100 порад» від В. О. Сухомлинського:
v Ми маємо справу з найскладні шим, неоціненим, найдорожчим,
що є в життілюдини. Місія школи — боротися за людину.
v Об'єкт нашої праці найтошяі сфери
духовного життя особистості,
яка формується,—розум, почуття, воля, переконання, самосвідо
мість.
v Виховувати людину—це передусім знати її душу, бачити і відчувати їїіндивідуальний світ. Справжнє виховання — це самовиховання.
v Немає якихось єдиних для всіх
школярів передумов успіхів у на
вчанні — річ відносна: для одного високий рівень, для іншого
й середній рівень — велике досягнення.
v Успіх у навчанні — це стежка, що
веде до того куточку дитячо
го серця, в якому горить вогник бажання
бути гарним. Бережіть
цей вогник і цю стежку.
v Уміння володіти собою, тримати
себе в руках — одна із найнеоб-
хідніщих умов, від яких залежить успіх педагога та його здоров'я.
v Слово —могутній борець за людську
душу. Створюйте інтелекту
альний фон для запам'ятовування, заучування, збереження і пам'яті
програмного матеріалу. Дитина стає байдужою до слова, яке не
живе в її душі як засіб творчості, якщо вона тільки заучує чужі дум
ки і не творить своїх та не виражає їх
словами. Бійтесь байдужості,
згаслого погляду людини.
v Спонукайте учнів до читання —
найважливішого засобу для успіш
ного навчання. Ніяке захоплення не
принесе користі, якщо воно не
зачіпає думки, душі, серця.
v Доброзичливість, розумнадоброта —
ось що має бути атмосферою
життя дитячого колективу, головним тонусом взаємин педагога
і дітей. Якщо ви навчили свого вихованця
відчувати людину сер
цем, ваша доброзичливість здатнатворити.
v Немає в дитині нічого, що вимагає
від педагога жорстокості. Не
давайте прорости в своїх душах насінню
зневіри в людину, під
озрілості.
«Золоті» правила
класного керівника:
v Учитель має бути особистістю, яка приваблює дітей.
v Учитель повинен викликати любов та повагу дітей до себе, якщо він сам любить, поважає кожну дитину та спілкується з нею, у стосунках з нею чесний і відвертий.
v Учитель має бути веселим і жартівливим.
v Учитель має раціонально використовувати свій час.
v Учитель має бути доброзичливим.
v Учитель має
постійно вдосконалюватись, розширювати свій
кругозір.
v Гасло вчителя: «Пізнай самого себе і допоможи в цьому своїмучням».
v Учитель повинен реалізувати індивідуальний підхід до дитини, вміти її вислухати.
v Учитель має створити колектив, в якому панує доброзичливість стосунків.
v Учитель має любити, захищати дитину, поважати її почуття.
Аналіз виховної роботи за минулий навчальний рік
У класі навчаються 11 учнів. З дітьми працюю 3 рік. За цей період склад колективу майже не змінювався.
Матеріальне становище у більшості дітей у сім'ях середнього рівня. Більшість дітей виховується в сім'ях, де панує взаєморозуміння та злагода. У спілкуванні з учителями учні проявляють вихованість і тактовність. В цілому діти чуйні один до одного і за складних обставин, кожен знаходив підтримку в однокласників. За підсумками минулого навчального року успішність складає 18 %, є лише 2 учні, які не встигають, але 7 учнів закінчили навчальний рік на середньому рівні. У класі є так званий «резерв» — це учні, що мають декілька оцінок середнього рівня знань, але працюють над їх виправленням.
Основною метою виховної діяльності є створення оптимального соціально-культурного мікроклімату в колективі, який би сприяв творчому саморозкриттю, саморозвитку, дозволяв би їм легко освоїтись у своєму виховному просторі, спонукав би їх до діяльності, яка б дозволяла їм вступати в реальні відносини з оточуючим світом.
Протягом 3 років я веду виховну роботу, яка поєднала в собі традиційні форми та методи роботи класного керівника та нетрадиційну, але таку важливу галузь — своєчасну психологічну допомогу вихованцям та їх родинам. Для цього використовую тестування, тренінги та індивідуальні консультації. Як класний керівник багато часу приділяю морально-етичному вихованню учнівського колективу, формуванню обов'язку, відповідальності, культурної поведінки. Для цього проводила ряд бесід, годин спілкування надану тематику.
Правоосвітня робота, метою якої визнаю розуміння і потребу дотримуватися законів України, дає позитивний результат. За 3 роки стався лише один випадок правопорушення. Впроваджую ефективні технології превентивного виховання, які виконують розвивальну функцію і формують громадську активність учнів. Для реалізації всіх цілей та завдань добирала такі виховні технології, як години спілкування: «Як змінити характер людини», «Як згуртувати наш учнівський колектив», «Як стати досконалішим», рольові ігри «Запрошення в гості», «Як поводити себе в транспорті», усні журнали «Від саморозвитку до самовиховання», різні виховні години та класні години на тематику приурочено подіям сучасності та календарним датам, зокрема: «Символи моєї Батьківщини», «Екологічна безпека серед нас». Значну увагу приділяю формуванню у своїх вихованців комплексу особистісних якостей і рис характеру, які є спонукальною силою їх повсякденних дій та вчинків: це чесність, порядність, принциповість, дисциплінованість та працьовитість.
Формую екологічну культуру школярів, були проведені вечори «Пам'яті Чорнобиля», «Квіти, квіти, я чаруюсь вами». Не минаю естетичну спрямованість виховної роботи. Проводила конкурс «Міс Весна», виховну годину «Світ наших захоплень».
Взаємовідносини класного керівника і учнів класу добрі. В цілому клас характеризується як дружний, організований, із налагодженою системою самоврядування та хорошим психологічним кліматом. Наявні угрупування переважно за місцем проживання. Неофіційних лідерів в класі немає. Клас із високим рівнем вихованості, «важких» та «недисциплінованих» учнів лише 2. Яскраві індивідуальні особливості органічно впливають на розвиток класу як колективу.
У процесі роботи я бачу, як дорослішають мої вихованці, якими розумними вони стають, як вдало проходить процес їх соціалізації. Вони незалежні, доброзичливі в спілкуванні, емоційно-відкриті та чутливі до моральних проблем.
Не обминаю такий вид діяльності, як корекція поведінки «проблемних» дітей. Дуже ефективним є заохочення таких дітей до класних справ, взаємодопомога однокласників, завантаження вільного часу гуртковою роботою, роботою на користь школи і також необхідна умова — стимуляція самовдосконалення дітей за допомогою різних тренінгів, наприклад, «Твоя самодисципліна, воля, саморозвиток».
В становленні та розвитку учнів спираюсь на допомогу батьків. Важливим питанням є стан у сім'ї. Адже робота з батьками — один із основних та найскладніших напрямків роботи класного керівника. У моєму класі є багато неповних сімей та сімей, де батьки тривалий час відсутні, тому вихованням дітей переважно займаються бабусі. Це ускладнює роботу. Батьківський комітет працює разом із класним керівником, бере участь в організації класних та позакласних заходів, також співпрацює зі шкільним комітетом та адміністрацією школи. У роботі з батьками використовую колективні бесіди, індивідуальні бесіди.
Таким чином, мотиваційно-особистісна сфера розвивається відповідно до гармонійного розвитку особистості; у практику моєї роботи впроваджена мета про єдність шкільного та родинного впливу на особистість дитини. І на даному етапі співробітництва в результаті виконання загально-виховної, індивідуальної та профорієнтаційної роботи більшість учнів підвищила рівень сформованості моральних, громадянських, гуманістичних, естетичних та інших якостей особистості і більшість учнів обрали шляхи майбутнього навчання та праці.
ХАРАКТЕРИСТИКА УЧНІВ 7 КЛАСУ
Всі учні, які навчаються в класі, відповідають фізичному та розумовому розвитку відносно вікових особливостей. Лідерами в класі є:
У 7 – му класі навчається 11 учнів, з яких 4 дівчинки і 7 хлопців. Серед учнів є діти різного віку. 2 учнів 2004 року народження, 9 – 2005 р. Клас за профілем навчання загальноосвітній. За даними минулого навчального року на бали високого рівня навчались: __________. 7 учнів мали бали середнього та достатнього рівнів, а 2 – достатнього рівня.
В класі розвинуте шкільне самоврядування. Кожен учень класу має свої повноваження. Президент класу –. Прем'єр-міністри: _____, Міністри милосердя: _____, Міністр дисципліни та порядку –, Міністр освіти та пізнавальної діяльності – __, Міністр спорту –, Міністр культури та відпочинку –, Міністри праці та порядку: ___________.
