Загрузка. Пожалуйста, подождите...
«Ой летіла стріла»
Характеристика балади
Літературний рід: ліро-епос. Жанр: балада. Тема: побивання
матері-удовиці за вбитим стрілою сином. Ідея: висловлення співчуття до
загиблого. Основний мотив: вміщений в рядках: Образи: мати-удовиця, сестра,
кохана. Про баладу: Основа твору – реалістична, але використано елемент
метаморфози, коли мати, сестра та кохана перетворилися на „зозульок рябеньких”.
(Образ зозулі є символічним, оскільки тільки зозуля „уміє вічно тужити”, як і
матір). У баладі йдеться про загибель удовиного сина, адже в українському
фольклорі це найтрагічніший образ, тому й емоційне напруження максимальне.
Якщо розглянути баладу, то композиційно вона струнка: експозиція: діалог
про причину смерті вдовиного сина; зав’язка: приліт трьох рябеньких зозуль;
кульмінація: оплакування матері, сестри, миленької; смерть героя; розв’язка:
смерть рідної дитини, одвічна пам’ять про неї.
Аналіз балади ой летіла стріла
Тема:оспівування суму за вбитим стрілою вдовиним сином.
Ідея:висловлення співчуття до загиблого. Основна думка:Ой матінка
плаче, / Поки жити буде, / А сестриця плаче, / Поки не забуде; / А миленька
плаче, / Поки його бачить… Композиція«Ой летіла стріла»
Експозиція:діалог про причину смерті вдовиного сина.
Зав’язка:приліт трьох рябеньких зозуль. Кульмінація:оплакування
матері, сестри, миленької, смерть героя. Розв’язка:смерть рідної людини —
одвічна пам’ять про неї. У баладі «Ой летіла стріла» змальовується, як
загинув удовин син від стріли. Горе рідних — безмірне. Вони, як зозулі,
прилетіли та й плачуть над убитим. Де мати плаче — там «Дунай розлився», де
сестра — там «слізок криниця», а де миленька — «земля сухенька». Сестра й мила
скоро забудуть про втрату, а мати страждатиме довіку. У баладі присутні
гіпербола, метаморфози (перетворення), трикратність.
Балада для 9 класу ой летіла стріла
- 1. 1. Поняття жанру «балада». 2. Основні риси
жанру. 3. Класифікація балад. 4. Відомі виконавці народних балад. 5.
Українська народна балада "Ой летіла стріла”, її сюжетні й стильові
особливості
- 2.• знати зміст поняття «балада», • розрізняти види балад; • володіти
навичками аналізу тексту за змістом і стильовими особливостями; •
пояснювати драматизм колізії у творі, • виявляти реалістичне й фантастичне
в баладах.
- 3.• Що таке фольклор? • Назвіть жанри фольклору? Наведіть приклади. •
Яким чином минувшина України пов’язана з її фольклором? • Які ознаки
фольклору? • Чи можна вважати фольклор мистецтвом? Відповідь вмотивуйте.
- 4.• усна форма творення й побутування; • традиційність; • варіантність;
• анонімність; • колективність; • повторюваність; • простота і якість
стилістики; • строга послідовність композиції.
- 5.§ Балада
(франц. ballade, від лат. ballare — танцювати) — жанр ліро-епічної поезії
фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового ґатунку з
драматичним сюжетом. § Напружений сюжет в ній розгортається на тлі переважно буряної
природи, подеколи з фантас- тичними ознаками. § Виник цей
жанр поезії як пісня до танцю, переважно на теми кохання. § У першій
половині ХІХ ст. баладою вважали невеликі оповідання про кохання, зазвичай
нещасливе. Згадування у творі могил, привидів, ночі, місяця, рідше відьом
чи домовиків, вважалося обов’язковим.
- 6.• віршований, ліро-епічний твір; • невеликий обсяг; • невелика
кількість персонажів; • елементи фантастики та легенди; • трагічний, часто
несподіваний фінал; • використання діалогів і повторів; • зосередження
уваги на моральних проблемах; • напружений сюжет; • присутність оповідача;
• персонажі балад — не богатирі, князі чи царевичі, а звичайні люди різних
суспільних верств.
- 7.§ Родинно-побутові (взаємини між батьками і дітьми, братами і сестрами). § Історичні
(змальовується козацьке життя, смерть козака на полі бою). § Поетично-міфологічні (поетичний світогляд народу, його міфологічні уявлення:
перетворення людини на рослину, тварину, птаха; розуміння нею природи). § Про
кохання (розкриваються почуття кохання й ненависті, образи й ревнощі).
- 8.Ой летіла стріла З-за синього моря. — Ой де ж вона впала? — На
вдовинім полі. — Кого ж вона вбила? — Вдовиного сина. Немає нікого Плакати
по ньому. Летять три зозуленьки, І всі три рябенькі: Одна прилетіла, В
головоньках сіла; Друга прилетіла, Край серденька сіла; Третя прилетіла Та
в ніженьках сіла. Що в головках сіла — То матінка рідна; Сіла край
серденька — То його миленька; А в ніженьках сіла — То його сестриця. Де
матінка плаче, Там Дунай розлився; Де плаче сестриця, Там слізок криниця;
Де плаче миленька, Там земля сухенька. Ой матінка плаче, Поки жити буде; А
сестриця плаче, Поки не забуде; А миленька плаче, Поки його бачить. В
суботу сваталась, В неділю вінчалась, А у понеділок Нагайка шуміла Коло її
тіла.
