§11. ТВІР-ОПИС ПРИМІЩЕННЯ

53. Прочитати уривок. Як автор ставиться до описуваного приміщення? З чого вам стало зрозумілим його ставлення? Назвати використані в уривках художні засоби. Що зумовило їх добір?

 

На покуті темніли старі образи, ледь помітно виблискували позолотою. Недалечко від ікон висів портрет Шевченка. З простенької рами розгорнуто висів рушник, наче гаптовані крила якогось дивного білого птаха або величезного метелика.

У кутку стояла охайно підведена червоною глиною біла піч з мальованим комином. Вона, наче огрядна молодиця в білій вишитій сорочці, посідала в хаті чимале місце.

За М. Сарма-Соколовським

54. За поданим планом скласти (усно) опис одного з названих нижче приміщень. Пам’ятати: ставлення до описуваного висловлюється не лише прямо, воно передається й опосередковано – через добір відповідних художніх засобів.

 

Орієнтований план

1. Призначення приміщення.

2. Його розмір, форма, освітлення.

3. У яких кольорах оздоблено інтер’єр.

4.Меблі та речі, наявні в приміщенні. (Де їх розташовано і які вони).

5. Настрій приміщення (урочистий, затишний, робочий тощо).

 

 

· Читальний зал шкільної бібліотеки

· Вестибюль школи

· Ваш улюблений навчальний кабінет

· Шкільна майстерня (слюсарна, столярна,

· швейна)

 

 

55. Назвати слова,що відповідають поданим лексичним значенням. Три-чотири з них увести в текст самостійно складеного усного твору «У гостях в однокласника». В основу тексту твору покласти опис приміщення. Не забувати: ставлення до описуваного висловлюється не лише прямо, а й через добір відповідальних художніх засобів.

 

1. Рулони паперу з друкованим візерунком, якими обклеюють стіни приміщень. 2. Підлога, вислана малими дощечками. 3. Тканий барвистий виріб, переважно ворсистий, що використовується для накриття підлоги, покриття стін. 4. Декоративний килим з художньо витканим зображенням, картиною. 5. Невелика шафа для зберігання постільної білизни. 6. Шафа для книг з відкидною або з висувною дошкою, що змінює стіл. 7. Шафа для зберігання посуду, столової білизни, закусок, напоїв.

 

 

____________

Для довідок.

1. Шпалери. 2. Паркет. 3. Килим. 4. Гобелен. %. Комод. 6. Секретер. 7. Буфет або сервант.

 

 

56. Скласти план (простий) твору «Моя кімната». Який із пунктів плану відповідатиме зачину (вступу) твору? Який – кінцівці? Написати твір за складеним планом, використати в тексті твору художні засоби (епітети, порівняння, уособлення).

 

 

57. Пофантазувавши, скласти опис кімнати, у якій міг би жити ваш улюблений літературний герой. Домисливши зачин (вступ) та кінцівку, написати твір «Тут міг жити…» (Кармелюк, д’Артаньян, капітан Немо і т. д.).

 

 

С П І Л К У Й М О С Я П Р А В И Л Ь Н О!

Наша (моя) квартира

Наша (моя) кімната

 

Виразно прочитати діалог за особами. Пояснити значення виділених слів.

 

- Кажуть,у вас нова квартира?

- Так. Запрошуємо тебе на новосілля.

- Дякую. З великим задоволенням. А скільки кімнат у вашій квартирі?

- Наше помешкання велике, маємо чотири кімнати: вітальню, спальню, кімнату, де живе бабуся, і кімнату, де живе мій брат.

- Кімнати окремі?

- Так, усі двері виходять у передпокій.

- Є всі вигоди?

- Так, телефон, гаряча вода, газ.

- А який поверх?

- Дев’ятий. У будинку є ліфт.

-Спасибі ще раз за запрошення на новосілля. Обов’язково прийду.

 

Використавши деякі з поданих у рамці слів та словосполучень, скласти розповідь «Квартира, у якій я живу».

 

Однокімнатна (двокімнатна, трикімнатна) квартира, п’ятиповерховий (дев’яти-, шістнадцятиповерховий) будинок, ліфт, коридор, передпокій, кухня, ванна кімната обкладена кахлем, туалет, вітальня, спальня, дитяча кімната, вікна виходять на південь (північ, схід), підлога, паркет, ленолеум, стеля, шпалери, балкон, лоджія, антресолі, є всі вигоди.

 

Використавши поданий текст, відтворити телефонну розмову між двома подругами або товаришами. «Проговорити» діалог за особами.

 

Нове помешкання

Моя сестра одержала квартиру, і в суботу ми ходили до неї в гості.

Квартира двокімнатна, затишна й світла. Просторий коридор, велика кухня, ванна, облицьована зеленим кахлем, балкон-лоджія. Є також зручна комірчина та антресолі.

Нам дуже сподобалося планування квартири. Крім того, висока стеля і паркетна підлога.