В класі, по визначенню психологічних тестів, лідером є ______. Але фактично виражене лідерство декількох учнів: _________. Більшість дітей у класі активні, трудолюбиві, дружні.
Загалом діти добрі та чуйні, люблять проводити час зі своїм класом: готуватись до свят, спілкуватись. Конфлікти, які виникають між дівчатами та хлопцями, є не значними, бо пов`язані з перехідним віком.
Відомості про учнів
№ з/п |
Прізвище та ім'я |
Дата народження |
Адреса, телефон |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Відомості про батьків
№ з/п |
Прізвище та ім'я |
Місце роботи |
Адреса, телефон |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Соціально-педагогічний паспорт класу
Загальна кількість учнів –11
• Дівчат – 4
• Хлопців –7
№ п/п |
Категорії |
Прізвище, ім’я по батькові учня |
Домашня адреса, телефон |
1. |
Діти-сироти
|
|
|
2. |
Напівсироти:
|
|
|
3. |
Діти-інваліди
|
|
|
4. |
Неповні сім’ї:
|
|
|
5. |
Малозабезпечені сім'ї
|
|
|
6. |
Неблагополучні сім'ї:
|
|
|
7. |
Схильні до правопорушень:
|
|
|
Обдаровані діти :
·Читці –
·Малюють –
·Танцюють –
·Поети, письменники –
·Спортсмени –
·Оригінальний жанр –
·Співають -
СТАН ЗДОРОВ’Я УЧНІВ НА 2018-2019 НАВЧАЛЬНИЙ РІК
|
П. І. Б. дитини |
Здоров(а) |
Тимчас. розлади pдоров’я |
Хронічні cома тич.хвороби |
Психи- сомат. затвор. |
Інвалід |
Прим. |
1. |
|||||||
2. |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|||||||
4. |
|||||||
5. |
|||||||
6. |
|||||||
7. |
|||||||
8. |
|||||||
9. |
|||||||
10. |
|||||||
11. |
Учнівське самоврядування класу
Центри учнівського самоврядування |
Прізвище, ім'я учнів |
Зміст діяльності центрів учнівського самоврядування |
„Дозвілля” |
|
Організація дозвілля учнів через колективні творчі справи; відзначення традиційних шкільних свят; підготовка та проведення конкурсів, творчих звітів, виставок, змагань. |
„Пошук” |
|
Вивчення історії та культури рідного краю; пропаганда та розвиток традицій рідного краю; пошукова робота по відтворенню історії діяльності школи; оформлення літописів класу, школи. |
„Турбота” |
|
Організація діяльності по охороні природи; виховання доброти, співчуття, людяності через корисні справи; допомога ветеранам війни та праці, інвалідам; організація благодійних акцій, трудових десантів; контроль за сан станом, озеленення класних кімнат та школи, шанобливим ставленням до шкільного майна та підручників. |
„Здоров’я” |
|
Організація спортивно-масової роботи в класі, школі; проведення фізичної зарядки; робота спрямована на антирекламу шкідливих звичок серед учнів. |
„Інтелект” |
|
Забезпечення взаємодопомоги в навчанні; ведення екрану успішності; організація учнів до участі в предметних тижнях, олімпіадах; підготовка матеріалів для проведення інформаційно-просвітницьких годин, інтелектуальних ігор. |
Прес-центр |
|
Художнє оформлення загально шкільних та класних заходів; випуск тематичних стіннівок; випуск тематичної газети; участь в шкільних та міських конкурсах плакатів, малюнків, фотографій; оформлення літописів класу, школи. |
„Феміда” |
|
Організація чергування в класі, школі; контроль за відвідуванням учнями школи, спізненнями; дотримання культури учнів, охайного зовнішнього вигляду; робота з профілактики правопорушень серед учнів класу. |
Лідер класу (П.І.): ________________________
План навчальних екскурсій на 2018 – 2019 н.р.
№ |
Дата проведення |
Назва екскурсії |
Предмет |
К-сть годин |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
План відвідування уроків у вчителів-предметників ( 2 рази на місяць)
Дата |
Який предмет |
Учитель |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Розклад уроків 1 семестр
№ з/п |
Понеділок |
Вівторок |
Середа |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
8 |
|
|
|
№ з/п |
Четвер |
П'ятниця |
Субота |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
8 |
|
|
Розклад уроків 2 семестр
№ з/п |
Понеділок |
Вівторок |
Середа |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
8 |
|
|
|
№ з/п |
Четвер |
П'ятниця |
Субота |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
8 |
|
|
РОЗДІЛ І.
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ З КЛАСОМ
Орієнтовний перелік документації, яку веде класний керівник:
• Класний журнал.
• Особові справи учнів.
• Табелі успішності учнів.
• План виховної роботи.
• Конспекти виховних годин, годин спілкування, диспутів.
• Розробки сценаріїв виховних заходів.
• Тека психолого-педагогічних спостережень.
• Щоденник роботи з „важкими” дітьми.
• Протоколи батьківських зборів.
• Матеріали щодо запобігання дитячому травматизму, бесіди з правил дорожнього руху, облік проведення інструктажів з безпеки життєдіяльності.
• Літопис або документи класних справ.
Циклограма класного керівника
Щоденно:
1. Робота з тими хто запізнюється та виявлення причин відсутності учнів.
2. Організація харчування учнів.
3. Організація чергування учнів.
4. Індивідуальна робота з учнями.
5. Контроль за зовнішнім виглядом учнів.
Щотижня:
1. Перевірка щоденників.
2. Проведення заходів за планом.
3. Робота з батьками за планом.
4. Робота з вчителями предметниками.
5. Зустріч з психологом та медсестрою, психолого-педагогічні спостереження.
Щомісяця:
1. Відвідування уроків класу.
2. Консультація психолога стосовно важковиховуваних дітей.
3. Зустріч з батьками за планом.
4. Нарада щодо планування роботи.
Протягом семестру:
1. Оформлення класного журналу.
2. Засідання МО класних керівників (за планом).
3. Аналіз виконання плану, корекція.
4. Проведення батьківських зборів, засідання батьківського комітету (за планом).
Один раз на навчальний рік:
1. Оформлення особових справ.
2. Аналіз роботи та складання плану виховної роботи.
3. Статистичні дані.
4. Проведення відкритого виховного заходу.
Пріоритетні напрями діяльності класного керівника
1. Перебудова змісту виховання, ключовими поняттями якого є людяність, милосердя, доброта, чесність, порядність.
2. Визнана роль загальнолюдських цінностей та загальнолюдської моралі.
3. Гуманізація відносин, цілісність виховного процесу.
4. Вивчення учнів, учнівського колективу.
5. Організація виховання та згуртування учнівського колективу.
6. Організаційно-педегогічна діяльність щодо забезпечення життєдіяльності класного колективу.
7. Розвиток особистості, її творчого потенціалу.
8. Робота з батьками, індивідуальний вплив.
Зміст роботи класного керівника.
• Вивчення учнів.
• Об’єднання учнів у колектив.
• Співпраця з дитячими та молодіжними організаціями.
• Робота з батьками та громадськістю.
• Співпраця з культурно-освітніми та позакласними установами.
• Співпраця із шкільним психологом.
• Організація виховної діяльності: правової, родинно-сімейної, національно-патріотичної, трудової, естетичної, морально-етичної, екологічної, формування здорового способу життя, розвиток пізнавальної активності.
• Індивідуальна робота з учнями.
• Співпраця з вчителями-предметниками щодо дотримання єдиних педагогічних вимог у класі.
Пам’ятка щодо проведення виховних годин
Мета проведення:
• Вивчити індивідуальні особливості учнів під час неформального спілкування.
• Пізнати інтереси учнів, зрозуміти їхні переживання та мотиви поведінки.
• Обговорювати поточні події класу, селища, держави.
Форми проведення:
• Вільне спілкування вчителя з учнями.
• Бесіди на заплановані теми.
• Обговорення актуальних статей з газет.
• Обговорення кінофільмів, книжок, вистав.
• Зустріч із цікавими людьми.
• Усні журнали.
• Засідання прес-клубу.
• Виступи учнівських лекторських груп.
• Дискусії.
• Години спілкування.
• Тренінги.
• Екскурсії.
• Політичне інформування учнів.