- 9.Літературний рід: ліро-епос. Жанр: народна балада. Тема: зображення
туги за вбитим сином вдови. Ідея: оспівування співчуття до матері через
смерть сина. Основна думка: «Ой матінка плаче, / Поки жити буде, / А
сестриця плаче, / Поки не забуде; / А миленька плаче, / Поки його бачить…»
Основа твору – реалістична, але використано елемент метаморфози, коли
мати, сестра та кохана перетворилися на «зозульок рябеньких». Образи: три
зозулі – мати-удовиця, сестра, кохана. Образ зозулі є символічним,
оскільки лише зозуля «уміє вічно тужити», як і матір. В українському
фольклорі зозуля символізує сум, тугу, нещастя. Твору властива
трикратність (три зозулі; субота, неділя, понеділок).
- 10.Художні засоби: Епітети: «синє море», «вдовине поле», «рябенькі
зозуленьки», «матінка рідна», «земля сухенька». Метафора: «слізок
криниця», «шуміла нагайка». Гіпербола: «Де матінка плаче, / Там Дунай
розлився; / Де плаче сестриця, / Там слізок криниця». Синекдоха: «з-за
синього моря», «на вдовинім полі» (вказівка на місце ). Паралелізм і
градація (спадна): «Де матінка плаче, / Там Дунай розлився; / Де плаче
сестриця, /Там слізок криниця; / Де плаче миленька, / Там земля сухенька».
Градація – стилістична фігура, яка полягає у поступовому нагнітанні
засобів художньої виразності задля підвищення (клімакс) чи пониження
(антиклімакс) їхньої емоційно- смислової значимості.
- 11.Вигуки: ой. Пестливі слова: зозуленьки, рябенькі, голівонька,
серденько, ніженьки, матінка, слізки, миленька, сухенька,
- 12.Композиція балади: § експозиція: розповідь (у формі діалога) про смерть вдовиного сина, її
причини; § зав’язка: приліт трьох «рябеньких зозуль»; § кульмінація: оплакування матір’ю, сестрою, дівчиною смерті героя; § розв’язка: покарання дівчини за те, що не страждала за коханим. Балади про
смерть козака подібні до історичних і козацьких суспільно-побутових
пісень, щоправда, у баладах потужніший ліричний струмінь: сум сестри за
загиблим братом, матері за сином чи милої за нареченим.
- 13.Сергій Васильківський «Козак у степу. Тривожні знаки»
- 14.Опанас Сластіон «Проводи на Січ»
- 15.Юрій Нікітін «Козак-херувим» Херувим — у біблійній символіці —
надприродна шестикрила істота з очима на всьому тілі; у християнському
віросповіданні — ангел вищого чину.
- 16.§Українські
балади характеризуються яскраво виявленим повчальним змістом. §Вони
вчать, що зло не минається безкарно, а кожний аморальний учинок
обов’язково має обернутися проти його виконавця: через злочин дороги до
щастя нема. §Чимало балад утверджують ідею: кохання, гармонійне подружнє життя
дужчі за смерть.
- 17.1. Прочитати «Ой на горі вогонь горить». 2. Довести, що за жанром «Ой
на горі вогонь горить» – це балада (спираючись на риси балад (слайд 7)) .
ОЙ ЛЕТІЛА СТРІЛА АНАЛІЗ
«Ой летіла стріла» –тема балади, ідея, художні
засоби. «Ой летіла стріла» аналіз твору
Тема:оспівування суму за вбитим стрілою
вдовиним сином.
Ідея:висловлення співчуття до загиблого.
Основна думка:Ой матінка плаче, / Поки жити
буде, / А сестриця плаче, / Поки не забуде; / А миленька плаче, / Поки його
бачить… Композиція«Ой летіла стріла»
Експозиція:діалог про причину смерті вдовиного
сина.
Зав’язка:приліт трьох рябеньких зозуль.
Кульмінація:оплакування матері, сестри,
миленької, смерть героя. Розв’язка:смерть рідної людини — одвічна пам’ять
про неї. У баладі «Ой летіла стріла» змальовується, як загинув удовин син від
стріли. Горе рідних — безмірне. Вони, як зозулі, прилетіли та й плачуть над
убитим. Де мати плаче — там «Дунай розлився», де сестра — там «слізок криниця»,
а де миленька — «земля сухенька».
Сестра й мила скоро забудуть про втрату, а мати
страждатиме довіку. У баладі присутні гіпербола, метаморфози (перетворення), трикратність.
Ой, летіла стріла українська пісня
Ой, летіла стріла
З-за синього моря.
Ой, де ж вона впала?
На вдовинім полі.
Кого ж вона вбила?
Вдовиного сина,
Немає нікого
Плакати по ньому.
Летять три зозуленьки,
І всі три рябенькі:
Одна прилетіла,
В головоньках сіла.
Друга прилетіла,
Край серденька сіла.
Третя прилетіла
Та в ніженьках сіла.
Що в головках сіла —
То матінка рідна.
Сіла край серденька —
То його миленька.
А в ніженьках сіла —
То його сестриця.
Де матінка плаче,
Там Дунай розлився.
Де плаче сестриця,
Там слізок криниця.
Де плаче миленька,
Там земля сухенька.
Ой, матінка плаче,
Поки жити буде.
А сестриця плаче,
Поки не забуде.
А миленька плаче,
Поки його бачить...