Я дуже рада за свою сестру.

 

 

Подані діалоги виразно прочитати за особами. Відтворити їх з пам’яті.

 

1. – Добрий день, Олено Іванівно! Ми прийшли привітати вас у новій квартирі. Бажаємо, щоб щастя й злагода ніколи не покидали вашої нової оселі.

- Дякую, прошу заходити.

- О, у вас дуже затишно. А це дзеркало ніби створене для вашого передпокою.

- Ми хочемо зробити в передпокої ще й книжкові шафи, бо кімнати невеликі.

- Можна оглянути кімнати?

- Прошу. Це наша вітальня. Ми навіть трохи її умеблювали. Тільки позавчора купили диван, крісла, круглий стіл, стільці та телевізор.

- А які гарні гардини! Вони так пасують (підходять) до шпалер!

- А це наша спальня. Тут у нас поки що тільки ліжка та килим. Треба ще купити шафу для одягу. А в цьому кутку ми поставимо торшер.

- Так, клопоту у вас ще багато. Але поступово все владнається.

2. – Привіт, Оксано! Я чула, ви купили нові меблі?

- Так. Купили ліжко-диван, крісла й журнальний столик.

- А в кухню?

- Туди купили буфет, настінну шафу, стіл та холодильник. Добре, що кухня в нас велика.

- Цікаво подивитися, як ви розмістили меблі.

- Заходьте до нас увечері!

 

Використавши деякі з поданих у рамці слів та словосполучень, скласти розповідь про сучасне помешкання.

 

Меблевий гарнітур, м’які меблі, крісла з оксамитовою оббивкою, крісло-ліжко, шафа для книг, книжкові полиці, стелаж, сервант, комбінована шафа, обідній стіл, письмовий стіл, скатертина і серветки, вишукана люстра, абажур, світильник, торшер, бра, портьєри, штори, гардини, фіранки, горщики (вазони) з квітами, кашпо, пухнастий килим, програвач, магнітофон, електрична плита, табурет, кухонний посуд, розміщені дуже вдало.

 

 

§12. Роздум

Роздум побудований за схемою ТЕЗА (думка, що потребує доведення) – ДОКАЗ – ВИСНОВОК, називається роздум-доведення.

Роздум-доведення відповідає на питання ЧОМУ?

Роздум-доведення буває розгорнутий та стягнений.

Розгорнутий роздум складається з трьох частин (теза – доказ – висновок), у стягненому висновок відсутній.

 

 

 

58. Прочитати. Який тип мовлення покладено в основу висловлювання? Вказати роздуми розгорнуті й стягнені. Усно переказати прочитане.

 

Берегиня

Жінкам та дівчатам заборонялося з’являтися на Запорізькій Січі, тому що козаки хотіли відокремити їх від грубих, часто кривавих чоловічих справ. Отже, жіноцтву на Запорожжі ніколи не було місця.

Саме жінкам доводилося берегти й підтримувати домашнє вогнище, виховувати дітей, давати лад господарству, бо чоловіки-воїни зі зброєю в руках захищали рідну землю.

Шанобливо ставились в Україні до жінки-матері, тому що саме вона була берегинею козацького роду. Таким чином., берегти родину, плекати її й зміцнювати – найперше призначення українки.

За В. Супруненком

59. До кожної з поданих тез дібрати доказ. Побудувати (усно) роздум-доведення (розгорнутий та стягнений).

· Бережи честь змолоду, тому що…

· Найкращий учитель – книжка, через те що…

· Шкільне майно необхідно берегти, бо…

 

Крім роздуму-доведення, існує роздум-пояснення.

Роздум-пояснення відповідає на питання ЩО ЦЕ ТАКЕ?

У роздумі-поясненні відсутні складові частини, які для роздуму-доведення є необхідними (теза, доказ, висновок).

Спільним для обох типів роздумів є те, що в центрі уваги – зв’язки між предметами та явищами, які встановила людина.

 

 

60. Прочитати. Довести, що в основу поданого висловлювання покладено роздум. Яке питання можна поставити до висловлювання в цілому?

 

Толока і поміч

Толока - одна з найдавніших форм колективної взаємодопомоги при виконанні трудомістких робіт. Це різновид тимчасового об’єднання фізичної сили, трудових навичок селян, їх робочої худоби, знарядь праці тощо.

В основі толоки було добровільне надання безкоштовної допомоги односельцям. На знак вдячності господар толоки щедро пригощав її учасників.

Толокою виконувались різноманітні польові роботи, численні господарські, наприклад, побудова житла, лагодження доріг.

Крім поняття «толока», існувало поняття «поміч». Це була допомога вдовам, сиротам, сім’ям, які постраждали від стихійного лиха. На таких благодійних роботах працювали «за спасибі», «з любові».

З довідника

61. Прочитати. Довести, що обидва висловлювання є роздумами. Вказати роздум-доведення та роздум-пояснення. Що спільного і що відмінного є між цими видами роздуму?