Виховні години проводяться один раз на тиждень у певний день. Тематика спілкування з учнями заздалегідь планується, однак поточні події у класі, школі, місті, державі можуть підказати тему незаплановану раніше.
Основні завдання класного керівника:
• Виховання високої моралі у підростаючого покоління, формування в нього українського менталітету, традицій.
• Створення необхідних умов для фізичного розвитку школярів, збереження та зміцнення їхнього здоров'я.
• Духовно-моральне виховання.
• Розвиток розумових і фізичних здібностей, формування високої пізнавальної культури, організація змістовного дозвілля учнів.
• Підготовка школярів до господарсько-трудової діяльності.
• Створення умов для вільного вибору учнями світоглядних позицій.
• Гуманізація педагогічного процесу, демократизація стосунків у колективі.
• Врахування інтересів дітей.
• Організація роботи з батьками.
Критерії ефективності виховної роботи:
• Рівень організованості класного колективу (дисциплінованість, робота учнівського самоврядування).
• Рівень навчальної мотивації учнів класу (динаміка підвищення якості знань, ефективності роботи з учнями, які навчаються на початковому рівні, активності учнів у позаурочній діяльності).
• Різноманітність позаурочного життя класу.
• Динаміка зростання рівня вихованості учнів.
• Рівень розвитку класного колективу (згуртованість, активність, ініціативність, виховний вплив колективу на його членів, рівень розвитку громадської думки).
• Активність співпраці класу з класним керівником.
• Зв’язок із сім’єю, участь батьків у виховному процесі.
• Робота з проблемними учнями, надання педагогічної підтримки на основі індивідуального підходу.
• Захищеність та комфортність умов перебування вихованця у класі, школі.
Показники успішної діяльності класного керівника:
• Високий рівень ефективності виховної роботи з класним колективом.
• Високий рівень розвитку творчої індивідуальності класного керівника, наявність в нього авторської педагогічної технології.
• Високий рівень володіння уміннями та навичками класного керівника ( уміння поставити мету, спланувати роботу, здійснити її, оцінити, проаналізувати та зробити висновки).
• Активна співтворчість з класом.
• Контакт з батьками, залучення їх до співпраці.
• Володіння вмінням зацікавити вихованців власним захопленням, організувати дозвілля.
• Взаємний інтерес класного керівника та учнів один до одного, повага учнів до класного керівника.
„Золоті” правила класного керівника.
1. Учитель має бути особистістю, яка приваблює дітей.
2. Учитель повинен викликати любов та повагу дітей до себе, якщо він сам любить, поважає кожну дитину та спілкується з нею, у стосунках з нею чесний і відвертий.
3. Учитель має бути веселим і жартівливим.
4. Учитель має раціонально використовувати свій час.
5. Учитель має бути доброзичливим.
6. Учитель має постійно вдосконалюватись, розширювати свій кругозір.
7. Гасло вчителя: „Пізнай самого себе і допоможи в цьому своїм учням”.
8. Учитель повинен реалізувати індивідуальний підхід до дитини, вміти її вислухати.
9. Учитель має створити колектив, в якому панують доброзичливі стосунки.
10. Учитель має любити, захищати дитину, поважати її почуття
РОЗДІЛ ІІ.
ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ
1. Правове виховання
Правове виховання спрямоване на формування правової культури – виховання поваги до прав і свобод людини, виховання поваги до батьків, старших, оволодіння знаннями і дотримання законів України.
1.Бесіди: «Правила поведінки учнів в школі та за її межами», «Правила вуличного руху», «Права та обов’язки учнів школи», «Декларація прав дитини», «Конвенція про права дитини», «Захист від недбалого ставлення, жорстокості, експлуатації», «Захист від фізичного та психологічного насильства», «Право на освіту», «Право на відпочинок і дозвілля», «Особливості та основні риси Конституції України»;
2.Виховні години: «Закон. Знання. Відповідальність», «Всі діти мають право на любов і піклування»;
3.Усний журнал: «Світова книга прав дитини» (на основі статей Конвенції ООН про права дитини), «День прав людини», «Правоохоронні органи та напрямки їх діяльності»;
4.Брейн-ринг: «Знаємо свої права, виконуємо свої обов’язки»;
5.Години спілкування: «Правила та закони у твоєму житті», «Що таке правопорушення? Їх види. Відповідальність за них»; «Підліток і закон», «Права, свободи та обов’язки громадян України», «Особливості відповідальності неповнолітніх», «Як ви розумієте і співвідносите «свобода» і «відповідальність»?».
2. Родинне виховання
Родинне виховання – запорука доброго розвитку не лише окремої особистості, але й українського народу. Родинне виховання ґрунтується на тісній співпраці батьків з педагогічним колективом школи.
·Презентація: «Традиції моєї родини»;
·Складання «Дерева роду», гра «Малюємо дерево роду»;
·Конкурс серед сімей «З історії роду»;
·Гра-вікторина «Розкажи про рідний край»;
·Бесіди: «Ними пишається рідний край», «Хто піклується про наше селище?»;
·Вікторини знавців народної мудрості, прикмет: «З бабусиної скрині», «Дідусеві загадки», «Розкажи молодшому брату (сестрі)»;
·Конкурс серед сімей: «З історії роду» (оповідання, малюнок, фото підбірки);
·Класний вернісаж «Альбом моєї родини»;
·Конкурс: «Пісні моєї бабусі», «Сімейні хроніки», «Бабусина скриня»;
·Фотовиставка «У колі сім’ї», «Зустріч поколінь»;
·Конкурс юних господинь;
·Конкурс сімей «Майстер на всі руки», «Будинок на всі руки»;
·Відзначення Дня матері – конкурс маминих уроків, пісень…;
·Виставка-конкурс «Сімейна хроніка»;
·Заочна мандрівка «Географічна карта моєї родини»;
·Конкурс сімейних літописів «Не зламайте дерево роду»;
·Вечір «Сім’я року», «Дорогі мої батьки».
3. Національно-патріотичне виховання:
Національне виховання – є пріоритетним аспектом виховної роботи у школі, зорієнтованим на українську культуру, мову, національно-патріотичні традиції. В основу національного виховання покладені принципи гуманізму, демократизму, єдності сім’ї та школи. Проводяться свято Різдва, свято Стрітення та свято матері; акція «Родина»; конкурс знавців рідної мови, конкурс читців, конкурс знавців народної казки.
Патріотичне виховання – основа, на якій ґрунтується суспільство держави. Стати громадянином, тобто свідомим членом суспільства, відданим сином Вітчизни, дуже непросто.
Громадянином не народжуються. Виховувати в дитині громадянина – це означає навчати її жити заради Батьківщини. Проводять заходи до Дня Збройних Сил України, Дня партизанської слави, річниць визволення селища і Київщини від фашизму;відзначення Дня пам’яті жертв голодомору 1932-1933 роки; проведення заходів до 75-річчя утворення Київської області, до 21-ї річниці Чорнобильської трагедії.
1.Психологічні практикуми: «Що таке «Я» ?», «Структура мого власного "Я”»; «Розвиток впевненості в собі», «Розвиток творчого потенціалу особистості», «Знайди себе», «Широкий світ захоплень»;
2.Уроки громадянськості: «Люби і знай свій рідний край», «Твоя країна – Україна», «Рід, родина, рідня», «Велика родина – рідна Батьківщина», «Історія української національної символіки»;
3.Години спілкування: «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати неможна тільки Батьківщину…», «Українці – європейська нація»,
«Світ уявлень та вірувань», «Старовинна обрядовість в житті українців»;
4.Круглі столи: «Я і Україна», «Моральні заповіді українців», «Звичаї і традиції в житті українців», «Народне дитинознавство»,
«Вивчення геральдики нашого краю»;
5.Розмова-зустріч: «Дружна сім'я – першоджерело людського духу, високо моральності народу»;
6.Конференції: «Українці – гілка слов’янського народу», «Майбутнє України в наших руках», «Обрядовість і звичаєвість українців»,
«Походження держави і права», «Наш закон»; «Держава та людина»; «Право і мораль»; «Ми громадяни України»;
7.Класні години: «Національні герої України», «Живий подих історії», «Не розгубіть скарбів душі», «Україна – суверенна держава», «Походження українського народу»;
8.Інтелектуальні ігри, вечори, конкурси:
Брейн-ринг «Гетьмани України», «Що? Де? Коли?», Поле чудес, Вечори цікавої історії рідного краю, Вечори Пам’яті : визначні дати історії, Вечори творчого портрету, Вечір: «Забуті сторінки історії», виставки родинних реліквій, виставки народного одягу, виставки дитячих творчих робіт, виставки декоративно-прикладного мистецтва, конкурс народних традиційних страв, аукціон народної мудрості.
