«Ой летіла стріла» Характеристика балади

Літературний рід: ліро-епос. Жанр: балада. Тема: побивання матері-удовиці за вбитим стрілою сином. Ідея: висловлення співчуття до загиблого. Основний мотив: вміщений в рядках: Образи: мати-удовиця, сестра, кохана. Про баладу: Основа твору – реалістична, але використано елемент метаморфози, коли мати, сестра та кохана перетворилися на „зозульок рябеньких”. (Образ зозулі є символічним, оскільки тільки зозуля „уміє вічно тужити”, як і матір). У баладі йдеться про загибель удовиного сина, адже в українському фольклорі це найтрагічніший образ, тому й емоційне напруження максимальне. Якщо розглянути баладу, то композиційно вона струнка: експозиція: діалог про причину смерті вдовиного сина; зав’язка: приліт трьох рябеньких зозуль; кульмінація: оплакування матері, сестри, миленької; смерть героя; розв’язка: смерть рідної дитини, одвічна пам’ять про неї.

 

 

Аналіз балади ой летіла стріла

Тема:оспівування суму за вбитим стрілою вдовиним сином. Ідея:висловлення співчуття до загиблого. Основна думка:Ой матінка плаче, / Поки жити буде, / А сестриця плаче, / Поки не забуде; / А миленька плаче, / Поки його бачить… Композиція«Ой летіла стріла» Експозиція:діалог про причину смерті вдовиного сина. Зав’язка:приліт трьох рябеньких зозуль. Кульмінація:оплакування матері, сестри, миленької, смерть героя. Розв’язка:смерть рідної людини — одвічна пам’ять про неї. У баладі «Ой летіла стріла» змальовується, як загинув удовин син від стріли. Горе рідних — безмірне. Вони, як зозулі, прилетіли та й плачуть над убитим. Де мати плаче — там «Дунай розлився», де сестра — там «слізок криниця», а де миленька — «земля сухенька». Сестра й мила скоро забудуть про втрату, а мати страждатиме довіку. У баладі присутні гіпербола, метаморфози (перетворення), трикратність.

Балада для 9 класу ой летіла стріла

  1. 1. 1. Поняття жанру «балада». 2. Основні риси жанру. 3. Класифікація балад. 4. Відомі виконавці народних балад. 5. Українська народна балада "Ой летіла стріла”, її сюжетні й стильові особливості
  2. 2.• знати зміст поняття «балада», • розрізняти види балад; • володіти навичками аналізу тексту за змістом і стильовими особливостями; • пояснювати драматизм колізії у творі, • виявляти реалістичне й фантастичне в баладах.
  3. 3.• Що таке фольклор? • Назвіть жанри фольклору? Наведіть приклади. • Яким чином минувшина України пов’язана з її фольклором? • Які ознаки фольклору? • Чи можна вважати фольклор мистецтвом? Відповідь вмотивуйте.
  4. 4.• усна форма творення й побутування; • традиційність; • варіантність; • анонімність; • колективність; • повторюваність; • простота і якість стилістики; • строга послідовність композиції.
  5. 5.§ Балада (франц. ballade, від лат. ballare — танцювати) — жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового ґатунку з драматичним сюжетом. § Напружений сюжет в ній розгортається на тлі переважно буряної природи, подеколи з фантас- тичними ознаками. § Виник цей жанр поезії як пісня до танцю, переважно на теми кохання. § У першій половині ХІХ ст. баладою вважали невеликі оповідання про кохання, зазвичай нещасливе. Згадування у творі могил, привидів, ночі, місяця, рідше відьом чи домовиків, вважалося обов’язковим.
  6. 6.• віршований, ліро-епічний твір; • невеликий обсяг; • невелика кількість персонажів; • елементи фантастики та легенди; • трагічний, часто несподіваний фінал; • використання діалогів і повторів; • зосередження уваги на моральних проблемах; • напружений сюжет; • присутність оповідача; • персонажі балад — не богатирі, князі чи царевичі, а звичайні люди різних суспільних верств.
  7. 7.§ Родинно-побутові (взаємини між батьками і дітьми, братами і сестрами). § Історичні (змальовується козацьке життя, смерть козака на полі бою). § Поетично-міфологічні (поетичний світогляд народу, його міфологічні уявлення: перетворення людини на рослину, тварину, птаха; розуміння нею природи). § Про кохання (розкриваються почуття кохання й ненависті, образи й ревнощі).
  8. 8.Ой летіла стріла З-за синього моря. — Ой де ж вона впала? — На вдовинім полі. — Кого ж вона вбила? — Вдовиного сина. Немає нікого Плакати по ньому. Летять три зозуленьки, І всі три рябенькі: Одна прилетіла, В головоньках сіла; Друга прилетіла, Край серденька сіла; Третя прилетіла Та в ніженьках сіла. Що в головках сіла — То матінка рідна; Сіла край серденька — То його миленька; А в ніженьках сіла — То його сестриця. Де матінка плаче, Там Дунай розлився; Де плаче сестриця, Там слізок криниця; Де плаче миленька, Там земля сухенька. Ой матінка плаче, Поки жити буде; А сестриця плаче, Поки не забуде; А миленька плаче, Поки його бачить. В суботу сваталась, В неділю вінчалась, А у понеділок Нагайка шуміла Коло її тіла.
  9. 9.Літературний рід: ліро-епос. Жанр: народна балада. Тема: зображення туги за вбитим сином вдови. Ідея: оспівування співчуття до матері через смерть сина. Основна думка: «Ой матінка плаче, / Поки жити буде, / А сестриця плаче, / Поки не забуде; / А миленька плаче, / Поки його бачить…» Основа твору – реалістична, але використано елемент метаморфози, коли мати, сестра та кохана перетворилися на «зозульок рябеньких». Образи: три зозулі – мати-удовиця, сестра, кохана. Образ зозулі є символічним, оскільки лише зозуля «уміє вічно тужити», як і матір. В українському фольклорі зозуля символізує сум, тугу, нещастя. Твору властива трикратність (три зозулі; субота, неділя, понеділок).
  10. 10.Художні засоби: Епітети: «синє море», «вдовине поле», «рябенькі зозуленьки», «матінка рідна», «земля сухенька». Метафора: «слізок криниця», «шуміла нагайка». Гіпербола: «Де матінка плаче, / Там Дунай розлився; / Де плаче сестриця, / Там слізок криниця». Синекдоха: «з-за синього моря», «на вдовинім полі» (вказівка на місце ). Паралелізм і градація (спадна): «Де матінка плаче, / Там Дунай розлився; / Де плаче сестриця, /Там слізок криниця; / Де плаче миленька, / Там земля сухенька». Градація – стилістична фігура, яка полягає у поступовому нагнітанні засобів художньої виразності задля підвищення (клімакс) чи пониження (антиклімакс) їхньої емоційно- смислової значимості.
  11. 11.Вигуки: ой. Пестливі слова: зозуленьки, рябенькі, голівонька, серденько, ніженьки, матінка, слізки, миленька, сухенька,
  12. 12.Композиція балади: § експозиція: розповідь (у формі діалога) про смерть вдовиного сина, її причини; § зав’язка: приліт трьох «рябеньких зозуль»; § кульмінація: оплакування матір’ю, сестрою, дівчиною смерті героя; § розв’язка: покарання дівчини за те, що не страждала за коханим. Балади про смерть козака подібні до історичних і козацьких суспільно-побутових пісень, щоправда, у баладах потужніший ліричний струмінь: сум сестри за загиблим братом, матері за сином чи милої за нареченим.
  13. 13.Сергій Васильківський «Козак у степу. Тривожні знаки»
  14. 14.Опанас Сластіон «Проводи на Січ»
  15. 15.Юрій Нікітін «Козак-херувим» Херувим — у біблійній символіці — надприродна шестикрила істота з очима на всьому тілі; у християнському віросповіданні — ангел вищого чину.
  16. 16.§Українські балади характеризуються яскраво виявленим повчальним змістом. §Вони вчать, що зло не минається безкарно, а кожний аморальний учинок обов’язково має обернутися проти його виконавця: через злочин дороги до щастя нема. §Чимало балад утверджують ідею: кохання, гармонійне подружнє життя дужчі за смерть.
  17. 17.1. Прочитати «Ой на горі вогонь горить». 2. Довести, що за жанром «Ой на горі вогонь горить» – це балада (спираючись на риси балад (слайд 7)) .