 

1. Івано-Франківськ – центр Івано-Франківської області. До 1962 р. місто звалося Станіслав за іменем польського магната Станіслава Потоцького, щобув власником розташованих у цій місцевості сіл. Найперша згадка про місто датується 1662 р.

 

2. 9 листопада 1962 р. місто Станіслав було перейменовано на Івано-Франківськ, тому що життя й діяльність Каменяра були тісно з ним пов’язані. Отже, це красиве й багате на таланти місто нині носить ім’я видатного письменника.

 

62. Прочитати текст, визначити його тему й головну думку, з’ясувати стиль. Який тип мовлення покладено в основу тексту? Визначити в тексті роздум-доведення та роздум-пояснення, вказати спільне і відмінне між цими типами роздуму. За самостійно складеним планом усно переказати текст.

 

Чай

Чай – вічнозелений кущ, що походить із тропічних лісів Південного Китаю, Індії, Бірми та острова Тайваня. У дикому вигляді досягає 3 м заввишки. Ученимививедено багато видів культурного чаю.

З молодого листя чаю виготовляється ароматний та корисний напій, що відновлює та зміцнює сили людини.

У нашій мові напій одержав назву «чай», тому що населення Китаю називало його «ча». Ось чому в українській, російській та білоруській мовах затвердилася саме така назва.

 

63. Прочитати текст, дати відповіді на такі питання:

Хто такий Байда-Вишневецький? Чому народ дав козацькому ватажкові прізвисько «Байда»? Які типи роздумів ви застосовуєте, будуючи відповідь на кожне з питань?

 

Байда

Дмитро Байда-Вишневецький – відважний воїн, здібний полководець, ватажок українського козацтва. Саме він збудував найперше військове укріплення на острові Хортиця на Запорожжі. Саме він у середині XVI століття згуртував розпорошені до того козацькі загони в єдину військову силу.

Під командуванням Дмитра Вишневецького козаки не тільки давали відсіч нападникам. Мужній Байда організував походи козацьких загонів у володіння татарського хана та в район турецьких фортець на Дніпрі.

Чому ж Дмитра Вишневецького прозвали в народі Байдою? Так прозвали наших козацьких мудреців, чарівників, характерників. Древньою мовою санскрит «байда» означає «лікар», «цілитель», той, хто зумів зцілити себе й може допомогти іншим. Від того ж кореня походить і слово «байдужий» - тобто спокійний, розважливий, розсудливий, такий, що володіє великою внутрішньою силою.

Ім’я Байди-Вишневецького обезсмертила народна пісня. Доки співатимуть українці про подвиги своїх відважних лицарів, не буде переводу козацькому роду.

З журналу

 

§13. ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ РОЗПОВІДНОГО ХАРАКТЕРУ

З ЕЛЕМЕНТАМИ РОЗДУМУ

64. Прочитати текст, визначити його тему й головну думку. Які типи мовлення поєднано в тексті? За самостійно складеним планом переказати текст (усно).

 

 

Сонце

Для українця сонце завжди було святим і праведним, тому що зігрівало землю, у яку сівач кидав зерно. Сонце шанували, бо до нього тягнувся зелений паросток, тому що під його промінням він перетворювався на хлібний колос.

Сонце прокидалося рано-рано, починало свій невпинний рух над степами і горами, ополудні воно трохи відпочивало, потім знову котилося небесною дорогою, яка приводила його в затишне надвечір’я. наступного дня все повторювалося. Так було завжди.

Сонце шанували і літні люди, і діти. Гріхом було показувати на нього пальцем, бо око виколеш. Не можна було кидати камінням, бо Бог хліба не дасть. Не можна було ставати до сонця спиною. Якщо збиралися молитися і не було ні образа, ні хреста, то із святими словами зверталися до сонця.

За кольором сонця люди визначали погоду. Дощова вітряна днина чекала селянина, якщо сонце заходило за хмару або навколо нього з’явилося бліде колесо з червоними плямами. Якщо сонце сходило в тумані, мало бути й душно.

Споконвіку сонце уособлювало для українця сили добра.

За В. Супруненком

 

 

65. Прочитати. Визначити тему та головну думку тексту, з’ясувати його стиль. Які типи мовлення поєднано в тексті? Написати детальний переказ за самостійно складеним планом.

 

Родинний етикет українців

Українська сім’я відзначалася рівноправністю чоловіка й дружини. Це пояснювалося вимушеною тривалою відсутністю чоловіка-воїна в домі. На час такої відсутності жінка перебирала на себе обов’язки глави сім’ї. Крім того, рівноправ’я було закріплене традицією, за дотриманням якої стежила громада.

Громаді відводилося суттєва роль у вихованні дітей. Та основна відповідальність у цій справі була покладена на сім’ю. Про здоров’я дитини, прищеплення їй працелюбності найперше дбала мати.