4. Трудове виховання:
Трудове виховання –прищеплює працелюбність і шанобливе ставлення до праці, формувати творчий підхід до вибору майбутньої професії, цілеспрямованість, уміння планувати своє життя.
·Прибирання класних приміщень;
·Оформлення класних кімнат і кабінетів;
·Ремонт підручників;
·Чергування в класі, школі, їдальні;
·Ремонт господарського інвентарю і меблів;
·Участь у ремонті школи;
·Благоустрій шкільного подвір’я;
·Насадження кущів та дерев;
·Створення клумб;
·Ведення дослідницької роботи.
5. Естетичне виховання.
Естетичне виховання прищеплює дітям естетичні почуття, формує вміння бачити прекрасне і красиве, комічне і трагічне, розвиває художньо-естетичне сприйняття, естетичний смак і оцінювання, виховує естетичні цінності.
1. Класні години: «Естетичні цінності», «Естетичні почуття і судження», «Естетичний смак і оцінювання», «Прекрасне, красиве, потворне, комічне, трагічне»;
2. Години спілкування: «Естетичне сприйняття дійсності», «Формування естетичної мети», «Розвиток художньо-естетичного сприймання»;
3.Уроки милування;
4.Подорожі за художніми творами;
5.Художні екскурсії;
6.Колекціонування.
6. Морально-етичне виховання.
Морально-етичне виховання – сприяє розвитку у дітях таких якостей, як доброта, людяність, щирість, повага одне до одного. Учні відкривають для себе незаперечну істину: кожна людина, що приходить у світ, є унікальною особистістю.
1.Класні години: «Я і мій ідеал», «Азбука однокласника: права і обов’язки»;
2.Години спілкування: «Формула спілкування», «Що таке духовність?», «Знайти заняття для душі», «Мистецтво розуміти себе і колектив», «Добрі справи красять людину», «Для чого бути чесним, порядним?», «Азбука ввічливості»;
3.Анкети: «Я і колектив мого класу», «Чому я такий?»;
4.Дискусії: «Що я зичу для однокласників, друзів, України?», «Без кого і без чого я не в змозі існувати?», «Контроль і самоконтроль. З чого вони розпочинаються?», «Що я думаю про себе?», «Що думає клас про мене?», «Що означає «бути оптимістом» у відносинах з однокласниками?»;
5.Відверта розмова: «Мої плани і плани мого класу», « Я в житті класу»;
6.Круглі столи: «Ідеал сучасної людини», «Художній смак і мода», «Делікатність і тактовність поруч зі мною».
7. Екологічне виховання
Екологічне виховання –передбачає забезпечити підростаюче покоління науковими знаннями про взаємозв’язок природи і суспільства, сформувати розуміння, що природа – першооснова існування людини, а людина – частина природи.
Залучаючи учнів школи до екологічних трудових акцій: «Чиста планета», «Парад квітів біля школи», «Юннатівський зеленбуд» формується почуття відповідальності за навколишнє середовище як національну і загальнолюдську цінність, виховується любов до природи. До Дня Землітрадиційно проводиться конкурс малюнків: «Майбутнє Землі – в наших руках». Оскільки виховання і навчання тісно взаємопов’язані, то екологічне виховання є невід’ємною частиною декади біології: конкурс газет та плакатів «Екологічні проблеми ІІІ тисячоліття», фото конкурс «Ти і природа».
1.Години спілкування: «Я – частина природи», «Моє довкілля», «Я і довкілля», «Потреба спілкування з природою», «Я та моє місце в світі», «Людина особистість духовна», «Я і природа»;
2.Інтелектуальні ігри: «Ми в гостях у Природи», «Фольклор і природа», «Цікаве довкілля», «Місто майстрів», «Дзвони Чорнобиля», «Екологічний дивосвіт»;
3.Усний журнал: «Червона Книга України», «Екологічні проблеми Київщини», «Екологічні проблеми нашого селища»;
4.Диспути: «Чому так сталося?», «У світі екології», «Ноосфера – що це таке?», «Що таке людина?»;
5.Ділова зустріч з керівниками підприємств, забруднювачів середовища;
6.Захист наукових проектів: «Людина і світ природи», «Річки Київської області», «Екологічні проблеми України»;
7.Літературні читання: "Довкілля і поезія”, "Поезія довкілля”, "Гармонія людини і довкілля”;
8.Екологічні акції: «Зелена весна», «Чиста планета», «Парад квітів біля школи», «Юннатівський зеленбуд»;
9.Конкурс творців екологічних казок;
10.Конкурс умільців аранжування квітів «Фантазії осені», «Зимові сюжети»;
8. Формування здорового способу життя.
Формування здорового способу життя – має на меті навчити дітей цінувати власне здоров’я і дбати про нього, формувати такий світогляд учнів, що створить у них потребу ведення здорового способу життя.
Система роботи включає в себе організацію шкільного режиму: дотримання у школі гігієнічних норм щодо освітлення, температури повітря, шкільного обладнання, раціонального харчування, загартування; профілактичне медичне обстеження, пропаганду здорового способу життя і включення учнів у різні види спортивно-фізкультурної діяльності.
1.Класні години: «Життя і здоров’я людини», « Розвиток і збереження здоров'я», «Права і обов'язки підлітків щодо збереження і зміцнення здоров’я», «Спілкування і здоров’я»;
2.Усний журнал: «24 березня – Всесвітній день боротьби з туберкульозом», «7 квітня – Всесвітній день здоров’я»; «26 квітня – День Чорнобильської трагедії»; «8 травня – Всесвітній день Червоного Хреста та Червоного Півмісяця», «31 травня – Всесвітній день без тютюну», «1 червня – Міжнародний день захисту дітей», «26 червня – Всесвітній день боротьби з наркоманією2, «1 жовтня – Міжнародний день громадян похилого віку», «1 грудня – Всесвітній день боротьби зі СНІДом»;
3.Години спілкування: «Видатні постаті про здоров’я», «Українські приказки і прислів’я про здоров’я», «Правила поведінки на льоду», «Правила поведінки на воді»;
4.Конференції: «Спортивні ігри та їх оздоровлювальний потенціал», «З турботою про майбутнє», «Алкоголь та його вплив на здоров’я», «Особиста відповідальність про здоров’я», «Безпечне довкілля і служби захисту населення», «Спілкування і здоров’я»;
5.Круглі столи: «Рухова активність та її вплив на розвиток підлітків», «Організація життєвого ритму. Розпорядок дня підлітків», «Сон і здоров’я», «Активний відпочинок та його види», «Вправи і процедури для збереження і зміцнення здоров’я», «Загартування. Його значення для здоров’я»;
6.Уроки-тренінги: «Формула здорового способу життя», «Формула безпечної життєдіяльності», «Правила людських стосунків», «Що треба знати про ВІЛ/СНІД», «У небезпечних місцях»;
7.Відверті розмови: «Ти – талановитий», «Як стати відмінником», «Що сприяє порозумінню між людьми», «Спілкування з дорослими та однолітками», «Про почуття і співчуття»;
8.Пізнавальні бесіди: «Сам удома», «Сам надворі», «Правила дорожнього руху», «Поведінка при ДТП», «Планування часу», «Домашні завдання», «Ти – пішохід», «Ти – пасажир громадського транспорту», «Безпека і небезпека життя».
Розвиток пізнавальної активності спрямований на заохочення та підтримання школярів у прагненні здобуття нових знань, розвиток гармонійної, інтелектуально і духовно багатої особистості.
Встановлено, що формування інтересу, активізація діяльності учнів, тобто інтелектуальне виховання ефективно здійснюється шляхом проведення:
1.Ділові ігри: «Зустріч з новим товаришем», «Як би я був вчителем…»;
2.Конкурс знавців певного предмета (брейн-ринг «Знавці змагаються»);
3.Похід у музей , бібліотеку – обговорення побаченого та почутого;
4.Захист фантастичних проектів: «Школа майбутнього», «Завод майбутнього»;
5.Брейн-ринг: «Машини нашого часу», «Літаки нашого часу»;
6.Гра: «Пізнай себе», «Пізнай себе і ти пізнаєш світ»;
7.Вечір нерозгаданих таємниць;
8.Години спілкування: «Книга у нашому житті», «Ми – діти світу», «Розкажи про свою улюблену справу».