 

ОЙ ЛЕТІЛА СТРІЛА АНАЛІЗ

 

«Ой летіла стріла» –тема балади, ідея, художні засоби. «Ой летіла стріла» аналіз твору

Тема:оспівування суму за вбитим стрілою вдовиним сином.

Ідея:висловлення співчуття до загиблого.

Основна думка:Ой матінка плаче, / Поки жити буде, / А сестриця плаче, / Поки не забуде; / А миленька плаче, / Поки його бачить… Композиція«Ой летіла стріла»

Експозиція:діалог про причину смерті вдовиного сина.

Зав’язка:приліт трьох рябеньких зозуль.

Кульмінація:оплакування матері, сестри, миленької, смерть героя. Розв’язка:смерть рідної людини — одвічна пам’ять про неї. У баладі «Ой летіла стріла» змальовується, як загинув удовин син від стріли. Горе рідних — безмірне. Вони, як зозулі, прилетіли та й плачуть над убитим. Де мати плаче — там «Дунай розлився», де сестра — там «слізок криниця», а де миленька — «земля сухенька».

Сестра й мила скоро забудуть про втрату, а мати страждатиме довіку. У баладі присутні гіпербола, метаморфози (перетворення), трикратність.

Ой, летіла стріла українська пісня

 

Ой, летіла стріла

З-за синього моря.

Ой, де ж вона впала?

На вдовинім полі.

 

Кого ж вона вбила?

Вдовиного сина,

Немає нікого

Плакати по ньому.

Летять три зозуленьки,

І всі три рябенькі:

 

Одна прилетіла,

В головоньках сіла.

Друга прилетіла,

Край серденька сіла.

Третя прилетіла

Та в ніженьках сіла.

 

Що в головках сіла —

То матінка рідна.

Сіла край серденька —

То його миленька.

А в ніженьках сіла —

То його сестриця.

 

Де матінка плаче,

Там Дунай розлився.

Де плаче сестриця,

Там слізок криниця.

Де плаче миленька,

Там земля сухенька.

 

Ой, матінка плаче,

Поки жити буде.

А сестриця плаче,

Поки не забуде.

А миленька плаче,

Поки його бачить...