Найбільшу увагу приділяли вихованню дитини від одного до п’яти років, тому що в цьому віці вона інтенсивно росте й розвивається. У вихованні брала участь уся родина.

Малу дитину не карали, аж поки вона не починала осмислювати власних вчинків. Коли дитя вчилося говорити, вся родина підтримувала його за допомогою фольклорних творів: казок, пісень, скоромовок.

З наймолодшого віку дітей залучали до праці, тому що саме працелюбність вважалася за найвищу чесноту. Вже з чотирьох - п’яти років дитину поступово включали в сімейні роботи, у шість вона мала чітко визначені трудові обов’язки. Молодь віком з шістнадцяти років працювала нарівні з дорослими.

Дитина змалку ставала свідком шанобливого ставлення молодших до старших. Над усе в родині ставилися такі чесноти, як доброзичливість, щирість, чуйність. Величезного значення надавали вихованню любові до рідної землі.

Родинний етикет українців визначався народними традиціями.

За О. Ковальчуком

 

____________

Для довідок.

Етикет – правила та норми поведінки. Традиція – ідеї, звичаї, норми, що передаються з покоління в покоління.Інтенсивно – посилено.

 

 

66. Прочитати казку, визначити її головну думку. Дібрати заголовок. Які типи мовлення поєднано в тексті казки? За самостійно складеним планом усно переказати казку.

 

У багатого батька був один син. Своє майно батько нажив чесно, бо багато поту вилилося з нього, багато крові зіпсувалося, поки заблищали в його кишені червінці. А синові до того байдуже. Він виріс серед червінців, то вони йому й не дорогі були. Як дасть батько, то він і сіє грішми, як половою. Дививсь - дививсь на це батько, і так йому гірко стало, що син заробленим нехтує!

Пішли якось батько з сином до річки, посідали, балакають. Вийняв батько золотого й замірився на річку, наче хоче кинути. Сину байдуже. Кинув батько у воду червінця, син навіть не спитав, нащо то. Розгнівався батько й каже:

- Іди, сину, й зароби хоч одного золотого. Як заробиш, вертайся. Як не годен заробити, я все майно на сиріт віддам, вони хоч вдячні будуть…

Засміявся син і пішов собі. «Хіба то диво – червінця заробити?» - думає.

Син знав письма. Пішов він шукати роботи для чоловіка письменного. Куди не піткнеться – скрізь не треба. А їсти вже хочеться! Продав кожух.

Настала осінь. І холодно, і їсти хочеться. Пішов хлопець до Дніпра, де суден без ліку стоїть. Найнявся лантухи тягати. Як лозинка, під ними гнувся, ноги трусилися, голова горіла. Увечері впав на змелю і заснув.

Проробив так хлопець усю осінь та зиму. Недоїдав, недопивав і лише по весні зібрав стільки грошенят, що виміняв на золотого.

Прийшов до батька, аж той стоїть коло млина, біля річки. Лізе син до кишені, потихеньку, мов скляне, виймає щось у ганчірку загорнуте, а тоді в папірець. Узяв батько червінець та як заміриться на річку… Син як ухопить тата за руку, як заголосить!

З того часу зробився хлопець працьовитим та хазяйновитим, бо зрозумів, що і як дістається.

 

67. Прочитати. Визначити тему тексту, його головну думку. З’ясувати стиль, свою думку довести. Які типи мовлення поєднано в тексті? За самостійно складеним планом (складним) написати детальний переказ.

У казематі

Клацнув у замку ключ, загриміли важкі двері. Шевченка завели до камери.

Тарас оглянувся в своїй новій оселі. Під стіною вузеньке ліжко, біля столика один стілець. Тут Шевченко побачив грати. Вони найдужче вдарили по серцю. Грати – різновид клітки, символ неволі, горя, краху людських надій. А ще ганьба. Пам’ятав, як у його рідній Кирилівці в’язниць боялися дужче за смерть. Звірі й ті в неволі гинуть, а тут жива людина, подоба Божа…

Сів на убоге ложе, щоб втишити в ногах тремтіння. Тільки б не здатися, тільки б витримати!

У казематі вже чимало братчиків. Що тут на них чекає? Тяжкі брутальні допити з метою знівечити, втоптати в твань високі їхні помисли і їхні душі… У тих душах – біль за свій народ, за люд, що стогне й мучиться під тягарем кріпаччини.

Тарас пригадав, як на поромі перед арештом хтось хотів зіпхнути у воду його чемодан з рукописами, щоб не дістався жандармам. Не допустив, злякався, що загинуть його найкращі вірші, які зібрав, на лихо, по всіх знайомих.

За такі вірші можуть заслати в Сибір. Адже це документальні свідчення його крамольності, його вини. А може, слід було кинути у воду? Ні, він не зміг! Це ж діти його… Щоб батько та рятувався смертю своїх дітей!..

За хвилину Шевченка повели на допит.

За В. Шевчуком

 

____________

Для довідок.