8. Індивідуальна робота з учнями
1.Робота з активом по питанню організації відзначення іменин;
2.Бесіди за результатами батьківських зборів;
3.Бесіди про успішність окремих учнів;
4.Бесіди про особисту гігієну та зовнішній вигляд;
5.Бесіди з учнями з неблагополучних сімей;
6.Індивідуальні бесіди з важковиховуваними учнями про шкідливість нікотину, наркотиків, культуру поведінки;
7.Індивідуальні бесіди з учнями схильними до правопорушень про поведінку на канікулах;
8.З’ясування місцеперебування учнів під час канікул;
9.Індивідуальні бесіди про етичне ставлення до оточуючих, моральність поведінки;
10.Робота з активом класу по аналізу успішності;
11.Бесіда з учнями про їх готовність до уроків;
Анкетування.
Основні завдання профорієнтаційної роботи:
v Поглиблене вивчення навчальних і спеціальних предметів, до яких виявляється стійкий інтерес та здібності.
v Зосередження уваги на формуванні професійно важливих якостей, необхіднихдо обраного виду професійної діяльності.
v Здійснення контролю, корекції професійних планів, виявлення ступеня їхньої обгрунтованості.
v Окреслення шляхів до самопідготовки до майбутньої професії, способів самодіагностики, оцінка результатів досягнень. Формування основ для соціально-професійної адаптації: розвиток норм, ціннісних орієнтацій, мотивів вибору професії, професійної спрямованості.
v Формування професійних інтересів.
v Форма профорієнтаційної роботи—спосіб організації взаємодії вчителя і учня, що вирішує проблему професійного самовизначення. Вони залежать від складу і кількості осіб, місця проведення, тривалості роботи.
Методи профорієнтаційної роботи — способи спільної діяльності педагога і учнів, які забезпечують підготовку школярів до професійного самовизначення.
Планування профорієнтаційної роботи
№ з/п |
Зміст і методи роботи |
Термін виконання |
1 |
Індивідуальна оцінка творчих здібностей учнів. Залучення учнів до проведення предметних олімпіад |
Вересень — жовтень |
2 |
З'ясування поглядів учнів на професійне самовизначення. Анкетування: 1 . «Ставлення учнів до фізичної праці». 2. «Професійні інтереси учня». 3. «Ставлення учня до професії, яку він обирає» |
Листопад грудень квітень |
3 |
Батьківський вечір «Професій є багато в світі і лиш одна із них твоя» |
Жовтень |
4 |
Підготовка і випуск тематичного бюлетеня «Знання для майбутньої професії» |
Січень |
5 |
ГКК «Професії наших батьків» (виступи батьків, огляд сімейних альбомів) |
Березень |
6 |
Створення Антології літературних творів про професії та різні види трудової діяльності ' |
Березень |
7 |
Конкурс «Умілі руки» |
Лютий |
8 |
Година спілкування «Здібності людини і професія» |
Січень |
9 |
Усний журнал «Професії великі та малі» |
Травень |
10 |
Родинне свято «Всі професії важливі, вибирай на смак» |
Березень |
РОЗДІЛ ІІІ.
ПЛАНУВАННЯ ВИХОВНОЇ РОБОТИ
Напрямки виховної роботи
|
3-7 вересня |
10-14 вересня |
17-21 вересня |
Індивідуальнавиховна робота
№ з/п |
Зміст роботи |
Мета |
Термін виконання |
1 |
Відвідування та спостереження за учнями у сім'ї, бесіди з учнями та батьками |
Вивчення морального клімату у сі'ях, ставлення учнів до своїх однолітків, рідних, освіти батьків, поглядів на виховання^ матеріальних можливостей |
Протягом року |
2 |
Спостереження за реакцією батьків на оцінки школярів та записи у щоденниках |
Вивчення контролю батьків за поведінкою дитини, ефективності впливу родини та методів виховання |
Жовтень |
3 |
Бесіди з батьками та школярами про довірчі стосунки між ними |
Вивчення поведінки дитини у сім'ї (допомога матері, батькові, слухняність, вередування, уседозволеність батьків) |
Грудень |
4 |
Бесіди та консультації батьків щодо організації режиму дитини та домашньої роботи |
Вивчення організації в сім'ї навчальної праці школяра (допомога та контроль батьків, потреба в ньому) |
Вересень |
5 |
Ставлення успішності в попередніх класах |
Вивчення змін в успішності учнів під час ускладнення програми. Визначення моніторингу успішності учнів |
Вересень — травень |
6 |
Аналіз успішності учнів за семестр з гуманітарного та природничого циклів |
Визначення переваг у вивченні окремих предметів, мотивація до навчання з тих предметів, за якими успішність нижча |
|
7 |
Педагогічні спостереження. Бесіди з вчитеїіями-предметниками. Довірчі бесід зі школярами |
Вивчення рівня усвідомленого ставлення до навчання. Вивчення зв'язку навчальних та пізнавальних інтересів з їхніми захопленнями і професіями батьків |
Листопад |
8 |
Спостереження та оцінка організаційних здібностей, громадських вчинків |
Вивчення розвитку громадянської спрямованості, її проявів у діях і вчинках, інтересу до окремих доручень, розвитку організаційних здібностей та навичок |
Листопад |
9 |
Аналіз зошитів та щоденників учнів |
Визначення рівня розвитку дітей у точності, охайності ведення зошитів |
Протягом року |
10 |
Аналіз зауважень вчителів-предмет-ників у щоденниках |
Вивчення зауважень та реакції батьків на них |
Жовтень — лютий |
11 |
Постійні психолого-педагогічні спостереження |
Вивчення розвитку моральних якостей та рис людини |
Протягом року |
|
Анкетування |
|
|
|
1 ) «Що ми цінуємо в людині?» |
|
Грудень |
|
2) «Що важливіше?» |
|
Січень |
|
3) «Визначення рівня активності» , |
|
Лютий |
|
4) «Визначення рівня взаємодопомоги» |
|
Листопад |
|
5) «Визначення рівня доброзичливості» |
|
Травень |
|
6) «Чому я брав участь у цій справі?» |
|
Жовтень |
|
7) «Здібності школярів» |
|
Лютий |
|
8) «Що є головним у твоєму житті?» |
|
Квітень |
|
9) «Як вивчити свій характер?» |
|
Вересень |
12
|
Встановлення довірливих стосунків між батьками та школярами |
Вивчення рівня комунікативності учнів, їхнього спілкування одне з одним |
Січень |
13 |
З'ясування поглядів учнів на диспутах, у бесідах, годинах спілкування про дружбу, про взаємини |
Вивчення інтересів учнів у процесі спілкування, становища учнів у колективі (в системі міжособистісних стосунків) |
Протягом року |
|
Анкетування |
|
|
|
1 ) «Як вчинити?» |
|
Січень |
|
2) «Скажи, хто твій друг» |
|
Лютий |
|
3) «Вибір дії» |
|
Травень |
|
4) «Розвиток твоєї волі» |
|
|
|
Тестування |
|
|
|
1) «Моя самооцінка» |
|
Вересень |
|
2) «Рівень життєвої мудрості» |
|
Грудень |
|
3) «Мої мрії» |
|
Березень |
|
4) «Що ти знаєш про свій край?» |
|
Квітень |
14 |
Виявлення можливостей кожної особистості |
Вивчення рівня розвитку пізнавальних можливостей та здібностей учнів, їхніх потреб, інтересів, нахилів |
|
|
Діагностика виховання |
|
|
|
1) Спостережливості |
|
Жовтень |
|
2) Пам'яті |
|
Листопад |
|
3) Потреб, їх відповідності можливостям |
|
Лютий |
|
4) Світ захоплення, хобі |
|
Березень |
15 |
Консультації з психологом, корекція поведінки або рівня розвитку учнів |
Виявлення відхилень віл норми, психологічна корекція розвитку дитини |
Січень |
|
Анкетування |
|
|
|
1) «Визначення рівня відповідальності» |
|
Вересень |
|
2) «Визначення рівня працелюбності» |
|
Жовтень |
|
3) «Визначення рівня активності» |
|
Грудень |
|
4) «Зацікавленість учня справами класу» |
|
Січень |
|
5) «Ставлення учня до алкоголю, наркотиків» |
|
Лютий |
16 |
Складання психолого-педагогічної характеристики учнів |
Сприяння вихованню творчої особистості " |
Травень |
17 |
Вивчення впливу колективу на особистість |
Вивчення комунікативності учнів |
Протягом року |
|
Анкетування |
|
|
|
1 ) «Мої друзі в класі» |
|
Вересень |
|
2) «Чи є тебе мета в житті? Яка?» |
|
Жовтень |
|
3) «Чи схильний ти до наркотиків?» |
|
Грудень |
|
4) «Чи знаєш ти обов'язки громадянина» |
|
Лютий |
|
5) «Ставлення учня до самовиховання» |
|
Травень |
18 |
Узагальнення спостережень. Висновок про вихованість учнів |
Складання зведеної таблиці рівня вихованості школярів " у навчальному році. Порівняння з попереднім роком |
Травень, вересень |
РОЗДІЛ ІV.
