетнула куля».

1. Рядки означають, що

А. Шпичак усвідомив свою провину

Б. дядько боїться відповідальності

В. йому стало соромно перед родичами

Г. йому стало жаль лося

2. У наведеному уривку зустрічається

А. пейзаж

Б. портрет

В. інтер’єр

Г. художній опис істоти

3. Слово кортіло в уривку означає

А. не хотілося

Б. ввижалося

В. хотілося

Г. здавалося

4. Вираз стрункі міцні ноги – це

А. епітети

Б. порівняння

В. метафора

Г. персоніфікація

5. Метафора присутня в рядку

А. хотів вірити, що лось оживе

Б. як ще недавно дітям, йому дуже кортіло

В. звівся на свої стрункі міцні ноги

Г. поки дороги йому не перетнула куля

6. Установіть відповідність між героями та їхньою характеристикою

1. старший брат

2. дядько Шпичак

3. лось

4. молодший брат

Д. сильний духом

А спостережливий, справедливий

Б мудрий, освічений

В розсудливий та відважний

Г підлий і жорстокий

Д сильний духом

Прочитайте уривок із тексту та виконайте завдання до нього.

«Тепер [дядько] дивився на звіра і хотів вірити, що лось оживе. Так, як недавно дітям, йому дуже кортіло, щоб лось підняв голову, звівся на свої стрункі міцні ноги і неквапно побіг до лісу, як він ще недавно біг, поки дороги йому не перетнула куля».

1. Рядки означають, що

А. Шпичак усвідомив свою провину

Б. дядько боїться відповідальності

В. йому стало соромно перед родичами

Г. йому стало жаль лося

2. У наведеному уривку зустрічається

А. пейзаж

Б. портрет

В. інтер’єр

Г. художній опис істоти

3. Слово кортіло в уривку означає

А. не хотілося

Б. ввижалося

В. хотілося

Г. здавалося

4. Вираз стрункі міцні ноги – це

А. епітети

Б. порівняння

В. метафора

Г. персоніфікація

5. Метафора присутня в рядку

А. хотів вірити, що лось оживе

Б. як ще недавно дітям, йому дуже кортіло

В. звівся на свої стрункі міцні ноги

Г. поки дороги йому не перетнула куля

6. Установіть відповідність між героями та їхньою характеристикою

1. старший брат

2. дядько Шпичак

3. лось

4. молодший брат

Д. сильний духом

А спостережливий, справедливий

Б мудрий, освічений

В розсудливий та відважний

Г підлий і жорстокий

Д сильний духом