Каземат – одиночна камера у фортеці для утримання в’язнів. Братчики – тут: члени Кирило-Мефодіївського братства, української таємної політичної організації (виникла 1845 р.), метою якої була побудова суспільства на засадах християнської моралі, знищення царизму, скасування кріпацтва.

 

§14. ТВІР-РОЗДУМ ПРО ВЧИНКИ ЛЮДЕЙ

 

68. Прочитати байку Езопа. Які типи мовлення поєднано в її тексті? Чого навчає байка? Дати відповідь на питання: як можна застосувати байку до життя й праці вашого класу чи вашої школи? Свою відповідь побудувати у формі роздуму.

Хліборобові діти

 

Хліборобові діти між собою не мирилися. Він їх часто вмовляв, але слова не допомагали. Тоді хлібороб вирішив вплинути на них ділом і наказав принести в’язку різок. Коли в’язку принесли, батько наказав дітям зламати її. Ті, хоч як силкувалися, не змогли цього зробити. Тоді батько розв’язав в’язку і дав кожному по різці. Коли вони легко переламали їх, батько промовив: «Будьте завжди дружними, тому що тільки злагода робить людей сильними і непереможними!».

Таким чином, важко перемогти людей, коли між ними панує згода, тоді як незгода робить їх слабкими й безпомічними.

 

______________

Для довідок.

Езоп – напівлегендарний давньогрецький байкар, що жив, імовірно в VI ст.. до н. е.

 

 

69. Прочитати оповідання. Як ви гадаєте, чому Нінина мама так зробила і так сказала? У формі роздуму відтворити думки Ніниної матері про поведінку дочки. Розпочати так: Ніна повелася так з бабусею, тому що… У формі роздуму дати оцінку поведінці Ніниної матері, розпочавши так: Нінина мама вчинила, на мою думку, правильно, через те що…

 

Іменини


Сьогодні день народження Ніни. Прийшли гості. Мама накриває стіл білою скатертиною. Ніна подумала: це ж бабуся за стіл сяде. Їй вісімдесят років. У бабусі тремтять руки. Несе ложку бабуся – ложка дрижить, крапельки падають на стіл. Подруги сміятимуться. Розкажуть потім у школі: у Ніниної бабусі руки тремтять.

Ніна тихенько сказала мамі:

- Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не сідає.

- Чому? – здивувалася мати.

- У неї руки тремтять. Капає на стіл…

Мама зблідла. Не сказавши ні слова, вона зняла зі столу білу скатерть і сховала її в шафу.

Мама довго сиділа мовчки, потім сказала:

- У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною.

За В. Сухомлинським

 

70. Прочитати народну казку. За поданим планом написати творчу роботу, поєднуючи стислий переказ із власними роздумами.

 

Чудо-груша

Жив на світі чоловік такий бідний, що тільки й багатства мав, що дітки. Була в нього корівка, але така стара, що молока від неї вже не було. Не раз казали чоловікові, щоб зарізав корову, та той усе жалів.

Перед смертю заговорила корова до чоловіка людським голосом. Подякувала за доброту, за те, що її не зарізав. Наказала, як умре, закопати її під вікном біля хати.

Чоловік зробив, як корівка казала. За весну виросла на тому місці груша. Зацвіла, на осінь груші вродили. Здорові, гарні, смачні! Усе село пригощав чоловік тими грушами, нікому грушки не пожалів. За це ділилися з ним, хто що мав. А один заможний хазяїн йому корову подарував.

Мав той чоловік заздрісного й скупого брата. Злився він, а якось діждався ночі й пішов грушу рубать. Як розмахнувся, як ударив, а стовбур був дуже твердий. Як відлетить сокира, як цюкне його по нозі! Від болю він знепритомнів і впав під грушею. Ледве отямився, а нога скалічіла.

Груша собі росла, щороку врожай давала. Хазяїн грушки роздавав і продавав. Уже не був бідний, мав добро сам і з іншими ділився. Люди його шанували, а лихого брата не любили.

Народна казка

 

План

1. Як жилося бідному чоловікові.

2. Чому бідняк не зарізав корову.

3. Що сказала корова чоловікові.

4. Виросла груша.

5. Чому люди всім ділились з бідним чоловіком.

6. Чому заздрісний брат хотів зрубати грушу.

7. За що шанували люди бідного брата і не любили скупого.

 

 

71. Прочитати словникові статті. На прикладі поданої в попередній вправі казки пояснити, у чому полягає відмінність між вчинком та поведінкою. Хто з героїв казки здійснив учинок? Який саме? Як оцінили цей вчинок люди і як, на вашу думку, оцінив його сам герой? Як поводилися герої казки – убогий брат та скупий брат? Як оцінюєте поведінку кожного з них особисто ви? Свою відповідь на останнє питання побудувати у формі роздуму.