РОДИННЕ ВИХОВАННЯ
Головні напрямки роботи з батьками:
1.Дитина в сім’ї:
·Дитина як виховний та соціальний інститут;
·Зміст сімейного виховання і виховні завдання батьків;
·Визначальні фактори формування особистості дитини;
·Вплив освітнього та культурного рівня батьків на виховання дитини;
·Мікроклімат у сім’ї, умови для розвитку та виховання дітей;
·Охорона здоров’я та фізичний розвиток дитини;
·Режим дня, психічний розвиток дитини;
·Індивідуальні особливості дитини та їх урахування.
2.Спілкування батьків з дітьми:
·Роль спілкування у встановленні довірливих стосунків між батьками та дітьми;
·Педагогічний такт у спілкування;
·Урахування вікових та індивідуальний особливостей, інтересів, потреб дітей, зміст і форми спілкування.
3.Спільна діяльність батьків та дітей:
·Роль діяльності в розвитку і вихованні дітей;
·Сімейні обов’язки та доручення;
·Спільна суспільно корисна діяльність;
·Зміст і види спільної діяльності батьків та дітей – інтелектуальна, трудова, патріотична, природоохоронна, естетична, спортивна, милосердна;
·Оцінка результатів діяльності дитини, її стимулювання;
·Педагогічний такт у спільній діяльності з дітьми.
Напрямки роботи з батьками в школі.
1.Ознайомлення з умовами життя сім’ї, її психологічним кліматом, особливостями поведінки дитини в сім’ї.
2.Визначення півня педагогічної культури батьків.
3.Виявлення труднощів, які відчувають батьки.
4.Виявлення позитивного досвіду сімейного виховання з метою його поширення.
5.Здійснення колективного, диференційованого та індивідуального педагогічного впливу на батьків на основі ретельного аналізу.
6.Допомога батькам у підвищенні їхньої педагогічної культури, організації родинного життя як джерела самовиховання дитини.
7.Залучення батьків до організації позашкільної виховної роботи.
8.Поширення досвіду роботи з батьками.
9.Створення банків науково-методичної інформації з проблем сім’ї, роботи з батьками та сімейного виховання.
Методи вивчення сім'ї:
1.Спостереження.
2.Бесіда.
3.Тестування.
4.Анкетування.
5.Діагностика.
6.Ділові ігри.
7.Аналіз дитячих малюнків про сім’ю.
8.Аналіз дитячих творів про сім’ю.
Форми роботи з батьками:
1.Батьківські збори.
2.Бесіди (колективні, групові, індивідуальні).
3.Конференції.
4.Диспути, дискусії.
5.Перегляд фільмів на педагогічні теми.
6.Дні відкритих дверей.
7.Відкриті уроки для батьків.
8.Клуби для батьків, консультпункти.
9.Семінари практикуми.
10.Оформлення куточків для батьків.
11.Підготовка тематичних папок з конкретної проблеми для батьків.
12.Телефон довіри.
13.Проведення соціологічних досліджень.
14.Сімейні вечори.
Приблизна програми вивчення сім'ї.
1. Склад сім’ї:
·Повна/ неповна;
·Віковий склад;
·Професії членів сім’ї;
·Освітній, культурний рівень членів сім’ї;
·Громадське обличчя членів сім’ї;
·Моральне обличчя членів сім’ї.
2. Виховна діяльність сім’ї:
·Виховні позиції батьків;
·Участь членів сім’ї у вихованні підлітків.
3. Регулярна діяльність сім’ї, соціальний контроль у сім’ї:
·Поведінка підлітка у сім’ї;
·Поведінка поза сім’єю;
·Методи та прийоми регулювання поведінки підлітка у сім’ї;
·Моральне, громадянське обличчя членів подини на підприємстві, у побуті, у суспільній діяльності.
4. Матеріально-побутова діяльність у сім’ї:
·Матеріальна забезпеченість;
·Житлові умови;
·Ступінь зайнятості членів сім’ї матеріально-побутовою діяльністю;
·Задоволеність матеріально-побутових потреб підлітка.
5. Дозвілля сім’ї та підлітка:
·Дозвілля членів сім’ї;
·Час, використаний на дозвілля членами сім’ї;
·Форми проведення дозвілля;
·Ставлення підлітка до спільного сімейного дозвілля;
·Культурний рівень батьків.
6. Стосунки у сім’ї:
·Стосунки між старшими членами родини;
·Стосунки між батьками та дітьми;
·Стосунки між дітьми;
·Причини конфліктів у сім’ї;
·Особливості протікання конфліктів, їх періодичність, інтенсивність, тривалість, способи вирішення;
·Вплив стосунків у сім’ї на самопочуття, поведінку дитини у школі, її успішність.
7. Взаємодія сім’ї та школи:
·Відвідування батьками батьківських зборів;
·Через кого у сім’ї підтримується зв'язок зі школою;
·Допомога батьків школі.
8.Загальна оцінка ситуації розвитку важкого підлітка в сім’ї.
Матеріали
для планування роботи класних керівників
з батьківським комітетом.
Вересень
·Розподіл обов’язків між членами батьківського комітету.
·Навчання членів БК: права та обов’язки.
·Обговорення плану роботи БК.
·Обговорення плану виховної роботи з учнями на І семестр.
Жовтень
·Участь у підготовці та проведенні Дня вчителя.
·Обладнання класного куточка, допомога у поточному ремонті меблів.
·Робота БК з дітьми пільгових категорій.
Листопад
·Участь БК у роботі з неблагополучними сім’ями.
·Участь БК у роботі з учнями схильними до правопорушень.
·Організація святкування зимових свят.
·Організація дозвілля під час зимових канікул.
Грудень
·Обговорення плану роботи на ІІ семестр.
·Організація святкування Дня Захисника Вітчизни.
·Поточний ремонт меблів під час канікул.
Січень
·Про організацію екскурсій за допомогою батьків на ІІ семестр.
·Організація рейдів відвідування неблагополучних сімей вдома.
Лютий
·Робота БК з організації родинних свят у класі.
Березень
·Підготовка до святкування 8 Березня.
·Організація дозвілля під час весняних канікул.
Квітень
·Робота з весняного впорядкування шкільного подвір’я та прилеглих територій.
·Організація святкування Дня Перемоги та Дня Матері.
·Підготовка до державної підсумкової атестації.
Травень
·Організація ремонту класів.
·Допомога в організації випускних вечорів.
Примірне положення
про батьківські комітети загальноосвітніх навчальних закладів
(витяг з наказу Міністерства освіти і науки України від 2 червня 2004 р. №440)
1. Загальні положення
1.1. Примірне положення про батьківські комітети загальноосвітніх навчальних закладів визначає їх функції у державно-громадській системі управління загальноосвітнім навчальним закладом.
1.2. Комітети є добровільними громадськими формуваннями, створеними на основі єдності інтересів батьків щодо реалізації прав та обов’язків своїх дітей під час їх навчання у загальноосвітньому закладі.
1.3.У своїй діяльності комітети керуються Конституцією України, законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про об'єднання громадян», Конвенцією ООН «Про права дитини», «Положенням про загальноосвітній заклад», статутом загальноосвітнього навчального закладу, цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами в галузі освіти і міжнародного законодавства з прав дитини.
1.4. Рішення про заснування батьківських комітетів класів або закладу приймаються на загальних зборах батьків відповідних класів або закладу.
2. Мета, завдання, основні принципи діяльності
2.1. Метою діяльності комітетів є захист законних інтересів своїх дітей в органах громадського самоврядування закладу, у відповідних державних, судових органах, а також надання допомоги педагогічному колективу в реалізації завдань загальної середньої освіти.
2.2. Основними завданнями діяльності комітетів є сприяння створенню умов для:
·Формування та розвитку особистості учня та його громадської позиції, становленню учнівського самоврядування;
·Виховання в учнів шанобливого ставлення до державних святинь, української мови і культури, історії і культури народів, які проживають в Україні;
·Формування загальнолюдської культури і моралі, культури міжетнічних відносин;
·Захисту здоров’я та збереження життя і здоров’я дітей;
·Здобуття учнями обов’язкової загальної середньої освіти, розвитку їх природних здібностей та підтримки обдарованої молоді;
·Запобігання бездоглядності дітей у вільний від занять час і безпритульності;
·Всебічного зміцнення зв’язків між родинами, навчальним закладом і громадськістю з метою встановлення єдності їх виховного впливу на дітей;
·Залучення батьківської громадськості до професійної орієнтації учнів, позакласної та позашкільної роботи;
·Організації роботи з розповсюдження психолого-педагогічних і правових знань серед батьків;
·Вирішення питань розвитку матеріально-технічної бази навчального закладу та його благоустрою.
2.3. Основними принципами діяльності комітетів є:
·Законність;
·Гласність;
·Колегіальність;
·Толерантність;
·Виборність;
·Організаційна самостійність в межах повноважень, визначених цим положенням та законодавством;
·Підзвітність і відповідальність перед загальними зборами батьків закладу, класів.
3 Організація діяльності комітетів
3.1. комітет класу формується з батьків або осіб, що їх заміняють і діє від їх імені. Комітет класу обирається на зборах батьків класу на початку навчального року. Кількісний склад та термін повноважень комітету визначаються зборами батьків класу.
3.2. Збори батьків класу проводяться за рішенням комітету класу не рідше двох разів на семестр.
3.4. Кількісний склад комітету закладу, термін його повноважень визначаються радою цього закладу.
3.6. Рішення зборів батьків, комітетів доводиться до відома батьків, керівництва закладу, а, за необхідності, і відповідного органу управління освіту у 10-денний термін.
3.10. Комітети планують свою роботу на підставі плану роботи закладу, рішень зборів батьків, рекомендацій директора, класного керівника, органів учнівського самоврядування, громадськості. План роботи має вільну форму і затверджується головою комітету.
3.12. Комітети звітують про свою роботу перед зборами батьків доин раз на рік – в день виборів нового складу комітетів.
3.13. Комітети ведуть протоколи своїх засідань і зборів, що зберігаються у голови комітету, і передаються за актом новому складу відповідних комітетів.
Керівництво і класні керівники закладу не несуть відповідальності за стан оформлення протоколів.
4. Права та обов’язки комітетів
4.1.Комітети мають право:
·Брати участь в обстеженні житлово-побутових умов учнів, які перебувають у несприятливих соціально-економічних умовах;
·Встановлювати зв’язки з місцевими органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, органами внутрішніх справ, громадськими організаціями, підприємствами та ін.;
·Вносити на розгляд керівництва навчального закладу пропозиції щодо змін типу навчального закладу, його статусу, вдосконалення умов організації навчально-виховного процесу, організаційно-господарських питань, які мають бути розглянуті керівництвом навчального закладу в місячний термін і результати розгляду доведені до відома батьків;
·Звертатися до директора, класного керівника, педагогічної ради та ради загальноосвітнього навчального закладу щодо роз’яснення стану і перспектив роботи навчального закладу та з окремих питань, що турбують батьків;
·Порушувати клопотання щодо позбавлення чи обмеження батьківських прав;
·За необхідності заслуховувати звіти батьківських комітетів і надавати допомогу щодо поліпшення їх роботи;
·Скликати позачергові батьківські збори;
·Створювати благодійні фонди;
·Брати участь у прийнятті рішень щодо організації оздоровлення учнів.
Склад батьківського комітету класу:
№ |
ПІП повністю |
|
Домашня адреса |
№ телефона |
|
|
Голова БК |
|
|
|
|
Заступник |
|
|
|
|
Скарбник |
|
|
Тематика проведення класних батьківських зборів (4 – 5 разів на рік, дата проведення, тема зборів)
Дата проведення |
Тема зборів |
|
1. |
|
2. |
|
3. |
|
4. |
План роботи батьківського комітету
1. Сприяти школі внавчанні та вихованні учнів,всебічно зміцнювати зв’язки між сім’єю та школою, залучати батьків до активної участі в житті школи, до позакласної та позашкільної роботи
2. Надавати посильну допомогу в зміцненні матеріально-технічної бази школи, ремонті шкільних приміщень
Вересень 1. Аналіз та підсумки роботи батьківського комітету за 2016 -2017 н.р.
2. Батьківські збори ««Почуйте серцем голос Вашої дитини».
- Обрання членів батьківського комітету.
-Знайомство з планом виховної роботи на новий навчальний рік.
Жовтень 1. Вивчення батьківським комітетом питання підготовки приміщення до опалювального сезону.
2. Стан здоров’я учнів та шляхи його покращення.
3. Поточні питання.
Листопад 1. Аналіз участі учнів у позашкільній діяльності.
2. Гуртки за інтересами з ініціативи школи та батьків.
Грудень 1. Підбиття підсумків навчальної діяльності учнів класу за перший семестр.
2. Батьківські збори «Потреби та інтереси підлітків».
3. Організація дозвілля школярів на період зимових канікул.
Січень 1. Засідання батьківського комітету.
2. Аналізувати стан роботи з учнями, схильними до правопорушеь.
3. Батьківські збори: «Родина та толерантність підлітка».
Лютий 1. Про стан меблів у класному приміщенні.
2. Допомога батьків в організації та проведенні родинного свята.
3. Поточні питання.
Березень 1. Засідання батьківського комітету : «Організація дозвілля гімназистів під час весняних канікул».
2. Індивідуальні консультації психолога, соціального педагога для батьків.
Квітень 1. Профілактична робота щодо запобігання проявів жорстокості і насильства в учнівських колективах та сім’ях.
2. Відвідування уроків і позакласних заходів батьками класу.
Травень 1. Батьківські збори «Безпека дитини у Всесвітніймережі
2. Порадибатькам». Батьківський всеобуч «Ваша дитина на порозі юності».
3. Річний звіт про роботу батьківського комітету.
Протокол № ___
батьківських зборів _____ класу
від___________________________
(дата проведення)
Голова_______________________________________________________
Секретар_______________________________________________________
Кількість присутніх ____________
Кількість відсутніх ____________
Порядок денний:
____________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Слухали_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ухвалили__________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Голова____________________________
Секретар ____________________________
Акт
обстеження умов проживання дитини
______________________________________________________________________________________________________________
ПІБ дитини
_____________________________________________________________________________________________________________
школа, клас
______________________________________________________________________________________________________________
статус
Дані про батьків:
Батько________________________________________________________________________________________________________
ПІБ
________________________________________________________________________________________________________________
місце роботи, не зайнятий, безробітній
Мати_________________________________________________________________________________________________________
ПІБ
_______________________________________________________________________________________________________________
місце роботи, не зайнята, безробітня
Домашня адреса______________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________
Загальна характеристика сім`ї___________________________________________________________
кількість членів
______________________________________________________________________________________________________________
тип сім`ї: повна, одна мати, один батько
___________________________________________________________________________________________________________________
хто матеріально утримує сім'ю
З числа сім'ї______________________________________________________________________________________________________
працездатності / чол../
_______________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________
Учні П.І.Б., місце навчання, клас,
характеристика схильностей членів сім`ї_________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________
Умови, створені в сім`ї для навчання та виховання_________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________
Ставлення учня до навчання, його поведінка у сім`ї________________________________________
____________________________________________________________________________________
Додаткові дані_______________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________
Висновки та пропозиції__________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________
Дата обстеженняЧлени комісії:
«___»_____________________________________________________
___________________________________________
___________________________________________
РОЗДІЛ
ПРЕВЕНТИВНА ПЕДАГОГІКА
Основні завдання превентивної педагогіки
·Створити умови для формування позитивних якостей особистості в процесі різноманітних видів соціальної, навчальної, розвивальної, трудової, позашкільної та інших видів діяльності на основі сприяння духовному, інтелектуальному, морально-етичному, психічному, естетичному, естетичному розвитку, формуванню здорового простору, способу та культури життя, виробленню навичок безпечної поведінки, стійкості до негативних явищ;
·Технологічно забезпечити превентивну діяльність, соціально-психологічно зорієнтовану на протидію залучення дітей і молоді в негативній ситуації;
·Здійснювати освітньо-просвітницькі, консультативно-тренінгові заходи, сприяти вдосконаленню комплексної психолого-соціальної та педагогічної допомоги;
·Забезпечити вплив на соціальну реабілітацію неповнолітніх;
·Стимулювати неповнолітніх до здорового способу життя і позитивної соціальної інтеграції, сприяти валеологізації навчально-виховного процесу, гармонізації життя і здоров’я;
·Розвивати цінності здоров’я, духовності, законослухняної поведінки через технології навчання і виховання, розвивати національну мережу шкіл сприяння здоров’ю;
·Розвивати свідоме ставлення батьків до виховання, захисту дітей.