 

ВЧИНОК – дія, що складається з таких елементів: мотиву (спонукання, зацікавленості), наміру, мети, власне дії, наслідків, самооцінки людиною власного вчинку та її ставлення до оцінки оточуючих.

ПОВЕДІНКА – сукупність вчинків людини, здійснюваних нею протягом відносно тривалого періоду. Поведінка охоплює всі вчинки людини в цілому незалежно від того, є вони навмисними чи ненавмисними. Поведінка охоплює різнорідні вчинки особи (а також колективу, організації, великої маси людей), що виявляють різні сторони характеру.

Словник з етики

 

 

72. Усно скласти розповідь про вчинок котрогось із ваших однокласників (сусіда, знайомого), який вам запам’ятався. Висловлювання закінчити роздумом, розпочавши його так: цей вчинок справді вразив мене, тому що…

 

 

 

С П І Л К У Й М О С Я П Р А В И Л Ь Н О!

 

В універмазі

У магазині готового одягу

Прочитати діалог за особами. Використовуючи подані в рамці слова й вислови, скласти подібні діалоги «У секції чоловічого одягу», «Зимовий одяг», «Літній одяг». «Проговорити» діалоги.

Сукня (шовкова, шерстяна), спідниця, костюм, кофтинка, светр, піджак, зимові й демісезонні пальта, дублянки, комір із хутра, головні убори, капелюх, рукавички, шарф, черевики, босоніжки, пасувати, смак, коштувати, відрізнятися, зріст, колір, чи маєте в продажу? де цей товар на вітрині? скільки коштує? до якої каси треба платити?

 

 

- Що ви бажаєте купити?

- Покажіть, будь ласка, чорну спідницю з кишенями та рожевий джемпер.

- Який у вас розмір?

- У мене 44-й розмір.

- Цей джемпер буде вам малуватий.

- Тоді дозвольте поміряти червоний.

- Пройдіть у куток за завісу.

- Скажіть, будь ласка, чи добре сидить на мені цей джемпер?

- Бездоганно. Він вам до лиця.

- Це чиста шерсть?

- Так.

- Скільки коштує?

- Сто сорок п’ять гривень.

- Я візьму цей джемпер.

 

Прочитати текст, передати його зміст у формі діалогу між двома подругами. «Проговорити» діалог за особами.

Мама запропонувала мені зайти до універмагу, щоб купити татові подарунок до дня народження. Ще мама хотіла купити дещо з одягу собі та мені.

Добре знаючи смак батька, ми вирішили купити білу сорочку і неяскраву краватку.

Після того, як ми придбали подарунок, пішли в секцію взуття. Мама запитала продавця, чи є в них зимові чоботи на високих підборах тридцять шостого розміру. Продавець запропонувала кілька пар, і мама почала їх приміряти. Купивши чоботи, ми піднялися на поверх вище до секції дитячого одягу. Там купили смугасту чорно-білу сукню з блискучими ґудзиками. Задоволені покупками, ми вийшли з універмагу.

 

§15. ЗАМІТКА В ГАЗЕТУ ТИПУ РОЗДУМУ

ПРО ВЧИНКИ І ПОВЕДІНКУ ЛЮДЕЙ

 

73. Прочитати. Пояснити лексичне значення виділених слів. Скласти план прочитаного.

 

Замітка – інформаційний жанр, у якому в лаконічній формі повідомляється про важливі суспільно вагомі, цікаві факти.

Замітка відповідає на питання: що, де, коли відбувалося? Замітка є ще цікавішою, якщо в ній пояснюється, як, з ким і чому таке сталося.

Точність викладу думки, стислість вислову, яскравість мовних засобів – такі основні особливості жанру замітки.

Замітку про повчальний факт журналісти називають позитивною. Мета її автора – порадувати читачів, спонукати їх наслідувати гарний приклад. Замітка про людські вади, помилки, недоліки називається критичною. Автор критичної публікації не має права на неточність: не можна незаслужено ображати людину. Це – головне правило журналістської етики. Перевіряти правдивість фактів слід якнайретельніше.

З довідника журналіста

 

_____________

Словник.

Інформація – п о в і д о м л е н н я. Факт – д і й с н а п о д і я. Жанр – різновид. Лаконічний– короткий, стисло виражений. Позитивний – схвальний, ствердний. Критичний – пов'язаний із критикою, тобто аналізом явища з метою його оцінки, виявлення недоліків. Публікація – те, що надруковано. Етика – правила поведінки, моральні правила.

 

 

74. Прочитати замітки зі шкільної стінгазети. Яка з них є позитивною, а яка – критичною? Яку мету ставили перед собою автори кожної замітки? Визначити тему й головну думку обох заміток.

 

Краса і користь

 

На шкільнім подвір’ї з’явилися дві стрункі берези. Неначе в казці: прийшли учні останнього понеділка вранці до школи, а їх лагідним шелестом вітають білокорі деревця. От так несподіванка!