Превентивна педагогіка охоплює своєю діяльності три рівні:
·Рання превентивна педагогіка – базується на виховній функції освіти, превентивному вихованні. Складовими є освіта, виховання, просвітництво.
·Вторинна превентивна педагогіка - відповідно має цілі, завдання – превентивну педагогічну допомогу і корекцію.
·Третинна превентивна педагогіка – відповідно – превентивна педагогічна реадаптація, реабілітація та ре соціалізація. Цей рівень забезпечує допоміжний характер провідній ролі соціальної педагогіки, її спеціалізації: превентивна робота з питань ре соціалізації дітей та молоді.
Принципом превентивної педагогіки є суб’єкт-суб’єктний підхід, що не тільки забезпечує партнерські стосунки з уповноваженими превентивного виховання, а й визначає здатність самих дітей здійснювати превентивне взаємо виховання.
Об’єкти превентивної педагогіки:
·Діти всіх категорій, форм навчання, виховання та опіки відповідно до першої статті Декларації прав дитини; неповнолітні, що перебувають на обліку (шкільному, кримінальному, наркологічному).
·Неповнолітні, які перебувають, або в яких закінчились терміни спеціального виховання в установах соціальної реабілітації та звільнені з установ, умовно засуджені.
·Неповнолітні, які не мають умов для сімейного виховання та опіки (сироти, неповнолітні з дисфункціональних сімей, «діти вулиці», діти з родин, де батьки перебувають у місцях позбавлення волі).
·Молоді родини, які потребують консультативної допомоги по догляду за дітьми.
Суб’єкти превентивної педагогіки:
·Батьки.
·Педагогічні колективи установ усіх рівнів акредитації.
·Працівники культури.
·Працівники служб у справах неповнолітніх, центрів соціальних служб для молоді, кримінальної міліції та інших правових установ, медичних закладів.
·Самі діти.
Передбачувані результати превентивної педагогіки:
Створення оптимальної структурної системи превентивного виховання сприятиме:
·Активізації діяльності вчених, фахівців-консульнтантів, практичних працівників у дослідженні та вирішенні проблем превентивного виховання.
·Залученню освітніх, медичних, соціальних і правоохоронних установ у вирішенні проблем попередження правопорушень і злочинності серед неповнолітніх, координації умов суб’єктів превентивної діяльності.
·Посиленню тенденції до зниження вживання наркотичних речовин, ВІЛ-інфікованих, формування у молодого покоління навичок здорового способу життя.
·Зміні установок і моделей поведінки «груп ризику».
·Соціально-психологічній адаптації неповнолітніх, які мають життєві проблеми.
·Підвищенню рівня підготовленості фахівців навчальних закладів усіх типів і рівнів акредитації.
БЕСІДИ З ПОПЕРЕДЖЕННЯ ДИТЯЧОГО ТРАВМАТИЗМУ
№ п/п |
Тема бесіди |
Термін проведення |
1 |
Інструктаж з правил безпеки на вулиці, у школі, на спортмайданчику, під час перерви та навчальних занять. |
Вересень |
2 |
Небезпека будівельних майданчиків.
|
Жовтень |
3 |
Безпека під час перебування на вулиці під час осінніх канікул.
|
Жовтень |
4 |
Обережно, ожеледиця! Правила вуличного руху. Правила поведінки на замерзлих водоймах.
|
Листопад |
5 |
Правила безпеки під час проведення новорічних ранків.
|
Грудень |
6 |
Правила безпечної поведінки під час зимових канікул.
|
Грудень |
7 |
Правила безпечної поведінки у поїзді, автобусі та громадських місцях.
|
Січень |
8 |
Заходи по запобіганню захворювання на грип.
|
Лютий |
9 |
Обережно, бурульки! Небезпека знаходження під дахами будинків.
|
Лютий |
10 |
Правила безпечної поведінки під час весняних канікул.
|
Березень |
11 |
Бесіда про необхідність обережного поводження учнів у селищі після навчальних занять.
|
Квітень |
12 |
Правила безпечної поведінки на воді.
|
Травень |
13 |
Профілактика травматизму під час навчальної практики та під час літніх канікул. |
Червень |
БЕСІДИ З ПРАВИЛ ДОРОЖНЬОГО РУХУ
№ п/п |
Тема бесіди |
Термін проведення |
1. |
Безпека руху школярів. Уміння правильно обирати дорогу.
|
Вересень |
2. |
Рух транспорту. Шлях до зупинки транспортних засобів. Правила безпеки руху на осінніх канікулах.
|
Жовтень |
3. |
Дорожня розмітка. Її види, призначення. Групи дорожніх знаків.
|
Листопад |
4. |
Сигнали світлофора. Регулювання дорожнього руху.
|
Грудень |
5. |
Правила безпечної поведінки на дорогах під час зимових канікул.
|
Грудень |
6. |
Причини ДТП. Правила надання першої медичної допомоги.
|
Січень |
7. |
Правила поведінки на залізничних переїздах. Відповідальність за порушення.
|
Лютий |
8. |
Правила безпечної поведінки на дорогах під час весняних канікул.
|
Березень |
9. |
Основні правила руху велосипедистів. Безпека руху.
|
Квітень |
10. |
Чи знаєш ти права та обов’язки пішохода?
|
Травень |
11. |
Правила безпечної поведінки на дорогах під час навчальної практики та літніх канікул.
|
Червень |
БЕСІДИ З ПРАВИЛ
ПРОТИПОЖЕЖНОЇ ТА РАДІАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ
№ п/п |
Тема бесіди |
Термін проведення |
1 |
Правила пожежної безпеки при проведенні занять та позакласних заходів.
|
Вересень |
2 |
Протипожежна безпека у побуті. Правила протипожежної безпеки під час осінніх канікул.
|
Жовтень |
3 |
Правила безпеки під час користування газом.
|
Листопад |
4 |
Бесіда про заборону використання піротехнічних засобів. Дотримання правил пожежної безпеки під час новорічних свят. |
Грудень |
5 |
Правила протипожежної та радіаційної безпеки під час зимових канікул.
|
Грудень |
6 |
Попередження трагічних наслідків пожеж. Правила поведінки та дії в разі пожежі.
|
Січень |
7 |
Сильнодіючі отруйні речовини. Ознаки отруєнь. Засоби захисту та надання першої допомоги.
|
Лютий |
8 |
Дотримання правил протипожежної та радіаційної безпеки під час весняних канікул.
|
Березень |
9 |
Ртуть і небезпечність для людини. Дії учнів у випадку виявлення ртуті.
|
Квітень |
10 |
Аварії, катастрофи й стихійні лиха, характерні для Київської області. Засоби захисту та надання першої допомоги. |
Травень |
11 |
Правила протипожежної та радіаційної безпеки під час навчальної практики та літніх канікул.
|
Червень |
Планування роботи з обдарованими дітьми
№ з/п |
Напрями роботи |
Термін проведення |
1 |
Ознайомитися з даними психолога школи про учнів класу (тип мислення, обсяг, увага, темперамент, коло інтересів, професійна спрямованість) |
Вересень — листопад |
2 |
Заповнити матрицю вивчення обдарованості учнів класу |
Вересень |
3 |
Визначити обдарованих дітей, розробити індивідуальні алгоритми їх виховання |
Вересень |
4 |
Організувати дослідницьку діяльність обдарованих дітей з урахуванням їх інтересів |
Прртягом року |
5 |
Розробити систему диференційно-виховних занять згідно з нахилами дітей, враховуючи їх інтереси |
Протягом року |
6 |
Простежити зайнятість дітей у гуртках та факультативах |
Протягом року |
7 |
Забезпечити участь дітей у шкільному турі Всеукраїнської олімпіади з предметів |
Протягом року |
8 |
Провести консультації батьків: визначення кола інтересів; індивідуальні особливості дитини |
Згідно з виховним планом |
9 |
Провести анкетування дітей: «Рівень життєвої мудрості» «Здібності школяра» «Як вивчити свій характер» «Виявлення схильності учня до навчальних предметів» |
Згідно з виховним планом |
10 |
Скласти зведену таблицю рівня креативності обдарованих дітей |
Травень |