Проте для членів гуртка «Юний садівник» поява берізок біля школи несподіванкою аж ніяк не була. Це ж бо вони, гуртківці, разом з учителем біології Петром Івановичем у п’ятницю саджанці привезли і деревця посадили.

Шкільне подвір’я ніби повеселішало, стало ще кращим і привітнішим. Усім краса, а гуртківцям користь – навчилися дерева садити!

Галина Василенко

 

Думаєте, вибачення досить?

У школі трапилися неабияка прикрість: у спортзалі повибивано вікна. Слідча група у складі вчителя фізкультури Миколи Гнатовича та прибиральниці Ганни Іванівни швидко встановила особи зловмисників. Це Олег Семенчук і Сашко Гордієнко з 6-А класу. Після того, як хлопців «вирахували», вони чесно «зізналися»: захопилися футбольними віражами. І… попросили вибачення.

Та невже вибачення досить? Хіба вашим вибаченням, шановні футболісти, затулятимуть протяги у спортзалі під час уроків та спортивних змагань? Чи, може, вашим вибаченням витиратимуть калюжі на підлозі, коли в розбиті вікна дощ забиватиме? Чи за ваші вибачення модна нове скло купити?

Сергій Скрипченко

 

 

75. Прочитати замітку, визначити її тему. Які типи мовлення поєднано в її тексті? Вказати частину, у якій розповідається про явище. В авторських роздумах визначити тезу, доказ і висновок. Чи згодні з висновком автора особисто ви?

 

І засмучує, і тішить

Сьогодні «гаврошів» можна зустріти чи не на кожнім перехресті. Десяти-, одинадцятирічні хлопці підбігають до автомобілів і пропонують водіям послуги: помити скло, відшліфувати спеціальною пастою капот. Працюють здебільшого парами: так зручніше поділити заробіток.

Цей факт у житті нашого школярства і засмучує, і тішить. Засмучуєтому , що у весьцей бізнес відбувається, як правило, під час занять у школі або за рахунок виконання домашніх завдань. Тішить, тому що хоч у такий спосіб хлопці призвичаюються до праці, починають розуміти, що кожен має право одержувати плату за роботу, яку сам і вибрав.

З журналу

 

 

76. Скласти текст критичної замітки до шкільної стінгазети, поклавши в її основу розповідь про одну з окреслених нижче ситуацій. Замітку закінчити роздумом щодо поведінки людей. У роздумі чітко сформулювати тезу (вашу оцінку того, що сталося), дібрати переконливий доказ. Дібрати до замітки яскравий заголовок.

 

oЗа час чергування у школі 6-Б класу у вестибюлі школи засохли неполивані квіти.

oТого вечора, на який було призначено шкільні батьківські збори, «зіпсувався» замок у дверях актового залу.

oЗ експозиції шкільної виставки кулінарних виробів зникли найсмачніші експонати.

 

 

77. Пригадати гідний наслідування вчинок котрогось із ваших однокласників. Скласти текст замітки до класної стінгазети, поклавши в основу розповідь про цей вчинок. Замітку закінчити роздумом, у якому викласти власну оцінку такого вчинку. Дібрати до складеної замітки заголовок.

 

 

 

§16. ОГОЛОШЕННЯ. ПЛАН РОБОТИ

 

78. Прочитати. Дати відповіді на запитання: у яких сферах життя суспільства вживається офіційно-діловий стиль? У яких двох формах функціонує? Які основні ознаки офіційно-ділового стилю мовлення?

 

Офіційно-діловий стиль мовлення задовольняє потреби ділового спілкування між державами, установами, організаціями, членами суспільства. У писемнійформі діловий стиль використовується при оформленні документів. В усній формі він застосовується під час проведення зборів, нарад, засідань.

Діловому стилеві мовлення властиві такі ознаки:

· точність, логічність, ясність, стислість у викладі думок;

· уживання слів тільки в прямому значенні;

· уживання готових усталених форм і мовних зворотів;

· спеціальна термінологія;

· відсутність індивідуальної манери викладу та емоційно забарвленої лексики.

З посібника.

___________

Словник.

Термінологія – сукупність термінів певної галузі науки, мистецтва, виробництва. Індивідуальний– особистісний, пов'язаний з неповторністю особистості. Емоційний – пов'язаний з виявом почуттів, переживань

 

 

79. Прочитати. Який з поданих варіантів тексту оголошення можна помістити на шкільний дошці оголошень, а який із варіантів потребує серйозного доопрацювання? Чому?

 

1. Хто хоче побачити цікаві малюнки, може прийти у четвер.

 

2. Оголошення

У четвер, 8 жовтня, о 16 годині в актовому залі школи відбудеться відкриття виставки робіт членів шкільного гуртка юних художників. Вхід вільний.

Рада школи

 

 

80. Прочитати. Яка мета оголошення? Що повинно бути відображено в оголошенні?

 

Оголошення – документ, який повідомляє, оповіщає про щось. Він повинен відображати такі головні моменти:

а) закличність (через заголовок);

б) календарну дату й місце події чи заходу;

в) визначення суті очікуваної події чи заходу;

г) визначення адресата повідомлення;

д) час здійснення наміченого;

е) хто оголошує, хто склав оголошення.

За М. Стельмаховичем

81. Скориставшись як зразком текстом оголошення, поданим у вправі 79 (варіант 2), скласти оголошення про очікувану в школі подію чи захід (класні збори, екскурсію до музею, засідання шкільного гуртка тощо).

 

 

82. Ознайомитися зі зразком плану підготовки шкільного заходу. Навіщо, на вашу думку, потрібен такий документ?

 

План підготовки до фольклорного вечора

Назва і зміст заходів

Дата

Відповідальні

Відмітка про

виконання

1.

 

 

2.

 

 

3.

 

 

 

4.

 

 

5.

 

 

 

6.

 

 

7.

 

 

 

8.

Робота над складанням

сценарію вечора

 

Розучування народних

пісень

 

Робота над інсценізацією

2-3 народних пісень

 

 

Розучування народного

танцю

 

Підготовка народних

костюмів, реквізиту для виступу

 

Розучування гуморесок, народних анекдотів, байок

 

Виготовлення плакатів і транспарантів для оформлення актового залу

 

Генеральна репетиція вечора

до 5.IV

1998 р.

 

до 10.IV

1998 р.

 

до 18.IV

1998 р.

 

 

до 12.IV

1998 р.

 

до 10.IV

1998 р.

 

 

до 12.IV

1998 р.

 

до 15.IV

1998 р.

 

 

до 18.IV

1998 р.

Члени літературного

гуртка (П. Сенченко)

 

Члени вокального

гуртка

 

Члени драматичного

гуртка (В. Шевчук,

С. Кравченко)

 

Члени драматичного гуртка (О. Самчук)

 

Члени драматичного гуртка

 

 

Учні 5-6 кл.

 

 

Учні 6-А, Б кл.

 

 

 

В. Козаченко,

Т. Мовчун

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

83. Прочитати. Дати відповіді на запитання: що забезпечує вчасне і чітке планування роботи? Які бувають плани?

 

 

План роботи – документ, в якому зазначено перелік намічених заходів, послідовність їхнього виконання, термін виконання, вказано прізвища виконавців.

План може мати форму таблиці, графіка, довільного тексту. Найчастіше план складається у вигляді таблиці. Таблиця має такі розділи (графи):

а) порядковий номер; б) назва заходу; в) дата виконання; г) хто виконує; д) відмітка про виконання.

Над таблицею записується назва документа (наприклад: план роботи мовного гуртка середньої школи № 21).

У планах підготовки або виконання особливо важливих для установизаходів у правому верхньому куті аркуша розміщується гриф «затверджую» з назвою посади та прізвища особи, яка схвалила документ (наприклад: директор середньої школи № 21 м. Херсона Савченко О. П.).

Головне у плані – точність, чіткість, стислість формулювань. Добре продуманий і правильно складений план – необхідна умова успіху задуманої справи.

Складають плани проведення окремих заходів, виробничої або навчальної діяльності установ, плани роботи окремих працівників.

Плани бувають перспективні, тобто розраховані на кілька років, річні, квартальні, місячні, тижневі, щоденні.

З довідника

 

84. Скориставшись як зразком поданим у вправі 82 планом, скласти план роботи шкільного гуртка (екскурсоводів шкільного музею, юних бібліотекарів тощо) на навчальний рік (на місяць – одне заняття). Хто, на вашу думку, має складати такий план? Хто має його затвердити?

 

 

ІЛЮСТРАЦІЇ

До §6. Розфарбувати малюнок. Скласти науковий та художній описи зображеної на ньому картини природи (усно). Яка мета наукового опису, яка – художнього?

 

До §6. Розфарбувати малюнок. Скласти художній опис картини природи. Записати його. У тексті опису підкреслити епітети і порівняння.

 

До §8. Розфарбувати малюнок. Написати твір-опис зображеної на ньому картини природи в художньому стилі. (Пам’ятати: у творі мусить бути зачин та кінцівка).

 

До §8. Розфарбувати малюнок. Уявивши, що вам довелось побувати в зображеній на ньому місцині, викласти враження від неї у формі листа до товариша або подруги. У тексті листа ввести опис картини природи.

 

До §9. Розфарбувати малюнок. Скласти науковий та художній описи зображеного на ньому приміщення (усно).

 

До §9. Розфарбувати малюнок. Скласти художній опис приміщення, використавши епітети, порівняння та уособлення.

 

До §11. Розфарбувати малюнок. Написати твір-опис кімнати у художньому стилі.

 

До §9. Розфарбувати малюнок. Хто з відомих вам літературних героїв міг би жити в такій кімнаті? Від імені цього героя скласти текст «Вечір у замку». Використати у тексті розповідь та опис приміщення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назад Вперед